hörru...
Jag förstår att du håller på att sätta ihop ett äventyr. Du har ett flertal gånger på forumet frågat efter massor av dylika saker till ditt äventyr, typ skatter, SLPs, äventyrsuppslag m.m.
Du är som jag förstår det spelledare. I väldigt grova drag så finns det två typer av spelledare.
(1) Fullständigt nykläckta spelledare som bara är rädda och nervösa för den stora världen
(2) Mer erfarna spelledare än (1)
Nu vet jag inte vilken kategori du tillhör, och jag tänker inte vara så oförskämd så att jag spekulerar om det.
Vi tar båda fallen.
Vi börjar med att anta att du tillhör kategori (1), dvs oerfaren SL.
Då rekommenderar jag att spela ett färdigskrivet äventyr som finns att köpa eller vanligtvis att ladda ner från internet.
NeoGames.se har bestämt nått äventyr att ladda ner.
Om du tillhör kategori (2) och är en mer erfaren spelledare så manar jag dig att fantisera upp och konstruera dessa saker själv. Mitt tips till att få inspiration är att insupa så mycket media som möjligt, all möjlig media.
TV, filmer, bio, serietidningar. Böcker är väl egentligen det som ligger rollspelet närmst i sin struktur kan man väl säga, men alla är lika bra.
Sen brukar saker och ting lossna.
Sedan kanske det är som så att du har tidsbrist, och verkligen behöver saker till ett äventyr väldigt snabbt ?
Då säger jag bara att inspiration aldrig kan eller bör tvingas fram, särskillt inte under tidsbrist. Om detta är fallet så säg till dina spelare att du är redo när äventyret är klart. Varken för eller senare, sen får du ta din tid på dig, om det så tar tre och ett halvt år.
I sedvanlig ordning så saknar mina längre inlägg någon form utav struktur, så tillåt mig att summera:
Summering:
Gör din egna äventyr, det är bättre för då kommer DU att känna starkt för DINA slps och DINA äventyr. Till skillnad från någon annans äventyr som du kanske bara kör för att köra nåt.
Lycka till