Nekromanti Färdigmålade minisar - tips?

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Nån som har nåt tips på bra färdigmålade plastminisar som man kan köpa och använda till rollspel, klassiska fantasytyper. Hade tänkt använda mina hemmamålade Talisman gubbar men de var inte så fina som jag trodde (hehe) och jag orkar inte måla mer gubbar. Det får gärna va nåt som e hyfsat billigt och säljs i sverige.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Inga färdigmålade plastgubbar är billiga. :gremwink:

De enda jag sett i svensk butik på sistone är Pathfinders, och de följer samma princip som den numera nedlagda D&D-linjen: randomiserade gubbar i paket som kostar flera hundra.

Själv har jag nyss lagt tokmycket pengar på nya färger och penslar såjag kan måla mina säckar med gamla metallfigurer... :gremtongue:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Dungeons & Dragons Miniatures finns ibland här på Köp & Sälj och ibland Blocket och Tradera, det är antagligen det mest prisvärda sättet att få tag i många någorlunda schyssta prepainted-figgar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Bolongo said:
Inga färdigmålade plastgubbar är billiga. :gremwink:

De enda jag sett i svensk butik på sistone är Pathfinders, och de följer samma princip som den numera nedlagda D&D-linjen: randomiserade gubbar i paket som kostar flera hundra.

Själv har jag nyss lagt tokmycket pengar på nya färger och penslar såjag kan måla mina säckar med gamla metallfigurer... :gremtongue:
Pathfinder Miniatures kostar inte alls flera hundra. Varje paket innehåller 1-4 gubbar och kostar 35-150 kr (beroende på boostertyp).
 

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Gör egna pappersfigurer med en färgskrivare och lite tjockare papper. Orkar du inte ordna egna bilder så säljer paizo "paper minis". Fungerar riktigt bra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Vitulv said:
Pathfinder Miniatures kostar inte alls flera hundra. Varje paket innehåller 1-4 gubbar och kostar 35-150 kr (beroende på boostertyp).
Skönt att de har alternativ.

Men de enda jag sett på SF-bokhandeln har 4 figurer (varav en större) för 225 spänn.

Nu säger jag inte att SF-bokhandeln är något vidare som spelbutik...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,005
Location
Bureå
D&D minis finns att köpa som singlar på Collector's Point eller Troll and Toad. Det går också att hålla utkik på Tradera eller eBay.

Om det går bra med markörer eller pappfigurer så har D&D en del set med tokens av monster och figurer. Pathfinder är dock bättre på den punkten, med figurer och monster tryckta på kraftig kartong med plastfötter till. Kombinera det med D&D Tiles och Pathfinder Maps så kommer du ganska långt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Bolongo said:
Vitulv said:
Pathfinder Miniatures kostar inte alls flera hundra. Varje paket innehåller 1-4 gubbar och kostar 35-150 kr (beroende på boostertyp).
Skönt att de har alternativ.

Men de enda jag sett på SF-bokhandeln har 4 figurer (varav en större) för 225 spänn.

Nu säger jag inte att SF-bokhandeln är något vidare som spelbutik...
I de tidiga seten så fanns det iaf boosters med en medium (eller två small) minis, samt boosters med en stor. Vet att det nya Goblins-settet har boosters med två småfigurer för 35 kr.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Demohund said:
Nån som har nåt tips på bra färdigmålade plastminisar som man kan köpa och använda till rollspel, klassiska fantasytyper. Hade tänkt använda mina hemmamålade Talisman gubbar men de var inte så fina som jag trodde (hehe) och jag orkar inte måla mer gubbar. Det får gärna va nåt som e hyfsat billigt och säljs i sverige.
Jag skulle rekommendera Auggie's Games i USA för att beställa färdigmålade gubbar. Beställde själv därifrån för ett drygt halvår sedan och fraktkostnaden blev mycket rimlig. Han har också bra priser för figurerna och ett hyfsat urval av D&D-, Pathfinder- och Pre-painted Reaperminatyrer. Dock var det en svensk butik du efterfrågade och då är det bara Collectors Point (som andra har tipsat om) som säljer singelfigurer och deras förråd verkar ha sinat rejält (vilket inte är så konstigt).

Frågan är förstås vad man ser som "hyfsat billigt", men runt en tjuga per gubbe ser i alla fall jag som billigt.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Tack för alla tips, ska kolla upp det, varför slutade man med D&D miniatures, sålde de inte bra?

Kom på att man faktiskt kan använda legogubbar med, idag finns ju massa gubbar med fantasy-tema :p Såg i Fenix att det användes lyckat till Äventyr.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Demohund said:
Tack för alla tips, ska kolla upp det, varför slutade man med D&D miniatures, sålde de inte bra?

Kom på att man faktiskt kan använda legogubbar med, idag finns ju massa gubbar med fantasy-tema :p Såg i Fenix att det användes lyckat till Äventyr.
Förklaringen WotC gav var att det inte lönade sig, nej.

Lego är väl rätt dyrt det med, om man köper specialseten? :gremtongue:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Krille said:
Bolongo said:
Lego är väl rätt dyrt det med, om man köper specialseten? :gremtongue:
Med lego kan man dock variera sig. Man får fler gubbar än en per gubbe, så att säga.
Jag är med Krille här. Lego är kanske rätt dyrt, men möjligheterna är enorma jämfört med vanliga gubbar. Bara det här med att man kan byta vapen precis som det passar hela tiden, och till och med rustning och hjälm och sånna saker tycker jag är en fördel som är värd oerhört mycket.

Och det är ju bara gubbsen, dessutom =) Med en tillräckligt stor kasse legoklossar har du all terräng du någonsin kommer att behöva!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Kraetyz said:
Bolongo said:
numera nedlagda D&D-linjen: randomiserade gubbar i paket som kostar flera hundra.
Flera hundra, skitsnack. 8 minis för 125 spänn. Jag saknar DDM.

Anyways, gå med Pathfinder.
Min syftning var på Pathfinder, inte DDM.

I vilket fall gick jag ner och dubbelkollade: SF-bokhandeln i Göteborg har bara Rise of the Runelords Huge boosters (1 Huge och 3 M/S tor jag, det finns ingen ordentlig innehållsförteckning) och tar 229 spänn för dem.
Snabb nätsökning visar att detta är hutlöst och att de kan fås billigare.
 
Top