Hjälp! Jättelöst skrivet inlägg! Jag vill verkligen hjälpa dig, men jag får ingen riktig koll på vad det är du är ute efter. Du ska ha ett magisystem i ditt rollspel, right? Och nu vill du att varje magi ska förknippas med en färg?
Förlåt att jag frågar, men varför då? Det låter väldigt Magic The Gathering. Nåja, i DoD Expert hade alla sorters magieskolor en viss färg, om jag inte minns fel. Man menade framförallt att själva magikerna gärna klädde sig i de färger som representerade var och en av magiskolorna. Nekromantiker var svarta, animister gröna, spiritister gråa och illusionister vita eller orange, har jag för mig.
Men du skriver: "bått är lust och vatten, brunt är jord" och då ser det snarare ut som om du vill att varje enskilt element skall ha en färg.
Den idén är inte så intressant. Ingen vill väl vara "eldmagiker"? Hela "element"-tänkandet tycker jag är lite stelt. Det blir bara Final Fantasy av det hela. Att dela upp det i skolor känns intressantare.
En destruktiv magiskola borde ha en stark färg. Tänk dig en magiskola som koncentrerar sig på fireballs, direktskada, kraftfull manipulering av omvärlden och liknande. De borde förknippas med rött, gult eller orange. Lämpliga magiskolor:
Elementarmagiker
De skjuter eldbollar, frammanar jordbävningar, orsakar storm och översvämningar. Elementen lyder deras minsta vink, de är kraftfulla och omedelbara och behöver en stark färg för att symbolisera deras omedelbara och direkta kontroll över omvärlden.
Kaosmagiker
Deras kraft är att bringa oordning i tillvaron. Att göra folk sjuka, att rasera byggnader, att vränga folk ut och in och frammana explosioner genom att blott peka med sina fingrar, det är kaosmagikerns specialitet. Självklart behöver han en klart lysande färg för att representera det omedelbara i hans lära.
En materialistisk magiskola borde ha en auktoritativ, lugn färg. Magiskolor som fokuserar på kontroll, underkastelse och maktpåverkan skall helt klart ha färger som inger samma känslor. Grått, blått, lila och rött är naturliga val för de här magikerna. Exempel på magiskolor:
Mentalister
Dessa har kontroll över sin egen kropp. De kan göra sig själva starkare, hela sig själva, levitera och stöta ur gifter ur deras blodomlopp. Denna totala kontrollen över ens egen kropp ger mentalisterna en känsla av harmoni, balans och självsäkert lugn. Mörkblått eller vitt är säkert tillräckligt propert för deras pykniska hållning.
Telekinesister
Dessa utövar sin kontroll över materiella ting. De kan flytta objekt med blotta tanken, de kan "se" genom avlägsna föremål, "läsa" ett föremåls förflutna och låta föremålen agera på ett eller annat sätt som vi inte är van vid. blått, svart eller vitt borde passa dessa besvärjare.
En postmortumsk magiskola (som koncentrerar sig på livet efter detta) skulle förmodligen vurma för rätt färglösa kulörer. Grått och svart är väl det enda som skulle passa dessa kryptlurkare. Mörk, mörk lila tycker jag vore snyggt också, men det är nog grått och svart som gäller för dessa. Exempel:
Spiritister
Dessa utövar sin kontroll över de döda och andevärlden. De kan prata med de döda, besätta andar, utdriva spöken och själavandra när som helst på eget kommando. Vitt eller grått borde vara lämpliga färger för dessa magiker.
Nekromantiker
Dessa intresserar sig mer på det livlösa än på det andliga. Att väcka döda kroppar till liv, att animera benrangel och att suga ut livskraften på sina fiender är trix som nekromantikerna gillar. Självklart är det svart som gäller för dessa. Eller kan mörk lila vara ett alternativ?
En naturalistisk magiskola hyllar livet, naturen och djuren. Dessa bakåtstråvare borde välja oskuldsfulla färger eller kulörer hämtade direkt från naturen. Vitt, grönt och brunt borde vara givna val. Exempel på magiskolor:
Animister
Dessa kan hjälpa naturen på traven genom att påskynda växters utveckling eller göra sig själv till en naturlig del av miljön. Kanske genom att påkalla eller samtala med djur, låta växter växa fram med hundrafaldig hastighet, kamouflera sig i naturen, kanalisera kraft genom naturen eller sjunka genom jorden. Grönt eller brunt låter som naturliga val för dessa magiker.
Helare
The good guys. De kan hela sår och krämpor, visst, men deras magiska färdigheter sträcker sig längre bort än så; de kan analysera skador med skrämmande precision, de kan lugna sinnessjuka eller locka fram minnen hos folk som drabbats av amnesi och de kan utöva magisk empati, genom vilken de kan utröna mycket av en persons känslor, livsmål och intentioner bara genom att titta på denne. Helarna borde gilla vitt. Kanske också brunt.
En förvrängande magiskola agerar helt genom förledande trix och övernaturliga luringar. Allt tankebluffande och alla optiska villor gör att de förvrängande magikerna föredrar luriga blandfärger. Orange, grönt, turkos, lila, rosa eller gult borde passa dessa magiker. Exempel på magiskolor:
Illusionister
De här kan trolla fram synvillor och alla sorters luringar. De kan frammana dofter, ljud, alla sorters känslointryck står under deras kontroll. Eftersom de kan skapa vad de vill borde de med tiden börja bli dramatiska och grandiosa. De föredrar iögonfallande kulörer; orange, turkos och gult borde vara deras favoriter.
Hypnotisörer
Dessa föredrar att mecka med folks huvuden direkt än att gå omvägen genom illusioner. Hypnotisörerna kan lura folk till att fatta misstankar mot folk, få dem att agera efter hypnotisörens kommando eller omedelbart tvinga dem att glömma allt de känner till om en företeelse (tex. att de någonsin träffat hypnotisören). Deras skygga och hemlighetsfulla natur borde göra att de föredrar luriga färger som purpur, indigo eller grönt.
Det var allt jag kom på nu. Alkemister är väl i någon mån materialister också. Symbolister faller väl utanför ramarna, precis som kronomager och librofager, eller vad de nu kallades.
Annars kan du ha samma färgsystem som i Final Fantasy:
Vita magiker kan hela, läka specialskador och bota förgiftningar, samt skydda på olika sätt.
Svarta magiker kan skada sina motståndare med eldbollar, blixtar och köldattacker, med mera.
Röda magiker kan en massa specialtricks, som att förblinda, förstumma och förvirra sina motståndare.
Blåa magiker kan lära sig anfallsmetoder av sina motståndare på olika sätt (Quistis och Quina har som tur är inte mycket annat gemensamt än att de båda är blå magiker! Skulle ju se dumt ut om Quistis gick omkring och käkade upp fienderna...)
Gula magiker (tidsmagikerna) finns bara i femman, men de kan stanna tiden, göra kompanjorer snabbare och slöa ner motståndarna osv.
Det funkar ju okej där.
/Rising
som hoppas han bidrog med något