Nekromanti Färdigheter

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Tycker någon att EONs regelsystem skulle kunna täcka att vissa färdigheter är svårare att lära sig? Ta det här med bågar t.ex skulle det inte vara ganska svårt att bli en bra bågskytt medan det är enklare att använda en armborst?
Fast det skulle iof göra spelet mer krångligt men det är bara en tanke, hade för mig att det fanns ett liknande system i Expert.
 
Pja, du kan ju om du vill göra vissa färdigheter till svåra att lära sig, genom att modifiera chansen vid erfarenhetsslag och träning med -Ob1T6.

Och/eller så kan du göra vissa färdigheter lättlärda genom att lägga på +Ob1T6.

Men jag håller med, vissa färdigheter borde vara svårare att lära sig än andra.
 
eller oxå...

...låter du det vara som det är...

för även om man inte märker det i spelet, man slår inga slag mot det, så kräver armborst lite mer off-screen-skötsel. Som att olja 8ett dåligt ord, jag vet) eller se till att avtryckaren fungerar och lite mer rengöring, än en båge gör.

Sen finns det ju fler Färdigheter som borde vara lättare att lära sig än andra, detta var väl bara ett exempel (?), men det går väl att förklara dessa på att liknande sätt också. Det känns lite onödigt att sätta in en massa extraregler på något som egentligen inte behövs och som man egentligen inte märker. Jag har inte tänkt på det, och jag som brukar tänka på allt *känner mig lite kaxig*...
 
"Skulle kunna va bra med hur fort dom lär sig beroende på PSY."

Detta bör dock i så fall bara gälla färdigheter som är baserade på Psyke, t.ex. kunskapsfärdigheter. Stridsfärdigheter och dylikt bör vara baserade på fysiska attribut.
 
En liten enkel ändring är att ta bort grundchansen för Bågar.

Eller kräv en manöver för att dra och lägga an en pil och en manöver för att skjuta. Egentligen är väl eldhastigheten i Eon med bågar väldigt hög? Att hinna dra en pil ur sitt koger, spänna, sikta och skjuta på 4 sekunder känns spontant väldigt snabbt... Den sista varianten låter skickliga bågskyttar lassa iväg pilar i ett bra tempo medan amatörerna gör bäst i att ta sin tid om de ska göra mer än träffa ladugårdsväggar från insidan.

Mvh / Phelan
 
Ja det skulle man ju faktiskt kunna göra, ett ganska smidigt sätt att lösa just bågproblemet.
Men jag tycker fortfarande att man skulle ha olika kostnader på olika färdigheter, men det kanske kommer i
"EON Advanced" :gremgrin:.
 
"Men jag tycker fortfarande att man skulle ha olika kostnader på olika färdigheter, men det kanske kommer i "EON Advanced" :gremgrin:."

Ja, till och med All Flesh Must Be Eaten har ju det! Skärpning, neoGames :gremwink:.
 
Den sista varianten låter skickliga bågskyttar lassa iväg pilar i ett bra tempo medan amatörerna gör bäst i att ta sin tid om de ska göra mer än träffa ladugårdsväggar från insidan.

För att simulera detta kan man ju ge +Ob1t6 på slaget mot båge för att skuta på en runda, eller kanske till och med +Ob2t6.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
För att simulera detta kan man ju ge +Ob1t6 på slaget mot båge för att skuta på en runda, eller kanske till och med +Ob2t6.

Vad brukar effekten av att göra flera manövrar i en runda bli? Spelar man med möjlighet till flera manövrar (vilket jag tror de flesta gör) får du den effekten automatiskt, kräver inga tillägg i reglerna... Vill man vara riktigt elak så kräver man ett slag för Båge för att hinna dra en pil med en manöver istället för en hel runda, på samma sätt som snabbdragning av andra vapen.

Mvh / Phelan
 
"Att hinna dra en pil ur sitt koger, spänna, sikta och skjuta på 4 sekunder känns spontant väldigt snabbt... Den sista varianten låter skickliga bågskyttar lassa iväg pilar i ett bra tempo medan amatörerna gör bäst i att ta sin tid om de ska göra mer än träffa ladugårdsväggar från insidan."

En amatör (vi säger FV 6) får det ruggigt svårt om han ska träffa något utan att sikta en runda, även med vanlliga regler.
 
Back
Top