Nekromanti Fälttåg mot Damarien!

Enshadi

Warrior
Jag lovade att uppdatera hur det går med min Damarien kampanj så här är hur det gått hittils.

Rikskonungens här är samlad och drillad utanför Talons murar. Nästan alla baronier har skickat sina milistrupper och just nu saknas det nästan bara soldater ifrån ett par baronier i hertigdömena Kathar och Jhamalo Tamatz och det har motiverat rikskonungen att vänta in dem. Han vill ju inte att hertigen anfaller landet i ryggen.

Samtidigt håller förhandlingar på för fullt i Västmark. Ständerrådet har inte kommit med ett helhjärtat beslut då de östliga kantonerna ser med tveksamhet på att låta Solarns armé tåga igenom landsbygden.

Rollpersonerna har blivit uttagna till ett litet specialförband som ska ta sig till gränserna och speja i Damarien. De använder sig av samma dolda pass som beskrivs i Katres Gåtor. Gruppen leds av två riddare och det ingår tre spejare och sju legosoldater.
Rollpersonerna är:
Baronessa Lewellyn Spegelros: Hon har tidigare varit i Himmelsbrödernas kloster och är den som ska visa vägen.
Herr Nerdes Slottsbyggare: En riddare som har nära samarbete med baronessan.
"Foss": En halvalv av Pyarätt som försöker dölja sin härkomst utan istället bete sig som en människa.
Adina: En Pyaralv spejerska.
Bhagaz: En trukh! Ödet har fört honom till den här gruppen och han är den som allra mest sticker ut.

De har ridit fram till Västborg och ska snart ta sig in i passet och in i Damarien. Väl där ska de lokalisera gränsposteringar och avgöra hur starkt befästa de är.

Regmolar

Swashbuckler
Kul! Låter som upptakten till en riktigt bra serie äventyr!

"Foss": En halvalv av Pyarätt som försöker dölja sin härkomst utan istället bete sig som en människa.
Hur löser han problemet med öronen?

Bhagaz: En trukh! Ödet har fört honom till den här gruppen och han är den som allra mest sticker ut.
Vilken ätt tillhör han, och hur lyckades han få det förtroendet? ;

Enshadi

Warrior
Hur löser han problemet med öronen?
Det gör han inte. Att maskera sig från att vara alv är dömt att misslyckas. Men han visar sig kylig till de andra alverna och försöker passa in bland människorna.

Vilken ätt tillhör han, och hur lyckades han få det förtroendet?
Trukhen är i sig ganska så säregen. Han är av Frakk stam men förlorade sin binderakk titel och tvingades lämna sin stam. Han har varit legosoldat där han accepterats. Då han försökte mönstra in i den soldiska armén blev han inte emottagen av legoknektskompanierna pågrund av att dem var till stor del alver så inskrivaren placerade honom i ett försök att bli av med honom i baronessans milisstyrka. Baronessan tyckte om honom och bestämde sig för att låta honom följa med styrkan.

Om baronessans beslut var rätt eller ej tål att se i framtiden, men de flesta andra tvivlar. Så länge befälen håller dem isär ska det nog inte vara någon fara.

Spelarna i fråga brukar tycka om att göra säregna karaktärer även om de kanske inte är de direkt "troligaste" i sammanhanget. Framförallt trukhen kommer förmodligen att få stora problem och lär inte accepteras av alverna förrän han räddar deras liv eller liknande. Fast egentligen borde det vara trukhens intolerans av alvernas närvaro som borde ställa till problem än tvärtom. Pyar är trots allt mer öppensinnade än Frakk.

Regmolar

Swashbuckler
Det gör han inte. Att maskera sig från att vara alv är dömt att misslyckas. Men han visar sig kylig till de andra alverna och försöker passa in bland människorna.
Aha. Lät som om han försökte låtsas vara människa och inte alv.

Fast egentligen borde det vara trukhens intolerans av alvernas närvaro som borde ställa till problem än tvärtom. Pyar är trots allt mer öppensinnade än Frakk.
Har han lyckats gå från Frakk-binderakk till legosoldat och klarat sig lär han nog har lärt sig att svälja sin stolthet vid behov - om det nu inte är så att han helt enkelt är stark nog att ha ihjäl alla som bråkar med honom tills folk slutar säga emot, såklart...

Fahnen_UBBT

Veteran
Re: Fälttåg mot Damarien! (något ot)

Angående trukhen och alverna så anser jag att det spelar roll varifrån trukhen kommer. Har hans stam en lång tradition att slåss mot alver? För min personliga åsikt är att det är konstigt att tiraker hyser att aktivt hat gentemot folk de inte slagits med på flera generationer. Att alver och dvärgar hyser ett hat mot tiraker är fullt förståeligt, liksom dvärgar/alver lever länge och har en kultur som uppmuntrar långsinthet och att straffa övertramp på ens personliga såväl som familjens heder. Tiraker saknar enligt mig den typen av kultur för långsinthet. De lever inte speciellt länge och dessutom kan den du slogs mot vara din vapenbroder nästa timme, både folk från den egna stammen såväl som grannstammen. Deras hederskultur är annorlunda orienterad dessutom.

Enligt mig är merparten av tirakers (dvs frakk och bazirk) syn på alver och dvärgar av folktroskaraktär. Man minns förvisso de ärofyllda krigen gentemot alver och dvärgar i forntiden och berättar gärna om hjältar från forna dagar men man minns inte alver och dvärgar i sig utan istället har alver och dvärgar förvridits till farliga väsen från sagorna. Stereotypa uppfattningar om alver/dvärgar torde vara vanligare hos tiraker än människor eftersom man saknar kontakt öht med dem. En tirak uppfattar säkert en alv som en ond magiker, kanske rentav demondyrkare som är livsfarligt dödligt och inte bara kan döda dig fysiskt utan utplåna dig själsigt. Sådan rädsla ger givetvis upphov till uppfattningen att en bra alv är en död alv men enligt mig saknas det rasistiska hatet och minns inte om en alv dödade ens mormors mormors mor liksom, man minns istället att hon dog ärofyllt i strid.

Eller så har man en syn baserad på den egna kulturens värderingar. Man anser att alver/dvärgar vara odugliga veklingar pga deras mindre (och därmed svagare) kroppar samt dåliga reproduktionsförmåga, vilken tiraker ha nys om. Man behandlar helt enkelt alver/dvärgar som underlägsna när man möter dem vilket såklart leder till konflikter det också, en alv eller dvärg med heder skulle aldrig tolerera att bli behandlad som sämre än en hårig, korkad, tjuvaktiga och hederslös jätteapa liksom.

Men nåja, för att återgå till det jag egentligen ville få fram innan mitt lilla utlägg med teorier om tirakerna... :gremlaugh:
Jag tror att det inte alls behöver uppstå öppna konflikter eller våldsamheter mellan dem utan snarare en ömsesidig brist på respekt och ogillande. Just när det gäller pyar så lär de inte hata tiraker på samma vis som sina andra släktingar utan istället anse att tiraker är opålitliga, inkompetenta och tjuvaktiga. Om man håller med om det jag skrev ovan så behöver inte tiraken anse mer än att alverna är mesiga och dåliga veklingar liksom, han behöver inte hata dem. Och ingen av dem behöver, vilket de förövrigt inte lär tillåtas, att bråka så uppdraget äventyras. Det skulle måhända tiraken kunna eftersom tiraker saknar rädslan för att dö i strid, tvärtom eftersträvar de ju den döden. Jag tycker istället ni ska ha lite roliga kulturkrockar och lagom mycket tjafs men ändå att båda parter lär sig uppskatta den andra till slut. Faktum är att alver och tiraker har mera gemensamt i damarien än någon annanstans... - båda är äckliga ickemänniskor som helst ska dö liksom :gremsmile:.

Enshadi

Warrior
Re: Fälttåg mot Damarien! (något ot)

Bra inlägg om tiraker. Jag antar att det är egentligen är min världsbild som är trång och fördomsfull. :gremwink: Alla shiamuslimer hatar inte amerikaner liksom.