Nekromanti Färdighetsproblem; gömma sig, smyga etc.

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Håller på med att baka in färdigheterna gömma sig och smyga i en färdighet. I D&D 4th ed heter färdigheten "stealth". Vad är det viktigaste när man smyger förutom träningen? Är det intelligens? Visdom/viljestyrka? Smidighet? Vad skall färdigheten kallas?

Jag är inne på att ha en färdighet som heter "concentration" (se nedan) eftersom det kanske är en sådan sorts träning som är viktigast?

Concentration (Will)
When you are trying to do something where concentration is the key to success. Examples include when you are trying to be quiet, when you trying to hear things, or when trying to sneak and hide.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Concentration är väl typ koncentration.

Jag själv har rätt bra skills i att koncentrera mig men mina smyga skills är inte alls lika bra.
Känns mer som att man behöver tålamod, disciplin och bra fokus för att sitta väldigt tyst en längre tid och samtidigt hålla sig gömd. Någon form av kroppskontroll lär man också behöva för det hela. Smygabiten kräver så klart koncentration och fokus men nog krävs det mer koll på kroppen för att sätta knacksen rätt och inte bryta av en gren eller två.
Caligo said:
Det låter som du är inne på den klassiska smidighet/vighet då?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Det låter som du är inne på den klassiska smidighet/vighet då?
Smidighet/Vighet är ju i mitt tycke rätt passande för smygande aktiviteter, men det är alltid festligt att blanda in lite fler saker i det hela. Att sitta tyst och lyssna är ju däremot inte så värst smidighetsbaserat utan mer en form av tålmodighet/fokus. Kanske lite åt självpiskning och disciplin hållet. Att kombinera ihop det till en färdighet är fresh. Concentration föll dock inte rätt i min kopp kaffe.
 

Gammal

Veteran
Joined
31 Mar 2014
Messages
6
Caligo;n10422 said:
Håller på med att baka in färdigheterna gömma sig och smyga i en färdighet. I D&D 4th ed heter färdigheten "stealth". Vad är det viktigaste när man smyger förutom träningen? Är det intelligens?
Skulle vilja säga att smidighet är nog viktigast men att intelligens spelar in också. Smidighet för att röra sig på bästa sättet/hålla sin kropp dold och intelligens för att lista ut lämpligaste stället gömma sig/bästa kursen att ta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Frågan är svår då jag skulle säga att man behöver veta var man ska gå (intelligens), klara av att gå just där (smidighet) och viljestyrkan att göra det tillräckligt långsamt. Ska man gömma sig är ret typ samma för att veta vad som är ett bra ställe, klämma sig in där och sitta still.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Jag snodde ordet Lönndom från DoD6 till Matiné för att beskriva smyga, gömma sig, förklädnad och skugga. Smyga bakade jag dessutom in i grundegenskapen Smidighet medan folk kunde använda Skarpsinne för att gömma sig (Skarpsinne ~ Intelligens/allmänbildning). Sådant är ju ändå något alla varelser kan göra.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag har inte så mycket erfarenhet av att smyga omkring i vuxen ålder men när man spelar smygabaserade dator-/tv-spel som t ex Dishonored, Deus Ex eller The Last Of Us tycker jag att framgången ofta i första hand handlar om huruvida man observerar vart de man försöker undvika är och ifall man kan hitta vägar där man minimerar chansen för att bli sedd eller hörd. Huruvida man är vig eller smidig borde inte spela någon roll ifall man inte är jätteklumpig så länge man utnyttjar vägar som vakterna inte håller sin uppmärksamhet riktad mot. Det borde inte heller vara en fråga om koncentration. Jag tänker mig att man koncentrerar sig när man kastar pil eller försöker balansera på ett rep mellan två hus men poängen med den typen av koncentration är ju att man har totalt tunnelseende och inte alls har koll på vad som händer runt omkring. Att smyga och gömma sig borde i första hand handla om att hålla koll på vart potentiella hot är och i andra hand om att veta vart de i första hand tittar eller letar. Här kan man kanske också inkludera kunskaper om t ex vilka underlag som för mycket oväsen, vad som är bra att gömma sig bakom för att inte bli sedd och hur man smälter in i miljön för att inte väcka uppmärksamhet. Eller svävar jag bort från huvudfrågan här? :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Nu verkar du börja i något slags realism-hörna, typ "vad behöver jag som är gemensamt för att kunna smyga och gömma mig?"

Men så gör man inte bra rollspel.

Börja istället utifrån ett (av flera) spelbarhetsperspektiv.

Lösa exempel för att visa vad jag menar: Om du gör ett fantasy spel och vill att "tjuven" ska bli bra på aktiviteterna ifråga, utgå från dennes styrkor (alltså klassikern, smidighetsbaserad färdighet). Om ditt spel mer låter spelarna definiera sina gubbar utifrån egna beskrivningar, skoga en enda given färdighet och säg att bra värden i alltifrån "tyst som natten" till "står alltid bakom dig" är vad som behövs för att göra jobbet bra.

Förvisso låter "lönndom" bra, men bristen är ändå att du inte utgår från karaktären, utan försöker dela in spelets "verklighet" i prydliga små lådor. Sådant känns fint som regeldesigner och allmänt anal människa :), men glöm inte att spelet ska bli spelbart med :)
 
Top