Nekromanti Färdighetsvärde

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Anledningen är nog lättlärd...

Åtminstone i min spelgrupp är majoriteten av spelarna någon form av krigare, vare sig de är yrkeskrigare, riddare eller adelsmän etc.

Om du får en lättlärd färdighet vill jag påstå att det är ganska troligt att du kommer lägga den på en vapenfärdighet...

I min grupp seplar vi med förb.slag i alla färdigheter som använts + 2-3 bonusslag... När spelarna med sin lättlärd lyckats höja alla färdigheter till 17 el så börjar det bli extremt svårt att höja icke lättlärda färdigheter, vi kanske är ensamma om det, men vi tycker om att höja färdigheter för höjandets skull, därförbrukar extra slag hamna på lättlärda färdigheter...
När man sedan har 22 i en lättärd färdighet träder den andra fasen in... Man vill för skojs skull lyckas höja det redan absurt höga färdighetsvärdet... efter MÅNGA misslyckade förb.slag kommer man så småningom lyckas höja färdigheten...

Mig veterligen har Gweryn för den delen 27 (med Moment Spec. i sitt Ishani, annars ahar han ljugit för SL tidigare...)
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
inte

vi slår alla slag vid slutet av speltilfället. För att få förhöjning i stridsvana måste man göra något som är lite utmaning för den nivå av krigare man är.
En bondpojke kan altså få förhöjningsslag för att klå den stora suggan medan en elitkrigare knappast får förhöjning om han klår både pojken och suggan med en hand bakom ryggen.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: inte

Jo, jag förstår allt så långt..

Men hur kan du ha fått läge att slå c:a 2000 förbättringsslag med de reglerna? :gremwink:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: inte

Han får oftast inte använda den RPn längre just eftersom jag tycker att det blivigt tråkigt för mig som spelledare och medspelarna att han kan döda allt. Han får inte heller några förhöjningsslag i stridsvana längre eftersom han aldrig gör något som ses som en prestation.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
En lösning?

Borde du inte istället för att förbjuda honom att spela med den, göra att han får lite motstånd? Han klarar sig nog inte så bra mot ett par magiker med blixt- och eldmagi, hur van han är att slåss. Sen finns det ju en magi som gör att man får 0 i färdighetschans på en färdighet, och kan aldrig höja den igen... Då kanske kan får lite problem, och kanske lbir det ett bra äventyrsuppslag om han ska försöka hitta en magiker som kan hjälpa honom?
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Det blev fel det erkänner jag.
En nyskapad RP med 21 i Cermonier och mellan 8 och 18 i allt annat.

Schyte - På besøk i Norge
Alle taler Norsk.
Komandon om du inte har ett svenskt tangentbord:
¨+a=ä ¨+o=ö
 
Top