Nekromanti Färdighetsvärden

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Hej hopp!
Jag införskaffade O:FR på Gothcon nu i lördags och har nu hunnit skumma igenom boken en gång eller två sedan dess. Livsbrädet är beställt sedan någon timme tillbaka likaså, så nu är det bara att vänta.

Men jag har några funderingar kring färdighetsvärden i spelet. I regelboken beskrivs ett gäng karaktärer med FVs från 0 till 8 (har jag för mig), och svårigheten börjar alltid på 10 om jag minns rätt. Finns det någon lista med hur bra man är på vilka FVs för att få en bättre överblick? Är man FV 8 en någorlunda kompetent eller en expert, till exempel?

Än en sak jag saknar i regelboken var ett exempel på en fullständig karaktär. Jag skulle vilja se ett nyligen ifyllt karaktärsblad för att få en överblick över hur en karaktär kan tänkas se ut direkt efter skapandet (såväl från Life Board som med 100 poäng att dela ut). Är det någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att helt enkelt lägga upp en pdf eller två med ifyllda värden?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Färdighetsslaget slås ju så att 1T20+färdighet>svårighetsgrad. Redan med FV 1 har du alltså över 50% chans att lyckas på »normalsvåra« grejer. Vad nu det innebär. Färdigheterna listar lite exempel, men de är ofta ganska konstiga.

Enklast är väl att jämföra med reglerna för skytte i strid. Jag har inte boken framför mig, men kan berätta att där är det lätt att få svårighetsgrader på en bra bit över 20. Då träffar folk med FV säg 10 fortfarande i 30-50% av fallen, och är alltså ganska kompetenta.

Här är ett GDoc-dokument med två rollpersoner framslagna på livsbrädet. Båda har några färdighet med FV 8 eller mer, men inte särskilt många eller särskilt mycket mer.
 
Top