Nekromanti Färg är fantastiskt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag pluggar statistik för jobbet, men tänkte se om jag kan ha någon glädje av kunskaperna även på fritiden. Så jag gjorde ett diagram över processen "pengar intjänade per månad via DriveThruRPG", vilket i snitt är ungefär $40 (Röda linjen i diagrammet). Runt detta medel fluktuerar mätvärdena som brus. De enda signifikanta avvikelserna var första spiken då jag crowdfundade nya utgåvan av While the World Ends, och den lilla spiken är när spelet sedan släpptes.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i66.tinypic.com\/35a697s.png"}[/IMG2]

Metoden skall ge mig ett verktyg för att fokusera på rätt saker. Och den säger mig "While the World Ends i färg var poppis, kan du göra mer sånt?"

Redan där tycker jag det var intressant.

I det specifika fallet: Vad gjorde While the World Ends så lockande? För att det var i färg? För att det var en crowdfunding?

I det allmänna fallet: Är färg verkligen så coolt? Är det crowdfunding som gör det så lockande?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Känslan av lyx säljer på kickstarter. Snygga produkter är lättare att kasta pengar på än osnygga.

Så, ja. Färg är coolt. Men riktigt snyggt svartvitt är nog lika coolt. Men då är tröskeln något högre, i alla fall i min estetiska uppfattning.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Fina bilder i färg stimulerar fantasin mer, över lag. Och som du så klokt har påpekat tidigare: folk betalar för fantasin om spelupplevelsen de kan få, snarare än för själva spelet.

Och crowdfunding gör att folk känner sig delaktiga ("Det här är mitt spel!, som jag har bidragit till") och att de känner tidspress ("Det är nu eller aldrig!").

Så ja. Jag tror att färg är coolt och crowdfunding lockar.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Så här funkar jag: Jag går in på SF-bok och går ner till rollspelshyllan, suckar över att 95% av böckerna är samma tråkiga letter size, plockar ändå ut någon som har en chans att vara cool, upptäcker att det är glansiga sidor i färg och ställer uppgiven tillbaka boken efter sammanlagt 3 sekunders titt. Extremt avtändande, helt enkelt. Det är som att leta efter ett skönt klädesplagg, men allt som finns är gjort i plast. Jag vill ha cremefärgat matt papper och antingen svartvitt, tvåfärgat eller åtminstone nedtonade färgskalor. Ett spel som ser ut så har femtio meters försprång i ett hundrameterslopp.

Hälsar

Christian
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
Själv har jag har samma smak som Fiktionslek, men har inte begåvats med förmågan formulera den lika vackert.

Sen är detta inte bara en smaksak. Det finns forskning. Den är som jag kan förstå rätt enig. Svart text på vitt (eller nästan vitt, eller gult) är objektiv mer läsbart än svart text mot färg. I alla fall om du är en människa. Så svart på vitt är en vinnare för mig. Vilket tycks placera mig i minoriteten.

Bonusgubbrant: Och jag är en sån där hopplöst omodern person som köper rollspelsböcker för att läsa dem och spela med dem. Hyllvärmare har jag redan så det räcker och som låginkomsttagare får jag välja vad köper. (Och sen finns ju miljöaspekten här, det mest miljövänliga är ju inte att köpa ekologiskt, klimatkompensera etc utan att inte köpa något alls).
 
Top