Nekromanti Färg är fantastiskt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag pluggar statistik för jobbet, men tänkte se om jag kan ha någon glädje av kunskaperna även på fritiden. Så jag gjorde ett diagram över processen "pengar intjänade per månad via DriveThruRPG", vilket i snitt är ungefär $40 (Röda linjen i diagrammet). Runt detta medel fluktuerar mätvärdena som brus. De enda signifikanta avvikelserna var första spiken då jag crowdfundade nya utgåvan av While the World Ends, och den lilla spiken är när spelet sedan släpptes.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i66.tinypic.com\/35a697s.png"}[/IMG2]

Metoden skall ge mig ett verktyg för att fokusera på rätt saker. Och den säger mig "While the World Ends i färg var poppis, kan du göra mer sånt?"

Redan där tycker jag det var intressant.

I det specifika fallet: Vad gjorde While the World Ends så lockande? För att det var i färg? För att det var en crowdfunding?

I det allmänna fallet: Är färg verkligen så coolt? Är det crowdfunding som gör det så lockande?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Känslan av lyx säljer på kickstarter. Snygga produkter är lättare att kasta pengar på än osnygga.

Så, ja. Färg är coolt. Men riktigt snyggt svartvitt är nog lika coolt. Men då är tröskeln något högre, i alla fall i min estetiska uppfattning.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Fina bilder i färg stimulerar fantasin mer, över lag. Och som du så klokt har påpekat tidigare: folk betalar för fantasin om spelupplevelsen de kan få, snarare än för själva spelet.

Och crowdfunding gör att folk känner sig delaktiga ("Det här är mitt spel!, som jag har bidragit till") och att de känner tidspress ("Det är nu eller aldrig!").

Så ja. Jag tror att färg är coolt och crowdfunding lockar.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422