Nekromanti Färdigheter?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Om uppmärksamhet

Just "Uppmärksamhet" känns malplacerad i den uppräkningen. Jag har svårt att tänka mig en agent som specialiserar sig på det, samtidigt som det är en färdighet som i stort sett alla måste ha. Bättre då att göra det till en grundegenskap eller motsvarande.
Det tycker egentligen jag med. Den bästa lösningen är antagligen att använda en av de andra färdigheterna, om man nu alls vill slå den typen av slag. Ska man upptäcka ett bakhåll använder man stridsfärdigheten, ska man upptäcka att man är skuggad använder man Skumraskaffärer, ska man upptäcka att någon ljuger använder man Kommunikation, och så vidare.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Samtliga åsikter som har kommit in har varit väldigt bra. Och jag försöker ta till mig utav det som jag tycker låter schysst som rätt i min skalle. Det är tänkt att bli ett agentrollspel, ja...

Jag har tänkt mig att färdigheter som:
Fordon
Närstrid
Skytte (Pistol)
Kommunikation
Kontaktnät
Allmänbildning
Skugga
Vård
...är sådant som är grunden, de färdigheterna startar alla RP med. Sedan är det dock dags att skilja dem åt och varje RP får sina specialfärdigheter som t.ex:
Datateknik
Sprängteknik
Låsteknik
Informationssökning
Spåra
Fingerfärdighet
Skytte (Gevär) : prickskytte osv
Skytte (AK) : Automatkarbin
Kampsport (Kast)
Kampsport (Slag & sparkar)

Vad tror ni om det?
Detta kommer att göra varje RP lite speciell. Alla är ju inriktade på olika saker och därför mer användsbara för varandra i vissa situationer osv.
Problemet för mig är just nu att hitta exakt vilka färdigheter som är nödvändiga för det här spelet. Den här settingen känns ganska nära vad jag tror. Men jag är också rädd för att råka glömma något viktigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag förstår vad du menar. Det är ett bra sorts system på detta. Dock så har jag täntk speciella inriktningar för varje RP att lägga till beroende på karaktär utöver de som jag angett. Det kan du se i mitt föregående inlägg.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,629
Location
En mälarö
Varför är pistolskytte en grundfärdighet medans gevär och automatgevär inte är det? Att pricka rätt med ett gevär är fasen så mycket lättare än med en pistol. Vem som helst som har ett finger att trycka in en avtryckare med har en chans att träffa med vilket handeldvapen som helst, så om du frågar mig borde de vara grundfärdigheter allihop. Och vilka färdigheter täcker in kulsprutepistoler och hagelgevär?

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,842
Nog tycker jag det känns rätt schysst - inte är väl alla agenter Rambo? Skjuta med pistol på kort håll är dessutom fasligt enkelt - peka och klicka ungefär. Då är gevärsskytte mer krävande, inte sett till nån svårighet men omständigheter. Man ska ha med sig böket och man måste ha en vettig skytteställning etc. Inte känns det som nåt som alla agenter är specialiserade i inte.

Samtidigt kan jag också hålla med att det kanske vore lika bra att ha en skyttefärdighet för allihopa men börjar man klura på att man ska ha ett lag med agenter kanske det är skojigare att ge dem lite grejer att välja på så att de kan bygga ett party så att säga.

Det sistnämnda får mig att tänka att fordon nästan borde vara en såndär specialiserad färdighet också - iaf om man tittar på det som i vad de fått träning i. För jag misstänker ju att inte alla drillas i stuntkörning (vilket väl är det man slår för, snarare än för att bara åka till jobbet?).

Enligt samma filosofi så skulle nog informationssökning vara i grundpaketet medan skugga skulle passa som speciaisering. Om nu inte gömma sig ingår i den för då måste den ju helt klart ligga kvar...


Nå, enligt det här tänket så bör man ju ha nån slags grundchans i alla/de flesta/några av de specialiseringar man inte valt också vilket i så fall representerar nån slags ytligare utbildning på området men inget ingående samt rent slumpmässiga chanser då.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle vilja se ett system där alla kan skjuta, men "Prickskytt" är en form av specialist. Kan det finnas liknande specialister med andra vapentyper?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,629
Location
En mälarö
Skjuta med pistol på kort håll är dessutom fasligt enkelt - peka och klicka ungefär.
Jovars, tills det man försöker träffa är längre bort än fem meter, varvid det helt plötsligt blir mycket enklare, även för en amatör, om denne har ett gevär istället.

Grejen var dock mest att man skiljer pistolskyttet från annat skytte. Oavsätt om de är grundfärdigheter eller specialistfärdigheter så tycker jag att alla skyttefärdigheter ska behandlas lika.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,842
Jag skulle vilja se ett system där alla kan skjuta, men "Prickskytt" är en form av specialist. Kan det finnas liknande specialister med andra vapentyper?
Det där funderade jag på också. I princip alla skjutvapen är lika lätta att hantera så det är ju inte själva skjutandet som är grejen (klick, bang liksom) utan hela tillvägagångssättet. Den som är en duktig krypskytt kanske inte alls skulle klara sig så bra med k-pist i trånga utrymmen där man ska jobba sig igenom rum för rum. En sak som är säker är att han inte har någon nytta av det skytte han är specialtränad i under sådana omständigheter i alla fall.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Mer Rustbelt

I Rustbelt finns åtta stats som representerar både "grundegenskaper" och färdigheter. Olika används för olika situationer. Ska man bara skjuta från höften, snabbt och säkert så använder man Slick. Tar man god tid på sig och siktar på något långt bort så är det Thorough, skjuter man på måfå i mörkret Uncanny och är det en vild eldstrid där blodet sprutat och att sticka upp huvudet betyder att det blir avskjutet är det Grizzled som är relevant. Vill man att någon ska vara specialbra på något tar man ett trait i stil med "Bäst på att skjuta".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, jag tänkte just som så att på alla snut- och agentfilmer så ser man ofta hur de står och träningsksjuter pistol. När de rör sig i fält så gör de det med pistol. Det fick liksom bli det grundläggande.
Sedan är det nog fel av mig att skriva prickskytte på gevär. Helt fel, det bör slopas. Nej, gevär, helt enkelt bössor och gevär som inte har automatvapenfunktion. Det går på skytte för AK.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du tänkte lite i samma banor som jag just med Skytte. Du har fattat vad jag är inne på. Fordon, ja det kan specialieras. Det vore ju faktiskt coolt, om det är en snubbe som är partyts haffa-dra-och-sladda-kille. Bilexperten so to speak. Kan även lägga in mekanik kanske, så att lite mekaniker kan ingå för en RP i specialiseringen.

I skugga bör gömma sig ingå nu när du säger det, det bygger ju mycket på den tekniken. Att förflytta sig diskret och att även gömma sig bra vid väl valda tillfällen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Mutant har ... jag vet inte hur många stridsfärdigheter (i grundboken) och sedan endast en färdighet som heter Bildning som innefattar allting med bokkunskap. Vad säger det om rollspelet? Vi har Pendragon som har tre färdigheter för att kurtisera någon men sedan en färdighet som innefattar allt som bönder kan göra. Vad säger det om spelet?
Att rollpersoner som slåss i Mutant och kurtiserar i Pendragon suger, medan rollpersoner som är bokkunniga i Mutant och bonniga i Pendragon är duktiga?

Det finns en nackdel med att fokusera på vissa aktiviteter genom att dela upp dem i mindre färdigheter, om man inte har ett smart köpesystem som kompenserar det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vad spelar man?

Vi har Pendragon som har tre färdigheter för att kurtisera någon men sedan en färdighet som innefattar allt som bönder kan göra. Vad säger det om spelet?
Att man spelar riddare. Pendragon är trots allt spelet som under protest släppte in kvinnliga rollpersoner i en modul till tredje utgåvan och magiker-rollpersoner under ännu större protester i fjärde utgåvan.

I Pendragon är bönder inte potentiella rollpersoner. De är potentiella skattebetalare, potentiella monster-offer, potentiella vapen- och rustningstillverkare, och potentiell här i händelse av krig. Så man behöver inte femtielva färdigheter för att avgöra vad bönder kan göra, eftersom de ändå bara är spelledarpersoner. De behöver bara ett värde på hur bra de gör det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad tror ni. Är det nog med de "primära" färdigheterna här eller:
Fordon
Närstrid
Skytte (Pistol)
Kommunikation
Kontaktnät
Allmänbildning
Skugga
Vård
...?
Eller ska det mer till, eller räcker det för ett rollspel som detta, och att inriktningar istället är nästa steg?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,629
Location
En mälarö
Jag har redan sagt att jag tycker att alla eldstridsfärdigheter ska vara grundfärdigheter, så jag gör det inte igen :gremwink:. Men förutom det så är det några saker jag undrar över eller tycker:

1. Byt namn på Vård till Sjukvård, Läkekonst eller dylikt. Vård säger tyvärr ingenting om vad det är som vårdas, det kan lika gärna röra sig om vård av skadade som krukväxter eller bilvård.

2. Vad innefattar färdigheten Skugga? Om det bara är "följa efter någon utan att denne märker det" så tycker jag dels att den är för smal och dels att det finns andra färdigheter som är bättre att ha med som grundfärdighet. Vad du annars kan göra är att du snickrar ihop en färdighet som heter Dold förflyttning eller nåt, och låter den täcka inte bara skuggning, både till fots och med bil, utan även sådant som smygande och dylikt. Med smyga menar jag i detta fallet inte bara att röra sig ljudlöst utan även förmågan att passera någonstans utan att dra uppmärksamhet till sig, att smälta in i omgivningarna. Detta betyder helt olika saker om det gäller att ta sig genom en fullpackad men knäpptyst läsesal utan att någon lyfter på huvudet eller att gå tvärsigenom den pågående nobelmiddagen utan att någon undrar vem man är och vad man gör där. (Ett klassiskt sätt att fixa den sistnämda är att snabbt ta av sig kavajen och i vit skjorta, med en i förbifarten uppsnappad bricka, låtsas att man tillhör serveringspersonalen. Man får dock ett hyfsat minus om man är iklädd blåställ. :gremgrin:)

/Anders
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Navn er viktig!

Jeg foretrekker å gi ferdigheter VERB som navn, da ferdighetene er handlingsfokuserte elementer i konfliktsystemet. Och: ta bort alle "etc." Tenk gjennom sammensetningen av ferdigheter, bruk dem til å fortelle om alle spillets muligheter, og skriv korte, konkrete ferdighetsbeskrivelser (fint med stikkord, slik du har gjort).

Bluffa: Bluffa, Köpslå, Övertala, Muta, Förhöra, Förföra

Manövrera: Hantera fyrhjulig eller tvåhjuliga fordon

Smyga: Gömma sig, Hoppa, Klättra, Smyga, Stjäla föremål

Spåra: Upptäcka fara, Spåra, Finna dolda ting

Läka: Ge första hjälpen, ställa diagnos av fysiska skador, Läka

Slåss: Slåss i närstrid med kropp såsom närstridsvapen

Skjuta: Pistol, Gevär, Kanon

+ Välj ett främmande språk: Gabbel, Kaudervelsk, Svansk eller Esperanto ("alltunge") :gremgrin:

Håper dette var et konstruktivt innspill til deg. Lykke til videre!
 
Top