Nekromanti Färdiga SLP?????

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Nån som har ett flertal (eller många som har en var) färdigskrivna SLP så skulle jag gärna vilja ha dessa då jag håller på med ett större äventyr till vilket jag behöver MÅNGA SLP av alla sorter från hedersamma dvärgar till korkade grottroll eller ännu hellre konstiga/udda SLP??????? jag blir högst tacksam och om äventyret/kampanjen blir bra kanske ni får en kopia. mer säger jag inte nu!!!!!!!/images/icons/dragon.gif

Let´s siege that castle! They´ll break before dawn!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
hörru...

Jag förstår att du håller på att sätta ihop ett äventyr. Du har ett flertal gånger på forumet frågat efter massor av dylika saker till ditt äventyr, typ skatter, SLPs, äventyrsuppslag m.m.

Du är som jag förstår det spelledare. I väldigt grova drag så finns det två typer av spelledare.

(1) Fullständigt nykläckta spelledare som bara är rädda och nervösa för den stora världen
(2) Mer erfarna spelledare än (1)

Nu vet jag inte vilken kategori du tillhör, och jag tänker inte vara så oförskämd så att jag spekulerar om det.
Vi tar båda fallen.

Vi börjar med att anta att du tillhör kategori (1), dvs oerfaren SL.
Då rekommenderar jag att spela ett färdigskrivet äventyr som finns att köpa eller vanligtvis att ladda ner från internet. NeoGames.se har bestämt nått äventyr att ladda ner.

Om du tillhör kategori (2) och är en mer erfaren spelledare så manar jag dig att fantisera upp och konstruera dessa saker själv. Mitt tips till att få inspiration är att insupa så mycket media som möjligt, all möjlig media.
TV, filmer, bio, serietidningar. Böcker är väl egentligen det som ligger rollspelet närmst i sin struktur kan man väl säga, men alla är lika bra.
Sen brukar saker och ting lossna.

Sedan kanske det är som så att du har tidsbrist, och verkligen behöver saker till ett äventyr väldigt snabbt ?
Då säger jag bara att inspiration aldrig kan eller bör tvingas fram, särskillt inte under tidsbrist. Om detta är fallet så säg till dina spelare att du är redo när äventyret är klart. Varken för eller senare, sen får du ta din tid på dig, om det så tar tre och ett halvt år.

I sedvanlig ordning så saknar mina längre inlägg någon form utav struktur, så tillåt mig att summera:

Summering:
Gör din egna äventyr, det är bättre för då kommer DU att känna starkt för DINA slps och DINA äventyr. Till skillnad från någon annans äventyr som du kanske bara kör för att köra nåt.

Lycka till
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: hörru...

Ni får ursäkta mig bäster herr Naug men jag är bar nyfiken på hur ni övriga spelledare har gjort era SLP. Då jag som ni säger inte är så erfaren som SL (eller rollspelare heller för den delen, har bara spelat lite drygt 1½ år) så försöker jag hämta tips från alla dessa otroligt skickliga SL som finns i vårt land. Kanske har ni lite enkla tips att dela med er av bäste Her Naug.

Let´s sige that castle! They´ll break before dawn.

/images/icons/dragon.gif
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: hörru...

Jag är väl kanske inte den rätta att svara på det här men, då ingen annan svarat så gör väl jag det...

Jag imroviserar fram i stort sett alla SLP som jag använder mig av. Det enda jag bestämmer innan jag presenterar SLP:n är då är ungefärlig ålder, erfarenhet, yrke och utmärkande personlighet. Utseende kommer då av sig självt tycker jag då man lätt får en bild i huvudet då.

Det är hur jag tänker iaf...

Om du läst David Eddings böcker, så vet du vad jag menar med överdrivna personligheter vilket jag gillar skarpt. Har personerna en eller flera överdrivna personligheter så kan spelarna ganska lätt se SLP:n framför sig. Jaja, vet inte omd et var det du var ute efter, men det var det enda jag kan komma med som tips...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
mitt råd

1 1/2 år är trots allt hyffsat länge. Tillräckligt länge för att inte klassa sig själv som nybörjare enligt mig.

Och vad min 'otroliga skicklighet' beträffar så är den varken särskilt otrolig eller skicklig. Trots att jag spelat i ca 6 1/2 år.

Mitt enda råd är att du kommer på dina SLPs själv, inte förän då så kommer du att känna starkt för dom, och inte förän du känner starkt för dom så kommer du tycka om dom, och inte förän du tycker om dom så kommer dom gestaltas trovärdigt, och inte förän dom gestaltas trovärdigt så kommer dom fungera bra i rollspelet.

Detta är bara min åsikt, det finns säkert en hel kasse med folk som tycker att jag är en idiot. 'Då får dom tycka det' säger jag.

Naug, over and out.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: mitt råd

Så väldigt fint ni skriver, mycket väluppfostrat av er!

Jag har sagt det i tidigare inlägg om SLP...

Ta en kliché, ge den en speciell egenskap (tjock, pratar mycket, är nervös, stammar, vadsomhelst), sen har du en SLP som fungerar i alla lägen...
(glöm inte att SLP har sina egna mål också!)
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Skulle kanske kunna skicka några stycken till dig... Men jag vet inte om jag vill utsätta dem för mer lidande genom att ge dem till dig.... Hehe...


Darkly Out
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ojdå

Vänta ett tag nu?

Vill du ha SLPs eller vill du ha fodder för dina slagskämpar till spelare ?
I sådana fall så har jag nog missförstått dig ganska rejält.

Alltså...

För att exemplifiera.

Är du ute efter en liten kasse rövare som spelarna ska slå ner och känna sig lite stolta.

Eller är du ute efter en bärande karaktär till ditt äventyr ?
(typ, den där häxmagiker som dyker upp på dom mest obekväma ställena och ställer jobbiga frågor till spelarna, och verkar blanda sig i allt och alla. därtill verkar hon dra i trådar i alla dom större makthusen öster om rhungsjön.)

Jag trodde att du var ute efter det senare, alltså en bärande karaktär för äventyret. Men om du bara är ute efter lite fodder så kan jag hjälpa till antar jag.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Just det...

Egntligen är jag ute efter båda men de viktigaste personerna tar jag hand om själv. Jag vill som du säger bara fylla ut mina äventyr med en massa irriterand moment som kommer störa mina spelare till vanvett. (och gärna försena dem till det där viktiga mötet som de redan har bråttom till). så kan du hjälpa så blir jag mycket tacksam.

ursäkta att jag var lite otydlig i min första förfrågan.
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Färdiga SLP's

Egentligen så ska du väl inte behöva be oss på forumet efter stats till dina SLP's...det är inte svårt att göra själv och det tar knappast någon längre tid...

Men här ett dokument jag hittat på internet...om du ska göra en kampanj så måste du själv skapa alla nyckelpersoner...det här är bara några mallar...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Aha ! =) (låångt inlägg)

Jamendåså.

Ok, men då improviserar jag hejdlöst. (Jag kommer alltså på det här som jag skriver, så det kanske blir en smula oorganiserat, men det får kan du ta /images/icons/grin.gif)

Jag tänker använda mig av greppet gubben-i-lådan. Gubben-i-lådan är ungefär en företeelse eller en person som återkommer om och om igen igenom äventyr och kampanj.
3 st personer ska det vara.
Dom tre utgör tillsammans ett 'gäng' som gör lite allt möjligt. I grund och botten är dom rövare, men dom är alla tre kompetenta nog för att göra lite allt möjligt. Dom hyrs också in som soldater, allmänna 'äventyrare' och prisjägare (farligt att använda ordet äventyrare här eftersom det associeras till 'dom goda').

Person nummer 1
Krior Gaftek
En Marnakh tirak från Jarla. Rejäl mage, stora betar, och en konstant puffandes pappiros (typ primitiv cigarr) kännetecknar denna man. Lika rapp i näven som han är i käften. Krior har gjort sig ökänd i Jarla för sin stora 'förmåga' att spela Broggin (läs: fuska). Detta har dock ifrågasatts ett par gånger med genom ett test av Kriors hålla-sig-flytande-i-floden förmågor (läs: kasta den fuskande Tirakjäveln i floden). Detta har dock visat sig vara ganska ofruktsamt så som Krior är en excellent simmare. Dock har dessa periodiska dopp i ledit till att Krior har ett ganska allvarligt fall av vatten-i-örat som han säger det. Dvs, han hör kasst.
Bra på:
Fuska i kortspel, slåss obeväpnat, snacka en j-vla massa skit, röka pappirosser, känner allt och alla i Jarla och för sig med lätthet i hela Ashariens undervärld.
Dålig på:
Vara tyst(som i prata lite),vara tyst (som i prata lågt), slåss seriöst (alltså med vapen), har en fullständig avsaknad för finkänslighet (han retar gallfeber på en hedersam riddare inom loppet av 1 min).


Kuraz
Utstött äldre man från Caserion. Han påstår sig vara en gammal skattjägare, men folk brukar kalla honom för tjuv, något som har oftast förkastar.
Kuraz kommer från en ganska högt uppsatt och fin Cirefalisk familj, han har smycket för att bevisa det, men av någon anledning så är han landsförvisad från hela Det Cirefaliska Samväldet. Folk har försökt med alla möjliga typer av 'behandlingar' för att få Kuraz att berätta varför han inte längre är önskvärd i Samväldet, men han vägrar helt enkelt att tala om det. Trots hinkvis med öl.
Han påstår sig en gång i tiden ha hittat en gammal och ovärderlig skatt under sina skattjägar dagar i Centrala Thalamur. Men dessa skatter blev tydligen kvar hemma i Caserion när han var tvungen att åka hemifrån. Ingen tror riktigt på dom skatter som Kuraz påstår sig ha hittat, men han kan berätta om dom in i minsta detalj.
Trots sitt dystra förflutna så är han relativt glad och skojfrisk, och säger aldrig nej till en helkväll på närmsta taverna med sång och dans. Kuraz börjar dock se lite äldre ut, han vägrar uppge sin ålder, men man kan tippa på att han börjar närma sig dom övre 30. Hans hår och skägg har grånat en smula till följd.
Han har också lärt sig en smula magi igenom sin familj.
Bra på:
Historia, Arkeologi, Skjuta armborst, Sjunga, Dansa, Charma Ashariska flickor, Geografi, Är allmänt välbildad och kan lite om allt, att han snygga grå strimmor i håret, Behärskar en smula magi (två skolor till max FV 12, inga offensiva besvärjelser, utan endast besvärjelser av lite mer praktiskt natur)
Dålig på:
Att vara ödmjuk, Att hålla sig borta från dom Ashariska flickorna, Slåss (han är fullständigt hopplöst dåligt i knytnävsslagsmål och får som gott jämnt fetspö), att undvika sin besserwisser attityd.

<Namn> <Efternamn>
(ANM nu har jag tagit mig vatten över huvudet som vanligt, jag orkar inte skriva den sista snubben. Jag sätter upp punkter så får du plita ner han själv)

* Gladiator ifrån Nimto
* Mycket erfaren, och en respekterad krigare (FV uppåt 16-17)
* Känd
* Fick en rejäl skada i ena höften för ett tag sedan, han kan inte längre spurta och hans FÖR sänks ett antal snäpp.

Bra på:
Slåss (och annat)

Dålig på:
Vara trevlig (och annat)


Dessa tre hänger alltså ihop i någon form av ganska osannolikt gäng. Min tanke är att dom ska användas som lite småroliga men ändå förbannat irriterande bikaraktärer. Undvik att sätta dom i strid mot dina RP utan sätt dom snarare ivägen på sådant sätt att spelarna inte kan ta till våld (typ, stadens knektar är alldeles i närheten eller dyl.). Sedan kan dom stora elaka killarna i äventyret /kampanjen hyra in dessa tre för att göra tjänster, vilket gör att RPna stöter ihop med dom relativt regelbundet.
Oftast så är dom jämnt steget för RPna (men inte jämnt !) och har försprång vilket gör det svårt för spelarna att hinna ikapp så att säga.


Sheesh, vilket äckellångt inlägg det här blev. Och jag som bara hade tänkt att lägga upp enkla stolpar /images/icons/blush.gif

jaja, så kan det gå ibland.

Lycka Till
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Aha ! =) (låångt inlägg)

Du verkar tycka om liknande karaktärer som jag. =)

Använder mig av ett äventyrargäng som ständigt sabbar för min spelare. Riktigt kul. Påbörjas i slutet av mitt första(och enda) skrivna äventyr. Spelarna tror att de precis säkrat en skatt som de letat efter under en tid. De har slagits mot några "väktare"(en ras som jag slängde ihop) när plötsligt ett gäng som de träffat tidigare dyker upp med bågarna redo. De snor skatten och drar. RP:na följer efter bara för att bli fångade av kungens soldater och anklagde för mord. Då de först till fängelset för vidare utredning, visar det sig att det var äventyrargänget som mördat(RP:na inser då att det gänget har samma uppsättning personer som de). Jaja, vet inte om ni kopplade det hela men det är rätt skoj. Om ni vill kan ni ju få läsa äventyret. Bara att säga till så kan jag bifoga det i nästa inlägg eller nåt. Ställ inte för höga föväntningar bara. Men det är ganska kul och även spelbart med vissa små förändringar. =)

En grymt trött Hawkmoon som inte vet riktigt vad han skrivit....
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Äventyr för de som gillar episka simpla äventyr =)

Ok.Här kommer äventyret. Hoppas det blir lite underhållning iaf... Gick bra för mig att spela. Man får improvisera lite och så... Är en inledning till att RP:na skulle starta sin hjältekarriär så det är ganska episkt och kan bli mycket storslaget om man vill. Jaja... Tror inte ni kommer tycka att det är tråkigt att läsa iaf. =)

//Hawkmoon som gärna vill ha kommentarer på äventyret...
 
Top