Nekromanti Färdigheter! Igen!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har arbetat på färdigheterna, och här är
Färdigheter i mitt rollspel: Andra generationen.

Skalan är 1-20.
När man skapar sin rollperson så lägger man, efter att ha köpt färdigheter, ihop alla sina färdighetsvärden i t. ex Vighet-baserade färdigheter och delar det med 5. Eller något. Värdet är ditt värde i Vighet. Man får några extra poäng för att höja grundegenskaperna, det som inte reflekteras av färdigheter.

När man väl börjat spela så är det svårast att höja färdigheter när dom är väldigt låga, och när dom är väldigt höga. (En höjning från 1 till 2 är en fördubbling av chansen att lyckas. En höjning från 18 till 19 är en halvering av chansen att lyckas) Detta är både bra i sig, och så gör det att man inte utnyttjar mysko färdighetshöjningar för att höja grundegenskaper.

Frågan är då: Hur representeras detta? Med erfarenhetspoäng (det krävs 6 erfarenhetspoäng för att gå från 1 till 2, men bara 2 för att gå från 11 till 12) eller förbättringsslag?

Erfarenhetspoäng känns lite naturligare, men förbättringsslag är enklare och svårigheten att gå upp "matchas perfekt" med hur mycket värd höjningen är.

Dessutom så ska vissa färdigheter vara lättar än andra. Det är väl lättare att lära sig buktala väldigt bra, än att lära sig fäktas, eller lära sig ett hantverk? Eventullt så står ett värde på t. ex 4 i buktalning för mer än 4 i svärd.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Funderingar ...

<I>
"(det krävs 6 erfarenhetspoäng för att gå från 1 till 2,
men bara 2 för att gå från 11 till 12"</I>

Varför är det lättare ju högre upp i "nivå" på färdigheten
man är att öka den ? Är det inte ganska naturligt att ju
mer man kan om ett område eller desto bättre man är rent
praktiskt så är det svårare grejer man behöver lära sig ?
Förklara mer än gärna för en som blev ganska snurrig ...
<I>
"Dessutom så ska vissa färdigheter vara lättar än andra.
Det är väl lättare att lära sig buktala väldigt bra, än att
lära sig fäktas, eller lära sig ett hantverk? "</I>

Detta är något som jag iaf. anser är mycket individuellt.
Kan man inte få välja istället ? Eller nått. Jo, alla behöver ju inte vara bättre på buktala än att fäktas ?
<I>
"Eventullt så står ett värde på t. ex 4 i buktalning för
mer än 4 i svärd."</I>

Föreställ dig själv som spelare eller (ve och fasa)
spelledare till ett spel med detta system, hur tokig skulle
du bli efter ett tag när du hela tiden fick hålla koll på
varenda färdighet och hur de förhåller sig till varandra ?
Det var en god tanke, nyskapande och inspirerande, men
rent praktiskt sett tror jag inte det fungerar.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inte fullt så dramatiskt.. :)

Jo, det går slöare i början föratt det är ett stort steg mellan t. ex 1 och 2. Fast jag vet inte.. Jag kanske skippar det.. Tror nog jag gör det..

Och att 4 är mer "värt" i buktalning:
SL kanske bara kräver "lätta" slag i buktalning, men "normalsvåra" i svärdskonst, just för att buktalning inte är så dramatiskt och svårt.

Att det skall löna sig lite mer i´med "onödiga" färdigheter är för att i t. ex DoD lönar det sig inte alls. (Okej, kanske lite, men vi har aldrig använt knopar, buktalning, läppläsning..) Sedan så tror jag faktiskt att det är lättare med buktalning än med svärdsfajt. Det är ju bara att köpa en bok om buktalning..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Snälla läs detta!

Jag har funderat på det här med träning som höjer grundegenskaper. Igen.

Senaste versionen är:
Man lägger ihop differensen mellan färdigheter som går över grundegenskapen, och själva grundegenskapen.

Alltså: Har du 13 i smidighet och 18 i judo, så blir det 18-15=3. Du har även 10 i klättra, men det är under 13 och räknas inte.

När summan av alla dessa differenser är tillräckligt hög, så höjs grundegenskapen.

Detta leder till´:
Om man har en hög smidighet så blir man inte smidigare av att lära sig grunderna i svärdsfäkting. -Man är redan så smidig. Däremot så går det LÄTTARE i början att lära sig svärdsfäkting än vad det skulle ha gått om man hade en lägre smidighet. (Upp till Smidighet/2 kostar hälften så mycket, eller något..)
Nu är det DIN kommentar som räknas! /images/icons/smile.gif




/Arvid, den energiske lille spelkonstruktören!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
När man väl börjat spela så är det svårast att höja färdigheter när dom är väldigt låga, och när dom är väldigt höga.

Det slår mig (ouch) att detta rätt bra beskriver den mekanik som användes i DoD innan "erf" infördes och som fortfarande används av andra BRP-grenar: Första gången man lyckas med en färdighet (i en någorlunda viktig situation) får man sätta en liten markering brevid den. Efter äventyret får man sedan slå för varje färdighet man har en dylik markering brevid. Om man slår högre än sitt nuvarande värde får man höja färdigheten (1t10 procentenheter i CoC, kanske ett snäpp i ditt system).
Nåväl; när man är dålig på en färdighet är det ovanligt att man lyckas mde den, så man har relativt liten chans att få "markeringar" i den, å andra sidan resulterar de flesta markeringar i en höjning.
När man är duktig är det ruskigt lätt att få en "markering", men det är ovanligt att de omsätts i höjningar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är ju sant..

Visst fasen! Det tänkte jag inte på! Då var ju det problemet löst..

Iallafall så har jag ändrat lite till på systemet..

Din färdighet är billig att höja om den ligger under grundegenskapen/2.
Normaldyr om den är under grundegenskapen.
Dyr om den överstiger grundegenskapen.

Färdighetsvärden som överstiger grundegenskaper används för att höja grundegenskapen. Man räknar ihop differensen från dom, när den når ett värde höjs grundegenskapen.

Exempel:
12 i Smidighet
14 i Judo
17 i Svärdsskonst

14-12=2
17-12=5
5+2=7..


Detta gör att det blir lättare att lära sig grunderna i en färdighet som baseras på en av ens starka egenskaper. En smidig lär sig judo lätt.. osv.

Det innebär också att det är först när man överstiger sin gamla potential som man börjar höja sin grundegenskap. Om man har 18 i Smidighet och börjar klättra från grunden så blir man inte smidigare. Men det går lätt att lära sig!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Det är ju sant..

Tycker det låter bra :gremsmile:
Systemet är ju både enkelt och har trevliga egenskaper.

Är det ok om jag snor bitar av det?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Det är ju sant..

Information wants to be free
-Citat Vindhand. /images/icons/smile.gif

Med andra ord: Ja.
Verkligen trevligt att man alltid kan lita på Vindhands kritiska öga och hjälpande hand här på forumet! /images/icons/smile.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En till sak att tänka på:

Fråga till alla små rollspelare:
Vad är bäst, erfarenhetspoäng eller förbättringsslag?


Erfarenhetspoäng:
Lite mer förutsägbart. (Bra eller dåligt?)
Lätt att anpassa till det att smidiga har lättare att lära sig judo.
Inte lika "balanserat" som förbättringsslag.
Inte lika enkelt som förbättringsslag.


Förbättringsslag:
Mina spelare tycker det är krångligt. (????)
Perfekt (?) avvänjt till hur mycket höjningen är värd.
Okomplicerat.
"Kaotiskt"
Kanske lite svårare att göra det lättare för en smidig att lära sig judo lätt..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Inte fullt så dramatiskt.. :)

<I>
"Okej, kanske lite, men vi har aldrig använt knopar,
buktalning, läppläsning"</I>

NEj, kan inte skryta med att jag har det heller. Men det är
ju helt upp till SL att utforma äventyr där situationer med
dessa färdigheter inblandade ... eller ? Det har ju inte
med färdigheterna i sig att göra utan mer om att det är
roligare att fäktas än att binda någon (hehehe).
<I>
"Det är ju bara att köpa en bok om buktalning."</I>

Jovisst, men då har man bara teoretiska kunskaper. Man kan
ju läsa sig till hur man gör det mesta, eller hur ? Det
gör det lättare sen när man håller i svärdet, spjutet,
dildon eller vad det nu än är man ska sticka in i folk.
Då kanske man ska ha bonusar ;-)
Jag vet inte, jag vill bara hjälpa till lite.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Inte fullt så dramatiskt.. :)

Tja.. Du har rätt, men du går samtidigt om mig lite..

Visst ska det vara roligare med ovanliga färdigheter, men då måste nog också färdigheterna bli "roliga" (Lönsamma att satsa på.) Man kan väl inte tvinga folk att ta "värdelösa" färdigheter, men det skulle lägga en till dimension till spelet.. Färdigheter som "lönar sig" i verkligheten.

Sedan buktalning kontra svärdssfäktning.. Det GÅR nog lättare att lära sig buktalning,
det var det som var poängen snarare än att man kan läsa det i en bok..
För övrigt så är det nog inte så lyckat att lära sig fäktas via en bok.. /images/icons/smile.gif(?)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-05-02 16:05.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra! :) [NT]

Någon respons måste han väl få.
Så han vet att man läst inlägget.. :)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra! :) [NT]

Någon respons måste han väl få.
Så han vet att man läst inlägget.. :)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Inte fullt så dramatiskt.. :)

"<EM>Vad är bäst, erfarenhetspoäng eller förbättringsslag?</EM>"
Kan hålla med om att erf-p. är krångligt (iaf enligt DoDs system), men tycker själv det är bra. Särskilt när du själv har tänkt att olika färdigheter ska kosta olika mkt (som i EDD).
Förbättringsslag är orättvisa. Ni har tagit upp CoC men så är det också i Eon. Bäst är det att ha ett värde i mitten (om man tänker på förbättring). Lågt värde så lyckas man sällan (och får chans att höja) och högt höjer man aldrig.
Man får också tänka på att många spel har inte ens ett erfsystem, oftast med motiveringen att man <EM>ska</EM> eg. motivera höjningen, t.ex. genom träning eller mkt användande.

"<EM>För övrigt så är det nog inte så lyckat att lära sig fäktas via en bok..</EM>"
Inte om man bara har en teoretisk erfarenhet och hoppar in i en strid, men det <EM>finns</EM> <A TARGET=new HREF=http://www.aemma.org/vm_H.htm>böcker om svärdsfäktning</A>. Å andra sidan är det inte heller helt lyckat att försöka buktala om man bara har en teoretisk erf.

/[color:green]Han</font color=green> som inte använt en hög färdigheter i DoD (ø därmed tagit bort dem)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Svärd & Blandat [MOT]

(Och för nytillkomna är MOT en Gyhlesteniansk förkortning
som står för: Mostly Out of Topic, om någon kommit på detta
tidigare så har jag antagligen rättsliga problem i framtiden)

<I>
"många spel har inte ens ett erfsystem, oftast med
motiveringen att man ska eg. motivera höjningen, t.ex.
genom träning eller mkt användande"</I>

Rent regeltekniskt sett <B>är</B> det ett erfsystem om man
ska vara petig, men jag antar att du menar ett system där
man använder sig av poäng eller liknande. Jag tycker om att
lägga erfarenhetspoäng på specifika färdigheter till spelarna där de får höja när de samlat på sig tillräckligt
med poäng för att göra detta (typ: jo nu har du spenderat
mycket åt att skjuta och du lyckades ju faktiskt väldigt
bra med alla slag så du får 2 poäng här att spendera senare)
- Ett litet tips sådär.
<I>
"Inte om man bara har en teoretisk erfarenhet och hoppar in
i en strid"</I>

Då ska det va en förbannat bra bok. Jag kan i teroin fäktas,
läste mycket sådana där böcker när jag var mindre - Med fina
poseringar och annat. Har aldrig dock hållt i en värja så
jag vet ju inte hur bra jag är. Buktala å andra sidan har
jag försökt lära mig rent praktiskt men aldrig lyckats något
vidare. Så precis som Arvidos sa så KAN Buktalning vara
lättare än Fäktning (beroende på vem man är givetvis).
Längtar efter ett rollspel med ett djupodlat
färdighetssystem där man får välja några färdigheter, om det
är befogat och hör bra ihop med bakgrunden/Generna/etc., som
man har lättare för personligen att lära sig. Borde vara
svinenkelt att göra.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här ser det ut:

Om vissa saker ska vara lättare att lära sig så kommer dom inte kosta mindre, men man slår "lätta slag" istället för "normalsvåra". Man får kämpa lika mycket för varje färdighetshöjning, men den är värd mer. Det mest praktiska alternativet.

Förbättringsslagens fördel är just det som du räknade upp som nackdel
-Att det är svårare att lära sig när man är riktigt duktig/dålig.
Jag hade vissa problem när jag körde Chronopia, och allas svärds-FV gick över 20..

Om jag använder erfarenhetspoäng så behövs det en tabell för hur mycket varje höjning kostar, efter hur högt FV (färdighetsvärde) man har, och hur hög grundegenskap man har. Kostnaden kanske ska modifieras med FV minus Grundegenskap, eller något sådant. Sedan kan man ju göra så att kostnaden enbart avgörs av grundegenskapen, men SL avgör när man egentligen får erfarenhetspoäng. T. ex så får en svärdsman med FV 23 inget erfarenhetspoäng för att han har träffat något med sitt svärd -Det är vardagsmat för honom, knappast något han lär sig något på.
Däremot kan någon med FV 4 kanske få ett erfarenhetspoäng även fast han misslyckades, för att "det var nära, det går nog bättre nästa gång"


Om jag använder förbättringsslag så balanseras höjningen rätt väl, men hur slänger man in elementet att den smidige lär sig judo lätt?

Kanske att om FV ligger under Smidighet/2 så får han en modifikation på förbättringsslaget på -2 eller -3. (Gör det lättare) Om det ligger under Smidighet så får han en modifikation på -1 eller -2..


(Senare notering)
Och det där som Kitzune sa, om att man får erfarenhetspoäng när SL tycker det, låter också intressant.. Det finns ju med i Erf-systemet jag beskrivit ovan förstås.. Regler kan alltid vara bra att ha..


Så, vad säger du, Han? Och alla ni andra?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-05-03 11:01.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu ska du få se..

Buktala å andra sidan har
jag försökt lära mig rent praktiskt men aldrig lyckats något
vidare.


For the record så har jag samma erfarenhet.. /images/icons/wink.gif

Så precis som Arvidos sa så KAN Buktalning vara
lättare än Fäktning (beroende på vem man är givetvis).
Längtar efter ett rollspel med ett djupodlat
färdighetssystem där man får välja några färdigheter, om det
är befogat och hör bra ihop med bakgrunden/Generna/etc., som
man har lättare för personligen att lära sig. Borde vara
svinenkelt att göra.



Tja. Hoppas att du blir glad nu.. För jag tror att det är ett sånt system jag skriver på.. /images/icons/smile.gif

Man väljer sina färdigheter fritt. Om man nu bryr sig om bakgrund ser man ju till att det stämmer också. (Speciella förmågor, som tidskänsla, ögonmått och liknande specialiteter kommer avgöras av bakgrund. Om du skrivit att du har det i din bakgrund, samt rollspelar det - Då får du det.)

Som sagt så avgörs sedan grundegenskaperna av färdigheterna, och någon som är smidig (anlag för Judo) har lätt att lära sig. (Judo då alltså)
Gener och anlag kommer in! Fast att ta steget längre och göra det lättare för en person att buktala, men inte t. ex skådespela, är nog att ta ett steg för långt.. Så, så blir det inte.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En till sak att tänka på:

Vad är bäst, erfarenhetspoäng eller förbättringsslag?

Ingen lätt fråga... Folk som är vana vid det ena brukar ogilla det andra. I.a.f har jag stött på många som vana vid erf har kännt sig lurade när de haft otur med förbättringsslagen.

Mekaniskt sett föredrar jag förbättringsslagen. De är inte bara enkla och praktiska. De ger också lätt ett naturligt tak på färdigheter utan att ha en hård gräns (som i gamla dod där det blev svårare och svårare att stiga i färdigheter men aldrig svårare än 5% chans, man kunde stiga över 100% men det var synnerligen ovanligt).

Lite mer förutsägbart. (Bra eller dåligt?)

Det är både bra och dåligt. Det är ju synnerligen orealistiskt att man kan förutsäga exakt hur bra man kommer vara efter en viss tids träning. Å andra sidan är det ju kul för spelare med otur att få gå upp i samma hastighet som andra.

Lätt att anpassa till det att smidiga har lättare att lära sig judo.

Jag funderade litet på detta och tror att jag har en slags lösning för att uppnå samma funktion i förbättringsslagen. Anta att man har ett system där man likt CoC får en höjningschans på alla de färdigheter man lyckats använda på ett meningsfullt vis under äventyret. Olika kostnader på färdigheter kan då enkelt simuleras av att man får en bonus eller ett avdrag på förbättringsslaget. Säg att jag har 10 i "Svärda" en färdighet men är synnerligen smidig, i stället för att slå 1T20 högre än 10 skulle jag då kunna slå t.ex 1T20+3 över 10.
På samma vis skulle man kunna slå 1T20-någonting om färdigheten är ovanligt svår att lära sig.
(en praktiskt sidoeffekt vore ju att låta en riktigt bra lärare ge liknande bonusar vilket skulle ge en skicklig karaktär motiv att leta reda på en dylik när han börjar närma sig det informella taket för höjningar)

Förbättringsslag:
Mina spelare tycker det är krångligt. (????)


Folk är konservativa... Man kanske skulle göra en reservmekanik för att göra dem gladare. Säg att man får en automatisk höjning efter lika många misslyckade förbättringsslag som färdighetens kostnad eller något sådant.
 
Top