Nekromanti Färdigheter som, förvånande nog, kommit väl till användning i rollspel

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Vilka till synes svåranvändbara färdigheter (eller hur de nu benämns i det aktuella rollspelssystemet) har kommit till väl användning när ni rollspelat? :)
 
Buktaleri+imitation är en fantastisk kombination i Warhammer Fantasy där buktaleri-färdigheten faktiskt låter en "kasta rösten" så att den låter som att den kommer från en helt annan plats. Mina medspelare ifrågasatte varför jag gav mig in på entertaineryrket och harvade runt där när de andra klättrade upp till advanced careers så fort de kunde för att få bättre stridsförmågor.

Men när man på näst intill magisk väg kan få stadvaktens befälhavares röst att höras utanför dörren, beordrande att "de där rackarna kan du släppa, de är inte intressanta för oss", eller för all del få halva vaktstyrkan att höras runt hörnet när ett par råskinn försöker råna en, ja då kanske man inte riktigt behövde den där höjningen i weapon skill.

"Varför satte du ditt bästa värde i fellowship?". Ja, det kan man ju fråga sig >)
 
I Warhammer fantasy hade jag en spelare som använde skills i att driva en handel till att vara den effektivaste spelarkaraktären. Som han sade: "Jag har de två mörkaste krafterna i världen på min sida, demonologi och kapitalism!"
 
I något av de tidiga drakaräventyren så finns följande mening (ungefär): "Om någon har FV 10+ i färdigheten 'värdera mattor' så..." efter att ha spellett den så har jag haft flera karaktärer som är duktiga just på att värdera mattor men nej jag får tyvärr medge att det aldrig kommit till användning så passar väl inte riktigt in i tråden.
 
Jag hotade att skjuta någon som hade specialiserat sig i att läsa sanskrit i ett modern spel där de inte visste att det skulle komma upp. Man måste se till att hålla telepaterna ur den mänskliga genpolen.
 
Konsthantverk - bedömma vart de små lerflaskorna tillverkats som lönnmördarna kastade på dem fyllda med gift

Matlagning - bedömma om maten är förgiftad, och om random encountret är ätligt
 
DoDExpert a long time ago...jag hade 'spela instrument:krumhorn' (hobby?hantverk?) och lyckades vid rätt tillfälle, så jag lirade tightsen av alverna och fick nåt tjusigt av alvkungen.
 
Fast det är ju de "onödiga" färdigheterna som faktiskt skapar en karaktär.
alla rp´s kan ju inte springa runt med 15 i vapen och 3 i allt annat
 
Thodd;n116965 said:
Fast det är ju de "onödiga" färdigheterna som faktiskt skapar en karaktär.
alla rp´s kan ju inte springa runt med 15 i vapen och 3 i allt annat
Det är en av de sakerna jag finner charmigt med Eon 4. Visst, du får en massa poäng att min/maxa för (om du nu är lagd åt det hållet), men samtidigt så får du en massa slumpmässiga slag på tabeller som ger dig konstiga hantverk och karaktärsdrag/expertiser som Grottsystem, Kränga, Behaga, eller Peka Ut Syndabockar. Det betyder att du inte behöver väga "nytta" mot "nöje", utan att du får en lagom ranson av båda.
 
Staffan;n117014 said:
Det är en av de sakerna jag finner charmigt med Eon 4. Visst, du får en massa poäng att min/maxa för (om du nu är lagd åt det hållet), men samtidigt så får du en massa slumpmässiga slag på tabeller som ger dig konstiga hantverk och karaktärsdrag/expertiser som Grottsystem, Kränga, Behaga, eller Peka Ut Syndabockar. Det betyder att du inte behöver väga "nytta" mot "nöje", utan att du får en lagom ranson av båda.

Skylla ifrån dig och Throw tantrum (glömt bort vad det heter på svenska) är mina två favorit-expertiser...
 
Wainwright, som dessutom blev använt till det det skall vara till (att laga en vagn).

Trasiga vagnar längs handelsvägar är inget ovanligt i fantasyspel. Det är heller ej ovanligt att det visar sig vara en fälla eller något annat viktigare "sammanträffande". Det förvånande här är istället att en av spelarna faktiskt tog det som proficiency (D&D). Tror inte att det tidigare hade dykt upp några trasiga vagnar heller - det hade det definitivt inte i mina äventyr.
 
Eon IVs system för konflikter ser till att obskyra färdigheter kommer till användning precis hela tiden. I "De vita svalorna på berget Vostram"-scenariot har jag sett hela klimaxen avgöras med färdigheter som Teologi, Citera libera och Se oskyldig ut, under spelmötet idag fick folk användning för sina färdigheter i Flyktvägar, Alldagligt utseende, Skylla på andra och Korrumpera, och under spelmötet i fredags fick folk rulla för Obändig övertygelse, Religiös fanatism, och Undergräva självförtroende. Eon IV äger helt enkelt.
 
Back
Top