Nekromanti Färdighetsökningar via böcker

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Man kan i Eon öka sina färdigheter genom att studera med hjälp av böcker.
Reglerna är dock oklara vad gäller ökningar av språkfärdigheter i samband med studierna.

Om en spelares karaktär studerar en text om astrologi som är skriven på ashariska med jargisk skrift, studerar han då samtidigt astrologi, ashariska och jargisk skrift?
Om så är fallet hur behandlar man då böcker som lär ut språkfärdigheter?

Personligen lutar jag åt att ha en långsammare förbättringskurva för de indirekta språken, säg 160 timmars studier (ungefär en månad) innan man kan slå ett förbättringsslag.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Sirian said:
Man kan i Eon öka sina färdigheter genom att studera med hjälp av böcker.
Reglerna är dock oklara vad gäller ökningar av språkfärdigheter i samband med studierna.

Om en spelares karaktär studerar en text om astrologi som är skriven på ashariska med jargisk skrift, studerar han då samtidigt astrologi, ashariska och jargisk skrift?
Om så är fallet hur behandlar man då böcker som lär ut språkfärdigheter?

Personligen lutar jag åt att ha en långsammare förbättringskurva för de indirekta språken, säg 160 timmars studier (ungefär en månad) innan man kan slå ett förbättringsslag.
För det första måste du ha tillräckligt i språkfärdigheten för att kunna förstå boken och då kommer ökningen ändå handla mer om gramatik och ordförråd än faktiskt tal och liknande (jag är ett levande exempel på det i och med min engelska som blev bra först då jag började läsa engelska böcker, men jag talar fortfarande som en avfallshög).

Jag skulle säga att efter ungefär en månads kompletta studier med böcker så kan man få ett förbättringsslag i skriftspråket och eventuellt ett förbättringsslag i språket baserat på ordförråd.
 
Top