Nekromanti färdigheter

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
har nån något tips på hur man kan komma runt det där att när man sitter och skriver rollspel, så måste man ju beskriva varje färdighet. det tar hur långt tid som helst att skriva det?
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Skirv inte så detaljerade beskrivningar av färdigheterna. Det går ändå inte att att göra regler för alla situationer där man kommer att använda färdigheten.
Vissa färdigheter förklarar sig själv så dom kräver inte särskilt långa beskrivningar. Exempelvis Bluffa (om man skulle ha en sån färdighet).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"har nån något tips på hur man kan komma runt det där att när man sitter och skriver rollspel, så måste man ju beskriva varje färdighet. det tar hur långt tid som helst att skriva det?"

Fem förslag på hur du löser problemet:

1: Skriv ett rollspel med väldigt få färdigheter.
Fördelar: det går fort att skriva färdigheter, det går snabbt att göra gubbe, det blir ett enkelt och lättspelat spel.
Nackdelar: det blir kanske inte så detaljerat som du kan önska.

2: Skriv ett rollspel där spelaren får hitta på sina färdigheter.
Fördelar: Du behöver inte skriva färdigheter.
Nackdelar: Spelet blir mycket lätt oseriöst.

3: Sno färdigheterna från ett annat rollspel.
Fördelar: Du får färdigheter snabbt.
Nackdelar: Upphovsmannen blir förmodligen sur om du inte frågar först.

4: Designa spelet så att färdigheterna inte behöver mer än ett namn och en förklaring på högst en färdighet.
Fördelar: Du får färdigheter snabt. Du får dessutom ett välbalanserat regelsystem som är enkelt att hantera.
Nackdelar: Speltest. Speltest. Speltest. Om regelsystemet inte är väl balanserat så rasar hela idén.

5: Gilla läget.
Fördelar: När jobbet väl är gjort så är det gjort.
Nackdelar: "I have nothing to offer but blood, sweat, toil and tears."

Ett par tips från en som varit med i gemet: det finns inga genvägar!!! Om du inte är beredd att lägga ner hur lång tid som helst på ditt rollspel - inklusive på de tråkiga bitarna - så känner du förmodligen inte tillräckligt mycket för det för att du ska orka avsluta det. Jag vet inte hur många rollspelsprojekt som jag har tittat på som har rasat för att författaren inte har orkat lägga ner det där hästgörat. Gissa var de oftast rasar?

Just det, när det är dags att beskriva färdigheter eller besvärjelser. Det monotona skittrista arbetet som måste göras. Det är där projektet rinner ut i sanden.

Trist men sant.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Illa, illa, illa!

Jag håller med Krille. Orkar du inte dra dig igenom härkjobbet, så kan du lika gärna sluta. Färdigheter, magier, raser, folk, kulturer, länder, kungar osv osv osv. Det är där skrivkrampen kommer. Men jobba på, och låt beskrivningarna vara korta, men effektiva.
 
Top