Nekromanti Fältslagsregler

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
hej jag undrade om det finns några fältslagsregler som någon kanske knåpat ihop? jag funderar själv på om ja ska försöka göra några och de kan ja va bra och veta om de finns några. kanske man kan ta lite inspiration av Eons fältslagsregler eller?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
"Fältslag", i neotech???
För det första så undrar jag lite vad du är ute efter? Det är mkt stora skillnader mellan hur regler skulle se ut för de olika nivåerna, det är trots allt STOR skillnad mellan operationell och taktisk nivå (strategiskt nivå är irrelevant vad gäller regler i mitt tycke).

Det är helt kört att försöka plocka något från EON till ett postmodernt slagfält, moderna strider håller alltför högt tempo och utspelar sig över betydligt större avstånd, har många fler variabler och med betydligt större verkan.

Så frågan blir: EXAKT vad vill du ha reglerna till?
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
ja skulle villja ha regler om "slag" på taktisk nivå (ca 20-300 man). jag menade inte att man skulle ta Eon reglerna "rakt av" utan att man kunade andvända dom mer som inspiration och kanske andvända några delar.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jag har faktiskt funderat lite över hur sådana skådespel skulle kunna utspelas, och regelsättas...

Har inte spelat eon och vet inte hur regelsystemet för fältslag ser ut där men menar du ungefär som att man tar in olika variabler som t.ex. teknik, kompetens (generell hos soldaterna), moral, och kompetens hos befälen... summerar detta på något sätt och får ut olika tärningsslag som simulerar variation osv ??

Ingen dålig idé alls, liknande simuleringar används regelbundet i olika arméer vid fältövningar (jfr sveriges "blågul")

vet dock inte riktigt hur tärningskombinationerna skulle kunna utformas... (ska sätta mej och snegla i gamla drakar-böcker om fältslagssimuleringar där och fundera...)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag är faktisk tveksam till att det går att får till några vettiga regler för det.
I modern krigsföring så är tempot mkt högt och vapensystemen många och avancerade. För att få en hygglig regelmässig simulering krävs det ganska många variabler, vilket gör att man förlorar allt tempo, och enligt mig så är tempo och framför allt; stress det som är viktigast.


Sen är det total olika regler som skulle krävas beroende på om det är 30st gerilla soldater som möts i bushen och två mekkompanier á 100 man med flyg och artilleriunderstöd.

Det är nog bättre att faktiskt spela sådana strider utan regler, det ger mer känsla och bättre inlevelse, dessutom (till viss del beroende på SL) faktiskt merea trovärdiga resultat.
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
reglerna jag hadde tänkt mig var mer utan typ flyg och 20 meter stora cyberrobbotar. jag håller på att dra igång en kampanj då rollspersonerna spela i en "militär" miljö och då kunde de va smidigare att ha regler att gå efter istället för att inprovisera hur "slagen" går.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
då kunde de va smidigare att ha regler att gå efter istället för att inprovisera hur "slagen" går.

Jag tror inte att det på något sätt blir smidigare att inte improvisera. Däremot kan det förstås bli trovärdigare resultat med regelsystem, förutsatt att någon kunnig gjort systemet.

Jag skulle dock i slutändan sätta alla kort på att improvisera. Det är så enormt svårt att få en överblick över ett modernt slagfält (eller ett framtida, ska jag förstås säga), och det simuleras utmärkt genom att spelarna inte har något grepp om hur striderna fungerar (d.v.s. att spelledaren kontrollerar hela läget).

/RipperDoc
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag tycker nog precis tvärt om, regler minskar stressen som du har i en strid, de ger dessutome oftast en alltför bra överblick av situationen. Att reglelifiera en modern strid på en detaljnivå som sen passar i ett rollspel är riktigt regeltungt, om de tillhör en modern armé så finns det helt enkelt så många system inblandade att man antagligen förlorar rollspelandet och det istället närmast blir ett figurspel, även den mest primitiva armén har artilleri, granatkastare, PvRb och Strv aktivt på slagfältet.

Det viktigaste när det gäller att rollspela större strider är tempo och förvirring, man vet inte alltid varifrån fi skjuter, speciellt om man befinner sig i stadsterräng eller tät skog (djungel).

Jag antar att någon av spelarna sitter i någon form av befälsposition? Börja därifrån, hur ser deras enhet ut? Vad har han för underbefäl (andra Rp?), vilket understöd finns tillgängligt? Hur stor är deras enhet, pluton; kompani; bataljon? Var har de för överordnade?

Sen kan man titta på hur en nutida armé slåss, det finns en hel del information om det på nätet. Tillhör de ett pansarskytte (eller Mek) förband, så plocka idéer från hur ett nutida förband är uppbyggt och vad de har för doktrin.
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
men jag har ingen aning om sånt så det skulle undärlätta jätte mycket med regler för att få lite trovärdiga "resultat" dessutom är jag århundrandes största regelbög :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"men jag har ingen aning om sånt så det skulle undärlätta jätte mycket med regler för att få lite trovärdiga "resultat" dessutom är jag århundrandes största regelbög"

Dåså. Skaffa Advanced Squad Leader.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Dåså. Skaffa Advanced Squad Leader.

Eller Phoenix Command kanske?

Fast det senare har kanske inte så bra regler kring moral.

/Honken
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I en välsorterad spelbutik, förstås! [ANT]

Eller på någon av auktionssajterna, eBay eller Tradera till exempel. Speciellt ASL-grunks (utöver regelboxen) får man leta efter på auktonssajterna.
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
De gamla drakar-böckerna har ju grymma fältslagsregler tycker jag. Nu var det länge sedan jag spelade Drakar och Demoner men jag tycker absolut att det är ett av de bättre och enklare systemen som kan användas.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har nog sagt det här tidigare på något annat forum men det tål att upprepas:

Ur ROLLspelssynpunkt så är Västmarks fältsslagsreger bäst. De går att anpassa för alla sorters strider oberoende av tid, vapen, miljö m.m. Men där det verkligen skiner är att spelarna får avgörande roller i utgången. Det är dessutom väldigt (helt) fritt från abstrakta tärningsslag som ska representera hela enheters framgång.

De kräver mer förberedelser av SL men lär går mycket smidigare under stridens gång.

-A
 
Top