Nekromanti Färdigheten Kolare.

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Vad är det? Finns på yrket Vildmarksman i Eon 3 boken.
Vad är den bra för och varför är den inte beskriven under kapitlet färdigheter?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Va finns den!? Nytt för Eon 3 då? Det måste jag kolla då jag kommer hem.
Är det inte ett hantverk då?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Vad är det? Finns på yrket Vildmarksman i Eon 3 boken.

Om jag inte missminner mig beskrivs kolning i informationen om Vildmarksmän. Prova med att höja blicken till textmassan ovanför yrkesmallen... :gremwink:

Eller så kan man vända sig till andra informationsresurser, t ex Google, och finner då följande om kolning och dess historia i Sverige.


/Rax, dryger
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad är det?"

Det finns en ädel konst att göra träkol och tjära i en kolmila. De som utövar denna konst kallas "kolare", och av någon anledning så har det fått bli namnet på en färdighet i Eon 3 som av någon annan anledning råkade glömmas bort. Errare humanum est - det är en hantverksfärdighet i mängden. Lev med det.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Aragorn OT

Aragorn kan väl nästan klassas som vildmarksman, jag skulle säga att han har högt i den färdigheten i så fall. :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Färdigheten Kolare. - Neowiki!

Angående beskrivningen så har Krille rätt. Färdigheten är från den ännu inte utgivna Diamantäpplet, och då Eon III skulle ha en komplett färdighetslista så skulle den vara med även där. Jag kom bara halvvägs, så kan det gå.

Men! Självklart har jag redan skrivit detta på neowikin. Närmare bestämt här och i den inofficiella erratan.
 

Zedicus

Veteran
Joined
2 Sep 2004
Messages
3
Location
Sundsvall
Re: Aragorn OT

Jag är inte säker på det. Har du en aning om hur lång tid det tar att kola en mila inklusive att samla ihop veden och låta milan svalna? Vi pratar om uppåt minst två veckor för en ensam kolare. Skulle Aragorn som har levt ett så otryggt och kringflackande liv verkligen hunnit nå någon mer än teoretisk kunskap om kolning ? :gremlaugh:

Skulle jag satsa på en skicklig kolare är det Samwise Gamgi som får mina pengar :gremgrin:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Fummel

Det värsta tänkbara!

Det är inte ovanligt att kolare genom historien "försvunnit", då de störtat in i innandömet av sin mila (där håligheter bildats på grund av dålig tätning av lufttillförsel.)
Deta innebär att du ramlar ner i ett trångt, brandhett rum utan utgångar. Därefter försvinner du ganska snart.
 
Top