Nekromanti Färdighetsfråga (gäller betareglerna)

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Laddade ner betareglerna från hemsidan förra veckan och har pulat runt lite med att konstruera RP/SLP. Verkar som ett föredömligt enkelt och lättskött system - MVG! :gremlaugh:

Dock har jag en fråga ang färdighetslistan. I den återfinns två väldigt snarlika färdigheter - Iakttagelseförmåga samt Upptäcka, där den förra dessutom baseras på den senare. År detta meningen? Av färdighetsbeskrivningarna att döma är det nästan inget som skiljer dem åt - båda handlar om att finna dolda ting. Och om Iakttagelsförmåga verkligen baseras på Upptäcka, är den tänkt att funka som nån sorts bonus till Upptäcka - kan man öht ha färdigheten utan att ha köpt poäng i Upptäcka?

Det enda andra jag spontant reagerat på är att vilka vapen som går under vilken färdighet för avståndsvapen skiljer mycket beroende på var man läser. Dessutom är det otydligt vilka avståndsvapen som får använda styrkebonus för skada, samt om det finns tre färdigheter för avståndsvapen - Avståndsvapen, Bågskytte och Kastvapen - eller bara två - Kastvapen plus en till?

Kanske har allt detta klargjorts i versionen som ska till tryck, men det vore trevligt med ett svar för betareglerna ändå.


/Rax
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grattis! du har hittat en BUGG! iaktagelseförmåga ska vara en FÖRDEL som ska ge +1 på Färdigheten Upptäcka!

när det gäller avståndsvapen höll vi på med lite olika varienter.. det är det du ser resterna av i betan... SÅ HÄR är det tänkt:
Attacker med avståndsvapen delas in i TVÅ färdigheter, Bågskytte och Kastvapen. Till Bågskytte räknas attacker med pilbågar och armborst, och till Kastvapen attacker med alla andra vapen som "kastas" (spjut, knivar, yxor stenar osv... INKL slunga.) Exotiska projektilvapen som ligger utanför "vanliga vapen" som BLÅSRÖR t.ex. går under färdigheten SPECIALVAPEN... förutsatt att SL godkänner det. Jag brukar vara hård mot att låta spelarna använda vapen som ligger lite "utanför" kampanjvärlden...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tackar ödmjukast för svaren. Isf kanske det kan vara bra att påpeka att för flera av arketyperna i kapitlet Rollpersonen listas Iakttagelseförmåga också som en färdighet... :gremwink:

Bra att få förtydligat var slungor hör hemma - själv hade jag nästan bestämt att de hörde hemma under Bågskytte. :gremtongue:

När du nu nämner Fördelar kom jag på en annan fråga - fördelen Magiskt Motstånd ger +2 i skydd mot besvärjelser enligt beskrivningen i kapitlet Rollpersonen, men i magikapitlet står det +1. Vilket stämmer?

Fler magifrågor:

1) Måste man ha minst 1 i Ars Arcana även om man vill ha en magiker som bara ska kunna improviserad magi?

2) Jag tolkar det som att man fritt kan välja att åstadkomma vilken som helst av de angivna effekterna för improviserad magi. D v s man behöver inte lära sig dem en och en, som för en vanlig besvärjelse?

3) Under rubriken Improviserad Magi nämns det att man kan improvisera magi från de olika skolorna. Hur går detta till? Improviserar man en av besvärjelserna som listas under respektive skola, eller är det tänkt att man ska hitta på sådana effekter själv?

Och en allmän fråga: Finns det någon övre gräns för färdighetsvärden?

Och ett påpekande om namnlistorna: ska inte det Pannonska namnet Lavinia vara märkt som ett kvinnonamn?

/Rax
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
magiskt motstånd ska vara +2.

frågorna:
1. ja, annars är man ingen magiker
2. ja det är korrekt uppfattat
3. man kan hitta på egna improviserade besvärjelser, men de ska inte vara lika kraftfulla som de vanliga.

nej det finns ingen övre gräns, men en rullad 20a är alltid en miss.

jo det ska vara ett kvinnonamn!

tack för hjälpen!
 
Top