Satt och försökte hitta på bra färdigheter till mitt sakta framväxande fantasyspel... usch vad det är svårt. Antingen blir det för specifikt eller för generellt. Positiv överföring mellan närbesläktade färdigheter är också ett problem :/
Nu har jag dock en idé för hur kunskap och talang (färdighet resp. egenskap) skall samverka. Anta att tärningssystemet fungerar ungefär som i DoD (det skiljer sig litet men det är inte så relevant just nu).
CL (chans att lyckas) = FV (Färdighetsvärde) + Grundegenskap, men inte över 2*FV.
[color:green]Fv=2, grundegenskap= 8 ger CL=4
Fv=8, grundegenskap=2 ger CL=10
Fv=4, grundegenskap=4 ger CL=8</font color=green>
Idén är att man drar desto mer nytta av sin talang ju mer man lär sig tills man uppnår en brytpunkt där det enbart är kunskap som kan förbättra en.
Det är också svårare att kompensera för bristande färdighet med höga egenskaper än tvärtom, vilket jag gillar.
Kommentarer? (snälla? /images/icons/smile.gif)
Nu har jag dock en idé för hur kunskap och talang (färdighet resp. egenskap) skall samverka. Anta att tärningssystemet fungerar ungefär som i DoD (det skiljer sig litet men det är inte så relevant just nu).
CL (chans att lyckas) = FV (Färdighetsvärde) + Grundegenskap, men inte över 2*FV.
[color:green]Fv=2, grundegenskap= 8 ger CL=4
Fv=8, grundegenskap=2 ger CL=10
Fv=4, grundegenskap=4 ger CL=8</font color=green>
Idén är att man drar desto mer nytta av sin talang ju mer man lär sig tills man uppnår en brytpunkt där det enbart är kunskap som kan förbättra en.
Det är också svårare att kompensera för bristande färdighet med höga egenskaper än tvärtom, vilket jag gillar.
Kommentarer? (snälla? /images/icons/smile.gif)