Nekromanti Färdighetsval

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Tjenare.. Det är jag igen.. :gremsmile:

Tänkte bara presentera ett färdighetsvalssystem till DoD som jag har testat lite på senare tiden.. Jag har först och främst försökt göra färdigheterna mer generella.. Från DoD4:s kanske 80 färdigheter har jag lyckats få ner dem till 48 stycken..

Sedan tog jag mig friheten att dela in färdigheterna i olika grupper, precis som i EDD.. Det blev följande grupper..

Kampfärdigheter - Människan är ett våldsamt släkte och då behövs dessa färdigheter.
Lärdomsfärdigheter - Kräver studier och behöver verkligen nötas in för att kunskapen ska sitta kvar.
Relationsfärdigheter - Färdigheter som man får utav att träffa och umgås med folk.
Skumraskfärdigheter - Utövas av dem som håller på med de lite mer sämre sedda verksamheterna.
Vildmarksfärdigheter - Används när man är ute och reser och försöker överleva i naturen.

Normalt är det max 8 färdigheter i varje färdighetsgrupp.. Undantaget är lärdomsfärdighetsgruppen som har 15 färdigheter.. Yrkerna heter inte yrken längre.. Jag har istället valt att kalla dem för "levnadsbanor".. Ur den levnadsbana som man väljer att karaktären ska komma från så får man ett antal färdighetsval.. Man behöver inte använda sig av alla färdighetsval och om man nu vill ha fler färdighetsval eller någon ur en grupp som man normalt inte får ta av kan man köpa dem för erfarenhetspoäng..

Levnadsbanorna är:
Den behagande - Ditt liv har hittills gått ut på att tillhandahålla folk tjänster eller varor
Lärdomsfärdigheter: 4
Relationsfärdigheter: 4
Skumraskfärdigheter: 4
Vildmarksfärdigheter: 2

Den bildade - Kunskapssökandet har för dig varit större än för andra
Lärdomsfärdigheter: 8
Relationsfärdigheter: 3
Vildmarksfärdigheter: 3

Den brottsliga - Livsödet har styrt dig till att begå brott och på den banan har du fortsatt
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 8

Den strövande - Vandraren som sällan har en fast boplats och som lever av det naturen ger
Kampfärdigheter: 2
Lärdomsfärdigheter: 2
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 8

Den stridslystna - Våldet som följde i din väg har sedemera blivit ditt levebröd
Kampfärdigheter: 4
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 2

Fördelen med det här är att man kan använda levnadsbanorna till att få alla sorters yrken.. En annan är att man kanske inte blir lika låst vid stereotypiskt spelande.. En tredje att det faktiskt går snabbare att välja färdigheter för den erfarne.. Man kan också gå från en levnadsbana till en annan under karaktärsskapandet.. Regelmässigt ter det sig att man väljer en levnadsbana (säg den stridslystna) men anpassar färdighetsvalet till den nya levnadsbanan (säg den bildade)..

Nackdelen är att nybörjare inte riktigt vet vad man kan spela för något.. Jag tänkte lösa det genom att ge en lista över vad man kan spela.. Tack vare en gammal tråd här så har jag runt 70 stycken yrken att välja från.. Dock så är jag osäker på om jag verkligen ska ge ut en lista över vad man kan spela.. Då är man ju tillbaka till att välja yrken igen.. Ett annat sätt man kan lösa det på är att ge yrkesförslag som en del av texten eller som bilder i regelboken..

Så vad tycks? Är det kräk, eller? Är det några ord som ni tycker jag borde ändra på? Är det en konstig mängd av färdighetsval man får (den här frågan kanske är lite svår att sätta sig in i utan att ha läst igenom mina husregler)? Ser ni några klara nackdelar?

Lite filer om du är intresserad:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardighetersgrupper.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/levnadsbanor.rtf

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även försökt begränsa möjligheten till att välja vapenfärdigheter
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
bra för dem med några spelmöten i ryggen...

några tankar om detta:

jag gillade att man kategoriserade färdigheter i EDD, så det tycker jag är ett bra drag...

det verkar som om du vill komma undan det statiska "yrkestänkandet", så att varje rollperson blir lite mer unik. Din lösning är intressant. Man skulle kunna göra så att man har flera del levnadsbanor som ger RP tillgång till ett antal färdigheter inom lämpliga kategorier. Ju äldre RP, destp fler "delar" (och följdaktligen fler färdigheter). Man skulle kunna ha:

en primär levnadsbana som omfattar en ålderskategori och som påverkar färdighetssammansättning i stor utsträckning

en till flera sekundärlevnadsbanor (underordnade den primära) som var och en omfattar en ålderskategori och påverkar färdighetssammansättning i mindre utsträckning än den primära levnadsbanan...

..bara för att göra saker ännu mer förvirrande för nybörjare :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: bra för dem med några spelmöten i ryggen...

Intressanta tankar.. Det påminner lite om hur man gör gubbe i Mutant Chronicles.. Ju äldre man blir desto mer poäng får man spendera på de olika färdighetsområderna.. Fast här är det då färdighetsval..

"..bara för att göra saker ännu mer förvirrande för nybörjare :gremwink:"
Ja, det kanske skulle bli ett problem.. Dessutom så pajar man lite av enkelheten bland DoD:s regler.. Fast å andra sidan.. Jag kan ju alltid släppa en Expert-variant av mina husregler.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu ska göra någonting åt erf-systemet
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mina eventuella problem med yrkes-stereotyper har försvunnit nu när spelarna ändå "gör" sina egna yrken... eller byter färdigheter från gamla o.s.v.
Yrket används numera endast som en en-ords-beskrivning av vad rollpersonen brukar syssla med, eller ifall det är någon grupptillhörighet som borde anmärkas (t.ex. Stadsvakt)...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Färdighetsval [kort och medhållande]

"Mina eventuella problem med yrkes-stereotyper har försvunnit nu när spelarna ändå 'gör' sina egna yrken... eller byter färdigheter från gamla o.s.v."
Tja, det är ju ungefär så det här system funkar.. Det finns ju inget som hindrar att spelaren skriver dit på rollformuläret vad dennes huvudsysselsättning går ut på..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska försöka komma på ett sätt att smyga in yrkesförslag i texter
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Yrkesfritt

Varför inte göra det ännu enklare och låta spelarna välja egna yrkesfärdigheter? Om man inte har alltför oseriösa spelare borde de ju kunna komma överens med SL om vad som är lämpligt. Då slipper man yrken helt och hållet. Däremot gillar jag idéen med levnadsbanor, eftersom det är väldigt roligt att göra gubbar (och gummor) i Chronicles.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Yrkesfritt

"Varför inte göra det ännu enklare och låta spelarna välja egna yrkesfärdigheter?"
Jo, det skulle man mycket väl kunna och det har jag väl inget emot.. Det är helt sant.. Shadowruns färdighets är ju så och detta system är ju nästan i princip så.. Skillnaden mellan Shadowruns färdighetssystem är ju att där finns det bara 20 färdigheter.. Här finns det mer än dubbelt så många, vilket gör att det tar längre tid att välja färdigheter.. Det är typ en anledning (som jag kommit på) till varför magiskolorna fanns.. Just för att begränsa tiden till att välja besvärjelser..

Dock (jag väl väldigt förtjust i ordet) så vill jag få det så att:
• Spelarna inte hela tiden ska välja samma standardfärdigheter, såsom Finna Dolt, Upptäcka fara, en vapenfärdighet, Smyga, Simma.
• Spelaren ska får en chans att tänka till hur man kan variera levnadsbanorna och på så sätt komma på nya idéer på vad man kan spela.
• Jag ska ar en liten chans att påverka alltför konstiga färdighetsval, vilket det kan bli till andra rollspel.
• Nybörjare ska få en chans att förstå vad man kan spela. Hur svårt skulle det inte bli att lista ut vad man kan spela om hela yrkes/arketyp-kapitlet inte fanns i ett rollspel?

"...eftersom det är väldigt roligt att göra gubbar (och gummor) i Chronicles."
Uhm.. Råkade jag trycka mig in på fel forum?

Bra att du ger synpunkter dock.. Jag brukar inte få några i spelgruppen när vi träffas IRL..

/[color:\\"green\\"]Han[/color], vars ögon värker av trötthet
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Yrkesfritt

  • Koppla färdighetsvalet till bakgrunden. Kan inte spelaren motivera färdigheten så får han inte ta den.
  • Formalisera bakgrundsgenereringen på något sätt, så att det blir enkelt att skapa en bakgrund.
  • Låt inte spelarna placera ut erfarenhet när de gör en rollperson, utan återgå till DoD2/3: spelaren får sätta ut en klase halvkassa färdighetsvärden, några bra och en eller två riktigt bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Lustigt nog...

...tycker jag att "Krigare" är en mer öppen sysselsättning med mer potential att variera och göra unik och speciell, till skillnad från "Pensionerad kejserlig officer" som har med sig en massa grejer i bagaget som riskerar att begränsa fantasin, i alla fall för nybörjare. Eller med andra ord, "Krigare" är för mig en startpunkt, "Pensionerad kejserlig officer" är en genväg.

Samtidigt föredrar jag tydliga arketyper för nybörjare, för det blir lättare att tänka sig hur figuren ser ut och hur han är.

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
My preciousss

"...tycker jag att "Krigare" är en mer öppen sysselsättning med mer potential att variera och göra unik och speciell, till skillnad från "Pensionerad kejserlig officer" som har med sig en massa grejer i bagaget som riskerar att begränsa fantasin, i alla fall för nybörjare."

Tja, smaken är som baken.

"Krigare" är för mig en allomfattande term. Oavsett om vi talar om en stamkrigare, legoknekt, menig soldat, officer (pensionerad kejserlig eller inte) eller partisan så är det en krigare. Det ger för mig nackdelen att alla dessa olika sorters "krigare" bakas ihop till ett enda koncept. För att få någon diversifiering så krävs det en jefla massa slit för att att tala om hur min krigare skiljer sig från alla andra. Det krävs mer jobb att göra en Krigare till en unik och intressant rollperson som har ett eget ansikte.

En arketyp tycker jag är mycket lättare att göra till sin egen. Det är helt enkelt lättare att spränga gränserna. Även om man gör en minimal förändring av arketypen, som att byta ut "pensionerad" mot "avhoppad", så har man gjort en helt ny arketyp och en helt ny personlighet, som snudd på spikrakt identifierar vad det är för en. Och framförallt är den ens egen unika rollperson.

Men som sagt var, smaken är som baken - vissa har mer än andra. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Hmmm... vad ska jag vara

En arketyp tycker jag är mycket lättare att göra till sin egen. Det är helt enkelt lättare att spränga gränserna. Även om man gör en minimal förändring av arketypen, som att byta ut "pensionerad" mot "avhoppad", så har man gjort en helt ny arketyp och en helt ny personlighet, som snudd på spikrakt identifierar vad det är för en. Och framförallt är den ens egen unika rollperson.
Visst, tills snubben bredvid hittar på en "Avhoppad kejserlig officer" han också... då får man lägga till "Halt avhoppad kejserlig officer" och hoppas att de andra inte följer john.

Vad jag tycker är bra med beskrivningar av typen "trött pilot" är att det finns ett mått av karaktärsbeskrivning i arketypen. Man får direkt en bild av hur den piloten är, istället för om han bara kallats "pilot". Så på det håller jag med dig om att det är bra. Fast å andra sidan funkar det inte så bra i system där man inte känner till världen så bra som man känner till Star Wars.

Spelare: Jag ska vara en Avhoppad Kejserlig Officer!
SL: Ööööh, det finns inget kejsardöme i den här kampanjen.
Spelare: Då ska jag vara en kvicktänkt rebellpilot!
SL: Ööööh, det finns inga flygplan i den här kampanjen.
Spelare. Äsch, då är jag väl en krigare då!
SL: Ööööh...

:gremgrin:

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hmmm... vad ska jag vara

"Fast å andra sidan funkar det inte så bra i system där man inte känner till världen så bra som man känner till Star Wars."

Jag tror faktiskt att det gör det. En hel del av Star Wars-arketyperna är saker som har väldigt begränsad roll eller ingen roll alls i filmerna, men trots det finns de i rollspelet, så kopplingen mellan fenomenet arketyper och Star Wars finns helt enkelt inte.

Dessutom kan man ju faktiskt visa spelarna vilka arketyper som finns i spelet, innan man be dem välja. Förutom att man då slipper puckade konversationer som ovan så ger man dessutom spelaren ett antal bra förslag på vad man kan spela, och dessutom en bra och snabb introduktion till världen.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Hmmm... vad ska jag vara

Vad jag tycker är bra med beskrivningar av typen "trött pilot" är att det finns ett mått av karaktärsbeskrivning i arketypen. Man får direkt en bild av hur den piloten är, istället för om han bara kallats "pilot". Så på det håller jag med dig om att det är bra. Fast å andra sidan funkar det inte så bra i system där man inte känner till världen så bra som man känner till Star Wars.

Spelare: Jag ska vara en Avhoppad Kejserlig Officer!
SL: Ööööh, det finns inget kejsardöme i den här kampanjen.
Spelare: Då ska jag vara en kvicktänkt rebellpilot!
SL: Ööööh, det finns inga flygplan i den här kampanjen.
Spelare. Äsch, då är jag väl en krigare då!
SL: Ööööh...
Vilket för mig ses som en anledning till att SL förklarar kampanjen INNAN rollpersonen mejslats ut - om rollpersonen 'bara är' en krigare för att det är flexibelt känns denne opersonlig. Varför rollpersonens stats ser ut som de gör bör kunna förklaras.

// avatarex, som förespråkar långa kampanjer och gott om tid till rollpersonsgenerering
 
Top