lokomotiv_UBBT
Hero
Re: Nyfiken, ful
*humph*
och det var knappast en kampanj!
Med risk för att du börjar låta som **ul*
*humph*
och det var knappast en kampanj!
Med risk för att du börjar låta som **ul*
och det var knappast en kampanj!
Jag har lekt med tanken på upplägg där man först rollspelar en grupp officerare vars handlingar avgör enheternas uppställning och förutsättningar, för att sedan spela en grupp soldater under själva striden. På så vis drabbas man indirekt av sina egna handlingar och kan påverka striden. Värt att pröva i praktiken?
Men som spelledare får man väl vara beredd på att spelarna ofta och gärna besöker platser och utför handlingar som man inte tycker att de bör göra?
Eftersom man spelar karaktärerna vid olika tidpunkter och ganska mycket oberoende av varandra så tror jag nog att det hade funkat för de flesta.
Har du dåliga erfarenheter av lokomotiv och grabbarna?
Men de två karaktärsuppsättningarna kommer ju att fylla helt olika funktioner. Det kommer ju inte att vara så att man kan ersätta sin basse med en fyrstjärning general bara för att han råkar avlida.
Nej, men han kanske missförstår och anfaller fel kulle...Utom kontroll? Om kungen rider fram till dess löjtnant och säger åt honom att ta den där kullen därborta, kommer löjtnanten då slå dövörat till med ursäkten att han redan satts in i strid?
Men du stärker faktiskt min poäng här, under ett fältslag har en befälhavre nästan ingen möjlighet att påverka slaget annat än där han befinner sig.
Det är därför jag säger att slaget glider dem ur händerna, de har små möjligheter att ha en överblick av slaget om de samtidigt vill kunna påverka det.
Är att man för stora trupper lägger in en fördröjning mellan ordergivning och att den når fram till de som skall utföra den. Om man inte har en plan och en förutbestämd signal naturligtvis.
Ju komplexare order, desto större risk att den missförstås. Ju läbbigare order (tag den där hårt befästa kullen) desto större risk att den inte lyds eller i.a.f. fördröjs...
Jag skulle säga nej. Är matchen uppgjord i förväg förlorar den 99% av all spänning. Man behöver inte ens veta vilket resultat som producenten bestämt sig för; bara det faktum att man vet att det bara är bluff och båg gör att det tappar den spänning en riktig konflikt skulle ha.
Railroading är fortfarande railroading trots att man inte får veta hur spåret kommer svänga i förväg.
Japp. men det är bara _ett_ sätt att använda ett krig. Det är ju synd att begränsa sig i onödan.
"Visst. Det är nästan aldrig lämpligt att låta rollpersonerna vara dessa ledare."
Ehm, va?
Har du något argument för det? Varför skulle det vara olämpligt? (Förutom cirkeln att det är olämpligt då du saknar regler för det )
Trams, för att leda en trupp måste man kunna kommunicera med den och då måste man vara närvarande... i.a.f. utan komradios och sateliter.