Färdigheten Ockultism suger

Tack för fylligt svar!

för väldigt många är attraktionskraften "Lovecraft skapade balla monster!" snarare än kosmismen.

Jag var på väg skriva något syrligt om nördkulturen här, men låter bli. Bra svar!

(Och det låter ju rimligt att det inte nödvändigtvis behöver finnas ett motsatsförhållande mellan "kosmismen" och "etablerad mytologi". Det är ju inte som att man riskerar hoppa högt av förvåning när de kosmiska djupen i en Lovecraft-novell avslöjas, efter att man läst några stycken.)

(Och det låter ju rimligt att det inte nödvändigtvis behöver finnas ett motsatsförhållande mellan "kosmismen" och "etablerad mytologi". Det är ju inte som att man riskerar hoppa högt av förvåning när de kosmiska djupen i en Lovecraft-novell avslöjas, efter att man läst några stycken.)

Ja, Lovecraft är ju också bäst när han själv lämnar sitt mytologibygge och kör på med helt andra mycket mer flummiga grejer, som i The Colour Out of Space eller The Music of Erich Zann.

Det är ju inte så konstigt egentligen att det är hans minst kosmiska element som tar mest plats i rollspelen (alltså Shadow over Innsmouth är bra osv men det är inte ett bra exempel på kosmisk skräck), eller att han blir som sämst när han verkligen satsar som mest på sitt mytologiserande (The Dunwich Horror och framförallt The Dream-Quest of Unknown Kadath är verkligen inte bra alltså).

Det krävs alltså en ganska specifik kombination av spelare med både rätt extrem koll på detaljer i mythoset
Jag tycker inte alls att det krävs speciellt extrem koll på chaosium-mytvärlden för att det här ska uppstå.

Allt som krävs är egentligen att man förväntade sig eller hoppades på att det skulle vara något nytt och intressant, men att det visar sig vara något bekant.

Att jag vet specifikt hur man handskas med väsendet eller besegrar det är absolut inte det viktigaste, eftersom just själva bekämpandet inte är den delen av äventyrandet som intresserar mig.

Men visst, jag köper att min åsikt är i minoritet här. Jag ville mest tydliggöra att så jäkla ovanlig eller svår att få till är inte den upplevelse jag beskrivit, och gärna arbetar för att undvika.

Men ja, nä, nu har jag nog fått nog av att få min upplevelse förminskad och bortförklarad (att den knappt händer, att den egentligen inte finns, att om den finns så är den inte ett problem osv); jag har bättre saker för mig i rättningstider.

Back