Nekromanti Färdights-system (orch)

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Färdigheters-systemet, eller Egenskaper som jag valt att kalla det, har inspirerats en del ifrån Fudge. Även andra system har inspirerat. Egenskapsnivåer går ifrån -1 (dålig) till 5 (exceptionell), men kan i extremfall stiga däröver (6+, legendarisk). Alla Egenskaper som man "inte har något i", har man 0 (medelmåttig) i. Det finns alltså ingen uppdelning i Grundegenskaper/Attribut och Färdigeter.

Nivåer
-1 Dålig
0 Medelmåttig (Låter inte så bra, har ni något bättre förslag till vad detta ska kallas)
1 Duglig
2 Bra
3 Skicklig
4 Imponerande
5 Exceptionell
(6+ Legendarisk)

Egenskaperna kan även ha specialliseringar, och räknas då som 1 högre. En egenskap kan ha flera specialiseringar, både de som står nedan och egna man hittar på. Egenskaperna är överlappande, man kan t ex Undvika attacker både med Närstrid, Slagsmål och Rörliga Manövrer.
Egenskapsslag görs med Fudgetärningar. Fudgetärningar är T6:or som utfaller -1,-1, 0, 0, +1, +1. Man kan konstruera sina egna Fudgetärningar av T6:or, eller köpa färdiga. Slaget utförs med 4 fudgetärningar, som alltså utfaller från -4 till +4 (se nedan). Man lägger till sin egenskapsnivå (och +1 om specialisering gäller) och skall få minst +1 för att lyckas med en Normalsvår handling (och mer för en svårare handling).
För att göra slaget openended (heter på svenska?) hade jag tänkt att slår man alla -1 eller alla +1, ska man slå ytterligare en tärning. Om även den utfaller med samma värde, slår man ytterligare en. (Denna mekanism är inte medtagen i %-uträkningen.)

-4 100,0%
-3 98,8%
-2 93,8%
-1 81,5%
+0 61,7%
+1 38,3%
+2 18,5%
+3 6,2%
+4 1,8%

Alla egenskaper och specialiseringar skall vara förtryckta på karaktärsbladet. Vid karaktärsskapandet får man X antal poäng att köpa Egenskapsnivåer för. KroppsPoäng (KP) räknas ut med hjälp av Fysik och det bästa av Rörliga Manövrer, Slagsmål och Närstrid. Det blir i stort sätt allt det regeltekniska vid karaktärsskapandet.
Nedan följer de olika Egenskaperna och deras specialiseringar, man kan som sagt även hitta på egna specialiseringar. Andra Egenskaper som inte platsar som en specialisering, kan skaffas som en smal Egenskap. Smala Egenskaper täcker bara ett smalt område och kan inte ha någon specialisering. De smala Egenskapernar är också "billigare att köpa". Ett exempel är Giftkunskap, som kanske inte passa så bra under någon annan egenskap.

Frågor? Förslag?

Bildning (Allmänbildning, Historia, Geografi, Kulturkännedom, Religion, Det övernaturliga)
Djur (Rida, Djurträning)
Fingerfärdighet (Stjäla föremål, Dölja föremål, Dyrka upp lås, Dersermera (stöld-) fällor och larm, Förfalskning, Trolleri)
Fysik (Stark, Uthållig, Resistens mot sjukdom och gift)
Karisma (Etikett, Få andra att gilla dig, Förföra, , Diplomati, Förstå andra, Upptäcka lögner)
Kontakter (Allmänna, Undre Världen)
Köpman (Räkna, Köpslå, Värdesätta, Affärssinne)
Läkekonst (Första hjälpen, Heland örter, Kirurgi)
Närstridsvapen (Knivar, Svärd, Yxor, Spjut, Klubbor, Sköldar, Undvika, Snabbdragning)
Projektilvapen (Båge, Armborst, Slunga, Kastkniv, Kastspjut, Sten etc)
Rörliga Manövrer (Springa (snabbt), Hoppa, Fallteknik, Klättra, Balans, Akrobatik, Simma, Kasta (t ex änterhake), Undvika)
Slagsmål (Slag och spark, Grepp och kast, Kniv, Tillhygge, Undvika)
Smyga (Smyga, Gömma Sig, Kamouflage, Skugga)
Språk ((kan svaritska), Läsa/skriva, Människospråk, Alivska, Dvärgiska)
Uppmärksamhet (Finna dolda ting, Hålla vakt, Upptäcka fällor, Spåra, Lyssna)
Uppträda (Sjunga, Spela, Dansa, Skådespeleri, Förklädnad)
Vildmark (Överlevnad (hitta skydd, finna vatten, göra upp eld), Orientera Sig, Jaga och Jaktfällor, Fiska, Spåra, Kamouflage)
Övertyga (Övertala, Bluffa, Muta, Förhöra, Tortera (kräver Förhöra))
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,861
Location
Göteborg
För att göra slaget openended (heter på svenska?)
Obegränsat kallas det i Eon, och jag tror att det är den allmäna termen.

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by ..=]Genesis[=.. on 2000-09-10 16:11.</EM></FONT></P>
 
Top