Nekromanti Färdigheterna påverkar grundegenskaperna?

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Jag tycker att det verkar ganska vettigt att göra ett system så att färdigheterna påverkar grundegenskaperna och inte tvärtom. Många rollspel har ju regler som "man får inte ha högre FV i en färdighet än vad man har i grundegenskapen som hör till färdigheten".

Men om man tränar mycket simning , borde man inte då vara starkare? Är man bra på slagsmål eller någon kampsport, borde man väl vara smidigare och tåligare?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men! Hallå där!

Det var ju en sådan tråd jag postade lite längre ner.. (Ledsen../images/icons/sad.gif)
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Men! Hallå där!

Ber om ursäkt. Jag var slarvig med att läsa igenom de tidigare inläggen, så jag måste ha missat det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Fast skillnaden...

...är kanske att Watchman tänkte att grundegenskaperna bara förändrades lite grann.. Dina grundegenskaper, Arvidos, baseras helt på färdigheterna..

/[color:448800]Han</font color=448800> som hoppas att alla får en kul jul
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Precis!

Grundegenskaperna skall bara förändras lite grann. Och de påverkas endast av den högsta färdigheten baserad på grundegenskapen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Utvecklar ämnet!

Men om dom bara höjs av den färdighet som är högst, blir det inte så att man skaffar 20 i en färdighet och 3 i dom andra?

Om man däremot höjer grundegenskaperna med alla färdigheterna, så finns problemet med att vissa grundegenskaper har massa färdigheter, vissa få. Inte så kul.

Nej, det som skulle vara mest balanserat och realistiskt skulle nog vara att basera grundegenskaperna på vad rollpersonerna gör, hur svårt det är, och hur ofta. Frågan är bara, hur gör man det utan att det blir ett orealistiskt och petigt bokförande av rollpersonernas alla förehavande?

Hmmm, jag ska presentera mitt system lite..
Grundegenskaperna som finns är:

Fysik
Vighet
Finmotorik
Perception (Uppmärksamhet/Kvicktänkthet)
Psyke (Viljestyrka, empati, viss intelligens)
Karisma (Har inga färdigheter dock, bara underegenskaper)
Bildning

Detta täcker det mesta, även om..
Fysik har inte många färdigheter
Vighet har massor
Perception har sådär..
Psyke och Bildning är rätt lagom.
Finmotorik är lite väl smalt i färdighetsväg, men att slå ihop det med vighet skulle bara ge ÄNNU mer till vighet..
Kreativitets-skickligheter som målning och musik kanske inte passar så bra med Perception.. (Som ska vara en ersättning till Intelligens)

Ett alternativ är ju att ändra Finmotorik och Perception till Kvickhet (Finmotorik och reaktionsförmåga) och Intelligens (Uppmärksamhet och.. Tänkighet.) Även om kopplingen mellan finmotorik och reaktionsförmåga inte är självklar, och uppmärksamhet och reaktionsförmåga verklighen borde hållas ihop..

Ett sätt att lösa allt det här kanske skulle kunna vara att rollpersonen väljer mellan t. ex "Aktivt" och "Pilligt" (Finmotorik) och "Akademiskt" leverne, och sedan så kan en barbar som lever "Akademiskt" i 6 månader flytta om lite poäng till Psyke och Perception.. Lite som han vill.
Hmmm... Det här var rätt intressant.. Jag tror jag är nåt på spåren! /images/icons/smile.gif
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Utvecklar ämnet!

"Men om dom bara höjs av den färdighet som är högst, blir det inte så att man skaffar 20 i en färdighet och 3 i dom andra?"

Om spelaren vill ha en värdelös rollperson så :)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Utvecklar ämnet!

Men om han/hon tränar något så mycket att man för maximalt i det värdet så blir det ju så att han blir tex stark eller hur? Det skulle antagligen fungera in-game men annars vete fåglarna ifall det funkar att göra så....
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Utvecklar ämnet!

Om du skulle till exempel simma eller klättra klättervägg så mycket du skulle kunna utan att det förstörde din kropp, tror inte du att du skulle bli väldigt mycket starkare då?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Utvecklar ämnet!

Jo, men jag menar det att träningen inte ska ske när man gör rp:n utan under spelets gång. Annars blir det så att man tränar styrketräning i 40 år så man har 57 i styrka...
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Utvecklar ämnet! [ÄNDRAD]

Ju bättre man är på färdigheten desto svårare är det att bli ännu bättre, och ju högre än grundegenskap är, desto mycket mer träning behövs det för att höja grundegenskapen. 57 i styrka (jag misstänker att du menar Eons eller DoDs grundegenskapsystem) lär man ju knappast en människa komma upp i, ens om den levde i tusentals år. Man får heller inte glömma att ålderna försvagar personen, så när man tränar när man är äldre är det snarare för att hålla grundegenskapen i trim.

Tillägg:
Om man inte tränar någron färdighet baserad på till exempel Styrka bör styrkan sänkar efter ett tag. Så när man har en hög grundegenskap krävs det även en del träning för att den inte skall försvagas.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Utvecklar ämnet! [ÄNDRAD]

Då hänger jag med. Och ja, jag menade Eon.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Annars kan man ju göra så här;

Annars kan man ju lösa problemet genom att ha ett grundvärde i ex.vis styrka, och sen en modifikation som gäller personens egenskap för närvarande,
Ex: Rollpersonen Zot.... tjotjo... Sty 14 / -1 Han är lite småslö och har därför en negativ modifikation och hans styrka är därför 13 i praktiken...
sen så kanske man får lägga maxvärden på modifikationerna... eller ngt... bara en idé
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Men, men...

Men om jag har 20 i en färdighet och 3 i de andra som baseras på samma grundeg., och min kompis har 20 i alla sådana färdigheter, så skulle vi alltså få samma modifikation på den grundegenskapen?
 
Top