Nekromanti Färdighetsvärde vs Rollspelande

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Man hör/läser ofta att det ska rollspelas om en rp t.ex. ska köpslå och andra kommunikationsfärdigheter. En liten undring jag har över det är om ni tycker att en god rollspelare ska få fördelar (som lite bättre effekt eller liknande) även om hans rp kanske inte har så högt värde, och en bra rp får "straff" om spelaren inte spelar bra. Jag är för gott rollspelande (kunde ingen tro... /images/icons/wink.gif ) men det känns inte heller rätt att en spelare ska behöva behärska färdigheterna som hans rp gör.

Samma sak är det med intelligens. Hur tycker ni det ska skötas när en spelare som är "normalintelligent" ska spela en väldigt intelligent magiker t.ex.? En intelligent rp kan ju rimligtvis fundera ut en hel del problem som kanske spelaren inte kommer på under spelmötet men det är heller inte kul att spelledaren hela tiden berättar en massa ledtrådar.

Vore kul att höra lite synpunkter.

C
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag tror att man får försöka hitta vad som passar i gruppen. Vissa vill rollspela mycket, andra vill slå tärning. Jag är själv lite kluven - det kan bli jämrarns trist att slå tärning för Övertala och Bluff och liknande, men samtidigt så känns det ju lite dumt att en karaktär som borde vara bra på sånt klantar sig hela tiden om spelaren inte är så snabbkäftad.

Vad gäller intelligens så föredrar jag system där karaktären inte har något explicit intelligensvärde, eller där intelligens för en spelarkaraktär kan tolkas som hur bra minne han har eller något liknande, så att spelaren kan spela karaktären så intelligent han kan/vill.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Det där kan vara riktigt svårt ibland.....Men jag låter oftast mina spelare "rollspela" sådan situationer som Övertala, Köpslå, Förföra osv.....Men hur goda rollspelare dom än är så kräver jag ett symbolisk tärningslag. Resultatet av det slaget får bli hur pass bra dom lyckas plus att man tar hänsyn till själva "rollspelande"

Det där med intelligens är ju också minst lika svårt...(om inte svårare).....Jag menar, hur ska man spela en snubbe med INT 18!!!....Kan bli rätt så svårt....Därför har jag gjort så att INT får stå för minne, inlärningsförmåga osv och inte för hur intelligent själva "gubbe" är....Det får spelarna välja själva hur dom vill spela sin "gubbar"

Har fungerat rätt så bra..

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Det beror på... om en rollsperson låter väldigt övertygande när han t.ex. bluffar eller köpslår fastän hans rollperson inte är så bra på det, så tycker jag att man gå efter hur spelaren låter lite grann, och lite efter bluffslaget (eller vad det nu kan vara).

Ditt andra problem finns det också flera lösningar på, men om en normalintelligent spelare spelar en väldigt intelligent magiker(som i ditt exempel), så kan man ju göra problemet/gåtan lite tydligare än om spelaren skulle vara i samma intelligensklass som magikern han spelar.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
om en rollsperson låter väldigt övertygande när han t.ex. bluffar eller köpslår fastän hans rollperson inte är så bra på det, så tycker jag att man gå efter hur spelaren låter lite grann, och lite efter bluffslaget (eller vad det nu kan vara).

Ja, men det kan även vara lite orättvist mot andra spelare om hans rp automatiskt blir "bättre" än vad han är med tanke på de begränsade färdighetspoängen man har. Fast man kan ju också se det som ett sätt att belöna gott rollspel men det går ju också att rollspela bra utan att kunna några typiska "rollspelsfärdigheter" i verkliga livet. Det är inte lätt...

C
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Off kunskaper

Det låter på er som om ni ser gott rollspelande som samma sak som att lyckas övertala, bluffa mm väldigt bra även om de har låga värden i dessa färdigheter.. Varför?? Det är ju ungefär lika bra rollspelande som att försöka blanda krut i ett fantasy rollspel (där detta inte har "upptäckts" ännu) eller räkna ut ett mycket komplicerat tal när man har Matematik 0...
Däremot kan en spelare som i vanliga fall är mycket bra på att övertala belönas om han följer sin karaktärs färdigheter och misslyckas fatalt...

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man hör/läser ofta att det ska rollspelas om en rp t.ex. ska köpslå och andra kommunikationsfärdigheter. En liten undring jag har över det är om ni tycker att en god rollspelare ska få fördelar (som lite bättre effekt eller liknande) även om hans rp kanske inte har så högt värde, och en bra rp får "straff" om spelaren inte spelar bra."

En rollspelare som är bra på att prata för sig och därmed är en jävel på att prata omkull folk, och gör det trots att hans färdighetsvärde i Övertala är lågt, är en dålig rollspelare. Han får sänka sig ner till färdighetens nivå. Däremot är det svårt att göra det omvända, att få en blyg och tystlåten rollspelare att rollspela omkullpratande. Där kan jag dock tillåta simulering istället för rollspelande, om bara rollspelaren kan förklara sina argument och sin taktik. Han behöver dock inte snacka i rollen om han inte klarar av det - det skulle jag aldrig kräva av någon.

Intelligens är värre, dock. Jag föredrar regelsystem som saknar intelligens. /images/icons/wink.gif

Medan vi ändå är inne på tråden, hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Att förföra medspelare.

Om någon i vår spelgrupp får för sig att förföra en medspelare, in- som off rpg, får han fan se till att göra det med munlädret!

- Lycan
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
När vi spelar är det RP:ns färdigheter som gäller. Dvs om rätt förutsättningar finns för att förföra skulle det väl kunna gå med ett färdighetsslag...
Har dock aldrig inträffat...

Beslut brukar fattas emellan spelarna men om någon skulle få för sig att använda RPns färdigheter för att påverka skulle jag tillåta det, inom rimlighetens gränser iaf... /images/icons/smile.gif


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fade-out

Medan vi ändå är inne på tråden, hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?

En person som inte anser sig förförd av ett _perfekt_ slag rollspelar dåligt IMHO. Detta innebär ju inte att man behöver gå in på detaljer... det räcker med att konstatera att någon inte sov i sin egen säng den natten ;)
Om de absolut inte vill av någon anledning så är det väl bara att låta bli, som med allt i rollspel är det ju högst frivilligt. Det kan vara ett känsligt område för vissa.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Medan vi ändå är inne på tråden, hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?

När det gäller förföra så är det kanske inte det vanligaste som händer i de spelgrupper jag har varit med i. Vill minnas att det faktiskt har hänt, men istället för perfekt så slog spelaren ett fumlande resultat...

Däremot finns det ju andra "personpåverkande" färdigheter. Färdigheten övertala är kanske lite löjligt att använda gentemot spelare, även om det inte är omöjligt. Om två personer börjar diskutera vad de skall göra, och den ene slänger ur sig argument för argument medan den andre bara säger "nej så gör vi inte" så skulle jag åtminstone tröttna på detta och ge den "konstruktive" ett slag på övertala med hyfsad bonus/lätt svårighet.

Köpslå är en annan färdighet som fungerar på ett like annorlunda sätt i många spel (tänker främst på DoD), där man kan minska en produkts värde i procent tack vare ett bra slag. Där är jag inte alls lika hård som med övertala, efter ett lyckat slag så blir "rollspelsprutningen" symbolisk. Det händer dock inte så ofta att spelare emellan försöker köpa/sälja saker till varandra.

Kort sagt, användarsätt varierar mellan olika färdigheter.

/Azagthoth
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Jag tycker det bästa system är att ta bort Bluffa, Övertala Köpslå och speciellt Muta och såna färdigheter och bara rollspela det, men det har sina nackdelar också. Tex om man har med en helt ny spelare som aldrig har spelat, då e han inte så bra på att rollspela.

Intelligens är oxå ett svårt problem, men det bästa är nog att ge spelaren en ledtråd som dom andra inte får.

Mvh Schesuz
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Jo, men

Om man ska förföra en annan rp ska det ske med rollspelande inte med ett tärningsslag, men det krävs två bra rollspelare.
Man kan ju få slå om man ska förföra en SLP, men jag tycker att det ska göras med rollspelande. Svårt men roligare...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jo, men

Om man ska förföra en annan rp ska det ske med rollspelande inte med ett tärningsslag, men det krävs två bra rollspelare.

Varför?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?</I>

Om det är RP emellan, eller SLP till RP, så får de vackert prata sig fram, men vi använder oftast tärningarna om det är en SLP som är måltavla.

Tror aldrig jag sett en RP <I>förföra</I> en annan RP (förutom ett par nykära spelare vars rollpersoner nödvändigt skulle vara nykära de också), men det fanns ett tillfälle då en kille lyckades övertala en kvinnlig spelare att låta hennes RP trippa omkring naken i skogsbrynet för att distrahera några vakter.
Det var i MERP; har alltid undrat vad farbror JRR skulle ha tänkt om det...

--
Åke
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Re: Jo, men

Varför det krävs 2 bra rollspelare eller varför man ska rollspela det?

Rollspela förföra: Därför jag tycker att en rp ska inte utnyttja en annan rp bara för att han lyckas med förföra. I vissa fall tycker jag att man ska rollspela för att förföra SLP oxå.

2 bra rollspelare: Det e inte lätt att spela förförd om det är två manliga spelare, men en av dom spelar kvinna, inte för en som inte har spelat massor av rollspel som en själv =)

Mvh Schesuz
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Att förföra medspelare.

<I>Om man inte kan använda munlädret ska man inte spela karaktärer som gör det heller.</I>

Det är ju inte alltid man har nåt val - på konvent får man ofta spela figurer som är rätt annorlunda från såna som man själv skulle ha gjort, t ex.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jo, men

Varför det krävs 2 bra rollspelare eller varför man ska rollspela det?
Båda :)

Rollspela förföra: Därför jag tycker att en rp ska inte utnyttja en annan rp bara för att han lyckas med förföra. I vissa fall tycker jag att man ska rollspela för att förföra SLP oxå.

Utnyttja en annan rp? Jag förstår inte. Om man blir förförd så blir man. Varför skall rp vara immuna mot dylika former av manipulation?

2 bra rollspelare: Det e inte lätt att spela förförd om det är två manliga spelare, men en av dom spelar kvinna, inte för en som inte har spelat massor av rollspel som en själv =)

Om man får slå för det behöver man ju inte rollspela minsta detalj...
 
Top