Nekromanti Färdigheter

Avslagen_Cola

Warrior
Nyligen fick min bror Drakar och Demoner: Trudvang och när jag kollade igenom hur de byggt upp färdighetssystemet blev jag imponerad.

Totalt finns det 28 färdigheter, det vill säga väldigt få. De har endast satt en färdighet för strid. Det hela fungerar sen lite som stridskonster i Eon, man köper så kallade fördjupningar som kräver att man har ett visst FV i en eller flera färdigheter. Fördjupningarna finns i tre nivåer. För att få de på nivå 1 så krävs FV 8, för nivå 2 krävs FV 12 och för nivå 3 krävs FV 16.

Så inom strid finns fördjupningen Bärsärk, den är på nivå 2 och det finns en mildare variant på nivå 1 som kallas Sköldbitare. Sen finns det fördjupningar för alla olika slags vapen, Kättingvapen, Enhandade svärd och så vidare. Man får +5 för varje nivå man har i ett visst vapen och grunden är ens FV i Strid.

Tycker att man kan likna dettta vid Eons stridskonster och tycker att det vore en tanke att utveckla eons färdighetssystem åt detta håll så att alla färdigheter kan få tekniker (som stridskonster). Då skulle man kunna flytta tekniken Balans till färdigheten Akrobatik istället eftersom den passar lite bättre där t.ex.

Vad tycker ni om detta? Vill gärna höra åsikter och förslag!

k7e9

Hero
Jo, vissa färdigheter i Eon skulle definitivt behöva mer "text" om sig...
Vissa färdigheter tar upp ½ sida, och andra tar 3-4 meningar... Det känns som om det skulle kunna vara bra att arbeta igenom dom lite kanske...
Och det låter väl inte helt dummt med fördjupningar/tekniker.

Men, jag vet inte... :gremwink:

Boldtaar

Warrior
Kör redan med ett liknande system.
Har tagit bort stridskonsterna som färdigheter. Har i stället tekniker tillsammans med vanliga vapen färdigheterna och grunde attributerna.

Teknikera för vapen knyts till olika en eller flera olika vapen färdigheterna när man skaffar ett moment för ett vista vapen.
Andra tekniker knyts i stället till olika attributer och färdigheter utan något moment. Ex: Kroppskontroll till VIL och ridteknik till Rida. Men för dessa har jag satt ett till låtet minsta värden för vissa värden och modifierat inlärlings slagen lite. Exempel vis så går det inte att lära sig Kraftfokus om man inte har väldigt bra VIL.

I övrigt använder jag mig av dom vanliga reglerna för skapandet och användandet stridskonster.

Börja de med dett då det kunde bli problem om man hade flera stridskonster från start. Och för att någon med Båge 15 borde kunna lära sig Bågträning med värde 15 fortare än en Riddare med Riddarträning 15.