Nekromanti Färdighetspoäng i DOD 6

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Är det några andra än jag som tycker att färdighetspoängen som man får per YN är för snålt. När karaktärerna går upp en nivå så får de inte mycket poäng direkt. Jag låter mina spelare få dubbla det man normalt får, för vad är det för mening med GE-slag när man VILL klara sitt klättra-slag pga att annars är man död. Dubbla poängen gör att de kan köpa lite färdigheter, men man blir ändå inte superbra pga multiplarna så jag förstår inte vad RM tänkte med när de ger så lite/YN.

A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är ingen som har sagt att DoD6 är ett genomtänkt spel. DoD6 är ett spel som ska passa nybörjare och är enkelt samt bjuder på sagostämning.......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Jag tycker...

...att DoD6 är väldigt avancerat och gormigt. Att slå fram en rollperson tar alldeles för lång tid jämfört med DoD2 och Éxpert. Att börja på nivå nybörjare är livsfarligt. Man kan inget och är helt värdelös på allt. Därför börjar alla mina spelare på nivå lärling. Färdighetspoängen är alldeles för eller är det färdigheterna som är för dyra?
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Jag tycker...

Annpassa då äventyren och låt spelarna jobba upp sina rollpersoner och eftersom alla spelare är lite korkade kommer de inte heller att märka ifall SL hjälper dem lite i smyg, när det passar sig.
Gör de däremot stenpuckade saker är det väl en annan femma...

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
jo, det är lite snålt men min SL sa åt oss att lägga till 25 poäng/YN och jag tycker att det räcker bra så länge man bara köper yrkesfärdigheter. Men gör du inte det så får du jäkligt låga färdighetsvärden.

Salandras, din dolk i ryggen
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Jag tycker...

Jag låter mina spelare köpa sina grundegenskaper precis som i gamla drakar, dock med färre poäng då det bara är grundegenskaperna de får köpa. Dessutom behöver de inte betala för ras, utan bara för GE'na, det finns ju inte någon super ras (ännu).

A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Färdighetspoäng i DOD 6 (OT)

"Det är ingen som har sagt att DoD6 är ett genomtänkt spel. DoD6 är ett spel som ska passa nybörjare och är enkelt samt bjuder på sagostämning......."

Jo, detta är faktiskt OT, men:
1, Ett spel som skall passa nybörjare kommer antagligen att göra det bättre om man tänker igenom hur det bäst passar nybörjare.
2, Ett spel som skall vara enkelt kommer antagligen att bli enklare om man tänker igenom hur man kan göra det enkelt på bästa sätt.
3, Ett spel som försöker uppnå en viss stämning gör det antagligen bättre om man tänker igenom hur det uppnår en viss stämning.

Genomtänkt spel = bättre spel. "Det här är ett bra spel" > filtreras genom Nightowls hjärna > "Det här är ett spel som är genomtänkt". Rimligtvis är det ganska många här på forumet som tycker DoD6 är bra.

Men jag kan för lite om DoD6 för att uttala mig i sakfrågan, så det här ÄR OT...

Nightowl, stor i käften
Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Färdighetspoäng i DOD 6 (OT)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
1, Ett spel som skall passa nybörjare kommer antagligen att göra det bättre om man tänker igenom hur det bäst passar nybörjare.
2, Ett spel som skall vara enkelt kommer antagligen att bli enklare om man tänker igenom hur man kan göra det enkelt på bästa sätt.
3, Ett spel som försöker uppnå en viss stämning gör det antagligen bättre om man tänker igenom hur det uppnår en viss stämning.

Genomtänkt spel = bättre spel. "Det här är ett bra spel" > filtreras genom Nightowls hjärna > "Det här är ett spel som är genomtänkt". Rimligtvis är det ganska många här på forumet som tycker DoD6 är bra.
<p><hr></blockquote><p>Vad gäller 1 så tror jag inte att eftertanken var så stor. Man resonerade nog som så att enkelt spel= bra spel för nybörjare. DoD6 är utan tvivel det enklaste "riktiga" rollspel jag stött på. En karaktär går att skapa på 10 minuter.....Vad gäller 2 däremot tror jag att det kan ha funnits viss´eftertanke, men den var i vissa(många? få?) fall förhastad. Det känns så i alla fall med tanke på alla standardklagomål som brukar dyka upp.(Ett av de vanligaste är varför är rollpersonen så kass från början=(ungefär) varför är det så lite färdighetspoäng från början= etc)

Slutligen vad gäller 3 så tror jag igen att viss men inte alltför djup eftertanke gavs. Man tänkte nog säkert på HUR man skulle få fram sagostämnigen, men lika intressant är om man någonsin tänkte på VARFÖR.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Applåderar riotminds!

Ok, eftersom jag känner mig litet partisk så skriver jag det här inlägget.
Jag tycker att riotminds har gjort ett skitbra jobb med Drakar o Demoner 6, visst några saker hade de kunnat förbättra, men på det stora hela tycker jag om spelet.
Det som jag tycker är speciellt kul är att rollpersonerna inte börjar som superhjältar, och att efter första nådda YN så blir de inte mkt bättre, men det märks ändå att de stigit i graderna.. Jag tycker inte om att spelleda om monsterna eller hindren forceras alltför lätt det blir liksom ingen utmaning för Rollpersonerna.
Jaja, det var iaf min åsikt. Hoppas ingen läser det här inlägget för jag är j*vligt trött... *lol*

Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Applåderar riotminds!

Jag håller med dig, Tage. Och jag tycker att DoD 6 är den bästa (hittils) i Drakar serien. Jag är SL och får nog aldrig spela det, men jag gillar det skarpt, speciellt den jordnära känslan i spelet vilket är raka motsatsen till Chronopia.


"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 
Top