Nekromanti Färger

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tja!

Nu behöver jag hjälp igen!

I mitt lilla sidoprojekt Öriket har jag smygstartat med ett av alla våras favoritämnen; Maigier! Grejen är att i Öriket är Magier så ohyggligt mycket ber än besvärjelser, men det hör inte riktigt hit just nu. Min fråga är;

Vilka färger bör förkippas med vilka sortersmagier?

Vad jag syftar på är kanske typ; bått är lust och vatten, brunt är jord, etc. etc.

Jag vill gärna ha alla sorter magier och alla färger representerade, eller åtminstonde en knuff i rätt riktning...

Nyanser är inte så viktiga. Rött är rött. Mörkrött är åxå rött!

Tack på förhand!

/Mask

"Jag har skitråkigt! Men om jag hade en guldffisk skulle ni få se på annat!"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Varför finns det ett universellt färgsystem?

Kan det inte variera mellan kulturer vilka färger man förknippar med olika grenar av magi?

Jag antar att det är folken som har gett sig på färgläggningen av magin.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hjälp! Jättelöst skrivet inlägg! Jag vill verkligen hjälpa dig, men jag får ingen riktig koll på vad det är du är ute efter. Du ska ha ett magisystem i ditt rollspel, right? Och nu vill du att varje magi ska förknippas med en färg?

Förlåt att jag frågar, men varför då? Det låter väldigt Magic The Gathering. Nåja, i DoD Expert hade alla sorters magieskolor en viss färg, om jag inte minns fel. Man menade framförallt att själva magikerna gärna klädde sig i de färger som representerade var och en av magiskolorna. Nekromantiker var svarta, animister gröna, spiritister gråa och illusionister vita eller orange, har jag för mig.

Men du skriver: "bått är lust och vatten, brunt är jord" och då ser det snarare ut som om du vill att varje enskilt element skall ha en färg.

Den idén är inte så intressant. Ingen vill väl vara "eldmagiker"? Hela "element"-tänkandet tycker jag är lite stelt. Det blir bara Final Fantasy av det hela. Att dela upp det i skolor känns intressantare.

En destruktiv magiskola borde ha en stark färg. Tänk dig en magiskola som koncentrerar sig på fireballs, direktskada, kraftfull manipulering av omvärlden och liknande. De borde förknippas med rött, gult eller orange. Lämpliga magiskolor:

Elementarmagiker
De skjuter eldbollar, frammanar jordbävningar, orsakar storm och översvämningar. Elementen lyder deras minsta vink, de är kraftfulla och omedelbara och behöver en stark färg för att symbolisera deras omedelbara och direkta kontroll över omvärlden.

Kaosmagiker
Deras kraft är att bringa oordning i tillvaron. Att göra folk sjuka, att rasera byggnader, att vränga folk ut och in och frammana explosioner genom att blott peka med sina fingrar, det är kaosmagikerns specialitet. Självklart behöver han en klart lysande färg för att representera det omedelbara i hans lära.

En materialistisk magiskola borde ha en auktoritativ, lugn färg. Magiskolor som fokuserar på kontroll, underkastelse och maktpåverkan skall helt klart ha färger som inger samma känslor. Grått, blått, lila och rött är naturliga val för de här magikerna. Exempel på magiskolor:

Mentalister
Dessa har kontroll över sin egen kropp. De kan göra sig själva starkare, hela sig själva, levitera och stöta ur gifter ur deras blodomlopp. Denna totala kontrollen över ens egen kropp ger mentalisterna en känsla av harmoni, balans och självsäkert lugn. Mörkblått eller vitt är säkert tillräckligt propert för deras pykniska hållning.

Telekinesister
Dessa utövar sin kontroll över materiella ting. De kan flytta objekt med blotta tanken, de kan "se" genom avlägsna föremål, "läsa" ett föremåls förflutna och låta föremålen agera på ett eller annat sätt som vi inte är van vid. blått, svart eller vitt borde passa dessa besvärjare.

En postmortumsk magiskola (som koncentrerar sig på livet efter detta) skulle förmodligen vurma för rätt färglösa kulörer. Grått och svart är väl det enda som skulle passa dessa kryptlurkare. Mörk, mörk lila tycker jag vore snyggt också, men det är nog grått och svart som gäller för dessa. Exempel:

Spiritister
Dessa utövar sin kontroll över de döda och andevärlden. De kan prata med de döda, besätta andar, utdriva spöken och själavandra när som helst på eget kommando. Vitt eller grått borde vara lämpliga färger för dessa magiker.

Nekromantiker
Dessa intresserar sig mer på det livlösa än på det andliga. Att väcka döda kroppar till liv, att animera benrangel och att suga ut livskraften på sina fiender är trix som nekromantikerna gillar. Självklart är det svart som gäller för dessa. Eller kan mörk lila vara ett alternativ?

En naturalistisk magiskola hyllar livet, naturen och djuren. Dessa bakåtstråvare borde välja oskuldsfulla färger eller kulörer hämtade direkt från naturen. Vitt, grönt och brunt borde vara givna val. Exempel på magiskolor:

Animister
Dessa kan hjälpa naturen på traven genom att påskynda växters utveckling eller göra sig själv till en naturlig del av miljön. Kanske genom att påkalla eller samtala med djur, låta växter växa fram med hundrafaldig hastighet, kamouflera sig i naturen, kanalisera kraft genom naturen eller sjunka genom jorden. Grönt eller brunt låter som naturliga val för dessa magiker.

Helare
The good guys. De kan hela sår och krämpor, visst, men deras magiska färdigheter sträcker sig längre bort än så; de kan analysera skador med skrämmande precision, de kan lugna sinnessjuka eller locka fram minnen hos folk som drabbats av amnesi och de kan utöva magisk empati, genom vilken de kan utröna mycket av en persons känslor, livsmål och intentioner bara genom att titta på denne. Helarna borde gilla vitt. Kanske också brunt.

En förvrängande magiskola agerar helt genom förledande trix och övernaturliga luringar. Allt tankebluffande och alla optiska villor gör att de förvrängande magikerna föredrar luriga blandfärger. Orange, grönt, turkos, lila, rosa eller gult borde passa dessa magiker. Exempel på magiskolor:

Illusionister
De här kan trolla fram synvillor och alla sorters luringar. De kan frammana dofter, ljud, alla sorters känslointryck står under deras kontroll. Eftersom de kan skapa vad de vill borde de med tiden börja bli dramatiska och grandiosa. De föredrar iögonfallande kulörer; orange, turkos och gult borde vara deras favoriter.

Hypnotisörer
Dessa föredrar att mecka med folks huvuden direkt än att gå omvägen genom illusioner. Hypnotisörerna kan lura folk till att fatta misstankar mot folk, få dem att agera efter hypnotisörens kommando eller omedelbart tvinga dem att glömma allt de känner till om en företeelse (tex. att de någonsin träffat hypnotisören). Deras skygga och hemlighetsfulla natur borde göra att de föredrar luriga färger som purpur, indigo eller grönt.

Det var allt jag kom på nu. Alkemister är väl i någon mån materialister också. Symbolister faller väl utanför ramarna, precis som kronomager och librofager, eller vad de nu kallades.

Annars kan du ha samma färgsystem som i Final Fantasy:

Vita magiker kan hela, läka specialskador och bota förgiftningar, samt skydda på olika sätt.

Svarta magiker kan skada sina motståndare med eldbollar, blixtar och köldattacker, med mera.

Röda magiker kan en massa specialtricks, som att förblinda, förstumma och förvirra sina motståndare.

Blåa magiker kan lära sig anfallsmetoder av sina motståndare på olika sätt (Quistis och Quina har som tur är inte mycket annat gemensamt än att de båda är blå magiker! Skulle ju se dumt ut om Quistis gick omkring och käkade upp fienderna...)

Gula magiker (tidsmagikerna) finns bara i femman, men de kan stanna tiden, göra kompanjorer snabbare och slöa ner motståndarna osv.

Det funkar ju okej där.

/Rising
som hoppas han bidrog med något
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Sk*tknepigt inlägg ...

Psykologisk färgsymbolik:
[color:6495ed]Blå</font color=6495ed>: uttrycksdämpande, behärskning av driftlivet.
[color:red]Röd</font color=red>: Affektiv, förmåga att snabbt reagera på yttre stimuli.
[color:ff8c00]Orange</font color=ff8c00>: Prestationssträvanden, självhävdelsebehov.
[color:d2691e]Brun</font color=d2691e>: Ett positiv förhållningssätt till Moder Jord.

Folklig färgsymbolik:
[color:448800]Grön</font color=448800>: Hopp.
[color:6495ed]Blå</font color=6495ed>: Tro.
Gul (vaf*n, det finns ingen gul märkning): Avundsjuka.
[color:red]Röd</font color=red>: Kärlek.
Vit (vaf*n, samma här): Oskuld.
Svart: Död.

Heraldisk färgsymbolik:
Gul (vaf*n, se ovan): Dygd, förstånd, anseende, upphöjdhet.
Vit (vaf*n, dito): Renhet, oskuld, glädje.
[color:red]Röd</font color=red>: Brinnande traktan efter dygd, ett hjärta undergivet Guds vilja samt berett att för Guds skull utgjuta sitt blod.
[color:6495ed]Blå</font color=6495ed>: Ståndaktighet, trofasthet, vetenskap, »innerlig andaktsfullhet inför Gud«.
Svart: Sorgsenhet, ödmjukhet, olycka, fara.
[color:448800]Grön</font color=448800>: Frihet, skönhet, ett glatt sinnelag, hälsa, hopp, mildhet.
Violett (vaf*n, inte heller violett finns att tillgå bland märkningarna): Konungslig dräkt.
[color:ff8c00]Orange</font color=ff8c00>: Självberöm, osäkert anseende, obeständighet, vankelmod.

Utläs något ur detta inlägg den som kan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
tja, vill du vara traditionell så skulle jag svara såhär:

Rött är det våldsamma och destruktiva. Eld, vrede, blod och undergång. Blått är det lugna, djupa och ursprungliga: vatten, ösmn, eftertanke. Vitt är det flyktiga och immateriella: luft, själ och tankar, andeväsen. Brunt är det beständiga: jord, berg, metall. Svart representerar död och förfall. Grönt står för livet och det som växer och utvecklas. Gult står för solen och himlen och det som värmer och ger liv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Nytänkande

Jag tycker att du borde gå ifrån de traditionella färgerna, ha t.ex. benvitt för nekromantiker, blodrött för helare. Hmmm, svårt att hitta på alternativa färger för resten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
För att nyttja kabbalistisk mysticism associeras olika färger till de olika sephirot (vet väl alla vad det är...).
Kether: "Skinande ljus", osäker på vad detta innebär för färg.
Chokmah: Klarblå (himlen).
Binah: Karmosinrött (blodet).
Chesed/Gedulah: Djupviolett ("förenar stjärnetillvaron med djurlivets blodprincip", vad det nu innebär).
Geburah/Pahad: Orange (Solens energi).
Tifareth: Rosa (gryningen).
Netzach: Bärnsten ("Afrodites elektriska vällust").
Hod: Purpurviolett (Ingen förklaring ges).
Jesod: Indigo (etern).
Malkuth: Gult (känslan av solstrålningen och universums energi).

Om nu detta låter mer än lovligt flummigt beror det på att det är taget ur en bok om "The hermetic order of the Golden Dawn", en skum sammanslutning som existerade under seklets första bit. För att ta en snabbkurs om Sefiroth kan jag synnerligen kort förklara vad de representerar:

Kether, varandets princip (eller nåt, flummigt beskrivet i boken).
Chokmah, visheten, de abstrakta idéerna.
Binah, förståelse.
Chesed/Gedulah: Nåd, kärlek, barmhärtighet, medlidande.
Geburah/Pahad: Styrka, bestraffning, fruktan, stränghet.
Tifareth: Skönheten, Cheseds och Geburahs harmoniska centrum.
Netzach: triumf, fasthet, seger.
Hod: Strålglans, ära.
Jesod: Grundvalen (jaha...).
Malkuth: Guds välde (eller något).
 
Top