Jag tror du har fångat essensen bra. och det är generellt sätt gruvliga skador. jag har Smärtpoäng och Kroppspoäng system, där smärtpoäng är "små" skador och resulterar i medvetslöshet när man förlorat alla. medan Kroppspoäng är de allvarliga skadorna, försvunna lemmar, tunga blödningar, organskador och liknande, som resulterar i Döden om man förlorar alla. en genomsnittlig startkaraktär har 1-5 i båda. och en bredsvärd gör 1T5 i smärtpoäng, med 20% chans att göra en Kroppspoäng i skada. Så ja. den genomsnittliga nybörjaren riskerar att gå ned på ett hugg, så det motiverar inte risktagande på det sättet du beskriver ovan.Det känns för mig som att det är ganska låga siffror och en hög slumpfaktor? Så min gissning är att det lönar sig att maxa antalet attacker - även om man får kraftiga minus. Det är värt att ta chansen med flera attacker, då det räcker med att slå bra på tärningarna.
Grogg väljer därför att göra tre attacker och Plunk gör tre också. FV blir då runt 4 (12-8?) för Grogg och 2 (10-8?) för Plunk. Då de bara behöver komma upp i +5 resp. +4 är chanserna fortfarande goda.
Plunk börjar och Grogg funderar först på om han ska parera, men att bara dra bort 4 från anfallet ger dålig utdelning jämfört med att ha ca 50% chans att skada motståndaren.
Plunk får därför första anfallet gratis, och behöver slå ca +3 för att träffa?
Om Grogg fortfarande står har han nu tre gratisanfall mot Plunk och behöver slå ca +2?. Det finns ingen större poäng för Plunk att försöka parera då det ändå bara ger ytterligare 2 i avdrag. Rimligen bör Grogg få in 1-2 träffar här även om han har stora avdrag på slagen.
Därefter får Plunk sina två sista anfall om han fortfarande lever. Även här är det sannolikt att han får in en träff. Båda har dessutom hyfsade chanser att få in 2 till 3 träffar under en enskild rond.
Har jag förstått systemet rätt? Det känns som att offensiven gynnas och parader har låg effekt, såvida det inte är gruvliga skador? Särskilt om man vinner initiativet. Det torde dessutom öka i takt med att FV går upp? Monstren kommer ha en nackdel om de bara har två attacker per rond, i synnerhet om de slåss i numerärt underläge?
![]()
//EvilSpook
Har man rustning och samarbetar mot fiender kan man definitivt köra mer på den stilen, men jag skulle säga att det är direkt dödligt att "ta en smäll" för att spara attacker.