Färgbruk hos en röd-/grön-blind art

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag fortsätter grunna kring naturalistiskt världsbygge.

Låt oss säga att en av mina arter likt de flesta icke-primater bland däggdjuren är dikromat – det vill säga, mer eller mindre röd-grön-färgblind. Därför hoppas jag specifikt att folk som själva är detta kan hjälpa mig här. Vilka färger kommer då vara de viktigaste i dess visuella språk? När jag kollat på olika sådana där tillgänglighetsfilter man kan lägga på hemsidor för att se om de är färgblindhetsvänliga tycks det som om gult och blått är höjdpunkterna i "klarhet", så dessa borde vara viktiga för dem.

På dessa hemsidor tycks även lila och turkost (eller övergångarna mellan rött och blått respektive grönt och blått) framstå som likadana. Stämmer detta? Eller upplevs någon skillnad?

Jag fortsätter grunna kring naturalistiskt världsbygge.

Låt oss säga att en av mina arter likt de flesta icke-primater bland däggdjuren är dikromat – det vill säga, mer eller mindre röd-grön-färgblind. Därför hoppas jag specifikt att folk som själva är detta kan hjälpa mig här. Vilka färger kommer då vara de viktigaste i dess visuella språk? När jag kollat på olika sådana där tillgänglighetsfilter man kan lägga på hemsidor för att se om de är färgblindhetsvänliga tycks det som om gult och blått är höjdpunkterna i "klarhet", så dessa borde vara viktiga för dem.

På dessa hemsidor tycks även lila och turkost (eller övergångarna mellan rött och blått respektive grönt och blått) framstå som likadana. Stämmer detta? Eller upplevs någon skillnad?
Skulle dom inte, hypotetiskt sett, kunna måla i alla möjliga färger, men för dem upplever dom det i nyanser av grått?

Skulle dom inte, hypotetiskt sett, kunna måla i alla möjliga färger, men för dem upplever dom det i nyanser av grått?
Ja, av misstag. Eller nyanser av brunt, kanske – det är därför jag letar efter egna erfarenheter av färgblindhet. På samma sätt kan människorna av misstag blanda in pigment som tycks färgsprakande för tetrakromater men matta för trikromater. Men de kommer inte att aktivt anstränga sig för att göra det – de ser inget värde i klarröda pigment eller så.

Podden Garagehammer tar upp den diskutionen och problemen för folk som är färgblinda att måla ten/plastfigurer. Tror att hallåans son, eller var det nära vän, var färgblind.

Du skulle kunna kontakta honom via mejl och fråga om hans erfarenhet.

Ja, av misstag. Eller nyanser av brunt, kanske – det är därför jag letar efter egna erfarenheter av färgblindhet. På samma sätt kan människorna av misstag blanda in pigment som tycks färgsprakande för tetrakromater men matta för trikromater. Men de kommer inte att aktivt anstränga sig för att göra det – de ser inget värde i klarröda pigment eller så.
Nä, för dem är det ju inte en klarröd färg utan dom ser det ju som nåt annat. Men jag, som turist som kommer dit och anmärker "-Fan vad grälla färger ni målar med!"
"-va? det är ju brutalism!"

Attachments

• HUS.png
    HUS.png
    1.2 MB · Views: 12
Ja, av misstag.

Nä, för dem är det ju inte en klarröd färg utan dom ser det ju som nåt annat.

Precis! Rött är bara rött för att de flesta i vårt samhälle hävdar det.

I ett samhälle med helt andra referensramar är det ju bara "Grå nummer 7", den mest populära av alla gråa nyanser (eller bruna nyanser, beroende på hur det funkar ja).

De kommer ju liksom inte ha samma färghjul som vi har att utgå ifrån.

Min poäng är väl mer att det här med att få fram starka, klara färgpigment vanligen är något som kräver ansträngning och sällan händer av sig självt. Alltså borde denna art framför allt äga pigment som är klart gula och blå, och dess färgsymbolik borde orientera sig mot dessa två färger (kombinerat med svart och vitt).

Hade en färgblind kollega som envisades med att dra till med obehagliga nyanser av lila i kombination med gult när han gjorde diagram till powerpoints, så ja, inte orimligt att sådana färger blir poppis.

Det finns ju en del grejer i naturen som ingen människa ser utan hjälp, som de mönster i UV som många blommor har för att guida pollinerare. Typ, massa streck och närapå pilar, "här är gottarna, hitåt".

Sen, jag vet inte om någon annan intelligent art hade utvecklat samma för dikromater kryptiska färgval medvetet, men tigrars kamouflage funkar ju tydligen såhär (dikromat vänster, trikromat höger):

tigers-orange-coloring-03.jpg

https://www.all-creatures.org/wildlife/wildlife-tigers-orange-coloring.html

Jag är dålig på att se rött – det är inte grått, men det är verkligen ingen signalfärg. Det lilla röda jag ser gillar jag, men det är helt enkelt en ganska svag färg, jämfört med hur ni andra ser den =) Jag ser bara skillnad mellan mörkblått och lila om de är precis bredvid varandra.

Gult funkar bra så länge det är mot någon mörk kontrastfärg, blått något sämre men funkar mot de flesta andra färger osv.

(Det finns ju en anledning till att gula västar är gula och att man använder just gul färg som vägledning i videospel, tänker jag.)

De flesta däggdjur har istället mer utvecklat luktsinne och/eller hörsel, så det är möjligt att en art som följde samma mönster inte skulle ha ett visuellt språk utan uttrycker sig med dofter och ljud. Eller så har de något mer exotiskt som näbbdjurens förmåga att känna av elektriska fält och deras konst är elektriska kretsar med varierande laddningar.

De flesta däggdjur har istället mer utvecklat luktsinne och/eller hörsel, så det är möjligt att en art som följde samma mönster inte skulle ha ett visuellt språk utan uttrycker sig med dofter och ljud. Eller så har de något mer exotiskt som näbbdjurens förmåga att känna av elektriska fält och deras konst är elektriska kretsar med varierande laddningar.
"Den här tavlan har jag pissat på, å den här, den här också..."
"oj, här har du ätit sparris!"
"jajjemen!"

Jag tänker att hos ett sådant folkslag så skulle till exempel eld och guld upplevas ha en färg närliggande den hos frisk vegetation. Jag kan alltså tänka mig att dessa får en stark symbolisk koppling till liv – och att blått då som kontrast kan bli dödens färg.

Back