Nekromanti Färdigheter! Igen!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Slutet Närmar Sig

Lätt att anpassa till det att smidiga har lättare att lära sig judo.

Jag funderade litet på detta och tror att jag har en slags lösning för att uppnå samma funktion i förbättringsslagen. Anta att man har ett system där man likt CoC får en höjningschans på alla de färdigheter man lyckats använda på ett meningsfullt vis under äventyret. Olika kostnader på färdigheter kan då enkelt simuleras av att man får en bonus eller ett avdrag på förbättringsslaget. Säg att jag har 10 i "Svärda" en färdighet men är synnerligen smidig, i stället för att slå 1T20 högre än 10 skulle jag då kunna slå t.ex 1T20+3 över 10.
På samma vis skulle man kunna slå 1T20-någonting om färdigheten är ovanligt svår att lära sig.
(en praktiskt sidoeffekt vore ju att låta en riktigt bra lärare ge liknande bonusar vilket skulle ge en skicklig karaktär motiv att leta reda på en dylik när han börjar närma sig det informella taket för höjningar)




Mjo, jag funderade också på något sådant.. (se post längre ner) Enda nackdelen är väl att det är väldigt användbart när man har höga värden, fast inte lika användbart när man är nybörjare.. Nästan motsatsen till vad jag försöker åstakomma..

Jag kanske borde låta smidiga personer få plus på förbättringsslaget så länge färdigheten ligger under deras smidighetsvärde, som jag antytt tidigare. Det är bättre, både ur spelbalans-synpunkt, och ur realistisk synpunkt. (Tror jag.) Blir dessutom lite dumt om dom smidiga har det lättare att bli smidigare. (färdighetsvärden som över stiger grundegenskapen används när man ska höja grundegenskapen)

Detta, och att dom kan få förbättringsslag även när dom misslyckats preeeecissss...

Det kommer nog bli ett lyckat system.. /images/icons/smile.gif


Att det är tråkigt att aldrig ha tur med tärningarna känner jag sympati för... Har för mig att det finns en liten regel för det i EON.. För varje misslyckat förbättringsslag så får man +1 på nästa slag.
Och annars kan man ju alltid säga till spelaren "Äh, nu får du gå upp ändå". Inget allvarligt problem. När man ska dela ut belöningar efter äventyret kanske man borde ge dom "äkta" höjningar istället, kan vara rätt surt att inte få sin belöning..

Jaja.. Jag tror att jag har ett färdighetssystem nu! /images/icons/smile.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bot och bättring

Enda nackdelen är väl att det är väldigt användbart när man har höga värden, fast inte lika användbart när man är nybörjare..

Går att patcha... Lärarbonusen kan vara beräknad av skillnaden i fv mellan lärare och elev (så att en person med fv 5 som lär sig av en lärare med fv 15 har mer nytta av det än en person med fv 20 som lär sig av någon med fv 25).

Jag kanske borde låta smidiga personer få plus på förbättringsslaget så länge färdigheten ligger under deras smidighetsvärde,

Det låter bra...

Inget allvarligt problem. När man ska dela ut belöningar efter äventyret kanske man borde ge dom "äkta" höjningar istället, kan vara rätt surt att inte få sin belöning..

Något liknande bonuserf som man fick i EDD. Extrapoäng man kan få efter äventyr eller vid synnerligen gott rollspel som sedan används till att höja valfri färdighet mm...

Jaja.. Jag tror att jag har ett färdighetssystem nu!

Grattis :)
 
Top