Nekromanti Färskingar - välsignelse eller gissel?

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Hej! Jag behöver lite råd om ett dilemma jag har, och jag hoppas att de distingerade deltagarna i detta forum kan komma med sina synpunkter.

Jag ska introducera en grupp nybörjare för rollspel i allmänhet och D&D i synnerhet.
I och för sig är jag själv nybörjare men jag är ändå mycket bekant med spelet och de olika settings som finns.

Min första fundering är nu just detta - vilken värld jag ska använda. Jag lutar starkt emot Forgotten Realms därför att det är en spelares dröm! Massor med bakgrund, uppslag och godis för karaktärsskapandet, och mycket som kan få igång deras egen fantasi.

Många tycker ju att FR är tråkigt eftersom det inte lämnar så mycket spelrum för ens egen kreativitet, och för att allting är så storvulet och mäktigt. Jag håller med!, men här kommer det fina, - eftersom spelarna är sådana färskingar, så väljer jag själv hur de ska uppleva FR.

Frågan kvarstår dock hur jag ska presentera världen för dom i första stadiet, alltså innan karaktärsskapandet...
Det blir nog ett jättearbete. Ska jag ge dom handouts, och i så fall, vad ska jag skriva där?
Jag betvivlar mycket starkt att de orkar plöja igenom kampanjboken (tyvärr, orkar de nog knappast plöja igenom Players Handbook heller, åtminstone inte till en början).

Exempelvis, i en sådan handout borde jag väl skriva ngt om Harpespelarna (Harpers), men knappast om Skuggorna (Shades). Men all historia då?

Några idéer?

Jag kan ju berätta att i min hjärna fladdrar sjuka planer på att skriva av och översätta stora stycken av PHB och FRCS som jag ger till spelarna. Detta kommer ju att suga så mycket energi att jag inte orkar planera kampanjen. ;-) Ja, och apropå det, vad ska jag basera kampanjen på?! *puuuu*

Var inte blyga nu, hjälp en stackars färsking SL!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, om du gillar FR och du tror att de kommer att gilla FR, använd den, vettja!

Så vitt jag vet anpassar alla spelgrupper spelvärlden efter sina egna behov i någon mån, så att det mesta redan är beskrivet är nog ingen nackdel. Dessutom kan det vara lättare att hitta på eget om man har en ordentligt beskriven värld att utgå från.

Jag tycker inte att du ska försöka presentera hela världen på en gång. Utgå från den region som rollpersonerna kommer från, och beskriv bara de grupper de kan ha kommit i kontakt med eller hört talas om, och bara så mycket som rollpersonerna själva skulle veta (de kanske känner en eller två Harpers och har säkert hört talas om Elminster, men de vet knappast något om Harpers organisation eller målsättningar, t. ex.). Vartefter de kommer till nya områden kan du låta dem få veta mer, men alltid ur rollpersonernas perspektiv (visa dem inte en karta över Waterdeep till att börja med, till exempel, utan besktiv ett par kvarter runt stadsporten i stället).

Det brukar väl rekommenderas att man börjar i någon mindre ort, helst i någon av de mer beskrivna regionerna. Då är det ganska lätt att ge spelarna lika mycket information som rollpersonerna borde ha, medan man ändå kan ha ett par hemligheter kvar att basera äventyr på. Jag har själv spelat Baldur's Gate rätt mycket, så om jag skulle påbörja en FR-kampanj skulle jag börja i det området, men huvudsaken är att det är ett område som du trivs med och tror att du kan hitta bakgrund till bra äventyr i.

-JPS- spelar inte i Forgotten Realms men önskar lycka till i alla fall
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Så vitt jag vet anpassar alla spelgrupper spelvärlden efter sina egna behov i någon mån, så att det mesta redan är beskrivet är nog ingen nackdel. Dessutom kan det vara lättare att hitta på eget om man har en ordentligt beskriven värld att utgå från.

Nja, eftersom "alla" känner till produkten FR, då menar jag även spelare, inte bara spelledare, så kan det vara svårt att forma om den till något eget. Så icke i detta fallet, spelarna är helt färska!

Jag tycker inte att du ska försöka presentera hela världen på en gång. Utgå från den region som rollpersonerna kommer från, och beskriv bara de grupper de kan ha kommit i kontakt med eller hört talas om, och bara så mycket som rollpersonerna själva skulle veta [sic]

Nej, du har rätt, hela världen är för mycket (boken är ju på typ 200 sidor!). Men jag vill gärna att spelarna ska få möjlighet att välja mellan mer än en bakgrundsregion. Hur presenterar man de olika kulturerna? "Folk of Faerun" rutan på sid. 10 i FRCS gillar jag t.ex., den tycker jag borde vara obligatorisk att läsa för en blivande FR spelare.
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Jag har en annan variant, jag skriver krönika efter varje speltillfälle.
Jag erkänner det tar nattetimmar i anspråk.

Det har den fördelen att vi kommer ihåg vad vi har gjort
samt jag kan förklara mera ingående hur naturen ser ut,
eller beskriva någon händelse närmare.
Jag bifogar ett exempel.

Jag instämmer i att man måste börja någonstans, vi har spelat
ett år och har mest varit i The Dalelands och the Ride.
 
Top