Yupp. Mindre är inte nödvändigtvis bättre, men det är enklare. I BRP har man kanske 7 grundegenskaper och 20 (?) färdigheter, alltså ungefär 30 siffror på rollformuläret. Med binära färdigheter är det bara sju, eller t.o.m. endast sex om man använder den uppdelning jag har i mitt spel. Det är vad en normalbegåvad spelare kan komma ihåg utantill.I BRP behöver vi först en grundegenskap, sedan färdigheter. Allt skall administreras med individuella variablar. Det blir sex olika variablar, det.
I ett rent attributsystem (såsom CF) skulle vi behöva fem olika attribut, alla med separata variablar.
I det system som Grog pratar om skulle man behöva en variabel och fem binära switchar.
Trots att Castle Falkenstein har så få attribut så slogs jag över vilken märkligt lång tid det tog att göra min första rollperson. Istället för att ha BRP:s sju grundegenskaper så fick man en hel radda med dem.
Hmm. Jag höll just på att övertalas av Krille m.fl om att det är "färdigheterna" som ska ha siffervärden, inte egenskaper som Stark. Men nu ger du mig en mkt bra anledning att låta bli. Om jag vill göra något riktigt enkelt system, slimmat för nybörjare, tror jag att mitt förslag ur trådstarten fortfarande är bäst. Att inte använda siffror på en handfull grundegenskaper förenklar marginellt; att låta bli siffror på två dussin färdigheter förenklar dramatiskt.
Nackdelen med Grogs modell är förstås just att switcharna bara klarar ett och noll. Kan man tala tre språk så kan man tala dem alla lika bra, några individuella skillnader kan inte förekomma. Om Grog är nöjd med den abstraktionen, då tycker jag absolut att han ska köra på sin modell.
Det är just av denna anledning jag är skeptisk till min modell vid längre tids kampanjspelande. Hur beskriver man i regeltermer att en rollperson som inte kunde prata ett språk vid första spelmötet nu har umgåtts med alver ett år och kan göra sig förstådd men inte har en chans att fatta skämt på alviska? För en spelgrupp med mer sunt förnuft än regelfascism är detta en bagatell, men min erfarenhet av nybörjare är att de är den värsta sortens paragrafryttare.