Nekromanti FältslagsLajv

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
En jäkligt rolig sak som alla borde prova är Fältslagslajv,samla ihop ca 100 pers eller mer svårt men det är nödvändigt det kan gå med 25-50 i nödfall se till att alla har riktig snygga och verklighetstrogna vapen och
dräkter träna dem ordentligt så att de kan slåss utan att skada varandra ställ upp dem i något skogsområde som besöks lite då och då och låt dem drabba samman under vilda vrål och börja slåss utav bara f-n det är viktigt att striderna är välkorrigerade och att de som "dödas" faller trovärdigt och ligger kvar på marken se om folk fattar att det är lek omöjligt men f-n vad kul det skulle vara!
Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, håller med dig !!
Det skulle vara kul att pröva en sådan grej. Fasen vilken adrenalinkick man skulle få !!!!!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Ven anmäler sig frivilligt till första linjen om motståndarna har spjut??? :cool: näe på allvar de sku va helvetiskt kul.....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Been there...

Hur mäktigt var det att vara på det där 800:manna slaget ??

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Been there...

När man är mitt i det, så är man mest inriktad på att inte skada någon eller att komma i vägen, men häftigt är det... Vi hade banér och blänkande vapen. På flankerna fanns kanoner och över oss seglade pilar mot fienden. Det är svårt att beskriva... man måste vara där. Jag vågar inte tänka på hur det skulle vara om vapnen var skarpa och man var ute efter att ta kål på varandra.

http://www.algonet.se/~enda
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Vilken jäkla panik alla svamplockare och mödrar med sina barn skulle få men sen fick man väl ha ett snack med farbror blå problemet som jag ser det är inte marken eller deltagarna utan främst bakgrundshistorien det måste finnas någon slags sådan samt dräkter och vapen eftersom respektive sidor borde ha någonslags uniform eller enhetlig klädsel såvida det inte bara är två rövarband som brakar ihop håll med om att det skulle vara roligt med två ordentliga armeer om typ några hundra man var som brakar samman på ett fält det borde man ordna nångång
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det förståss. Just därför man ska avgränsa ett stort område.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Osoboy

Veteran
Joined
11 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Det kan man enkelt säga!!!
DEt jobbiga e att det e svårt att få råd till sånt!

/ Chan-Hog, Bergens Herre
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Jag skulle kunna göra det om jag hade en sköldmur med mig(eller en massa bärsärkar ^__^) .... Men om de som har spjut också har en sådan då är det inte roligt längre...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Skiljetecken

.........,,,,,,,!?!?::;;

Varsågod, här får du några skiljetecken. Jobbigt att läsa en enda mening... ;-) Ursäkta en språkfanatiker...

Nog skämtat. Fältslag anordnas lite varstans i världen (på skoj, de som är på riktigt är tråkiga), och störst är väl Gettysburg. Häromåret var det 20000+ soldater på fältet, med ytterligare 10000 civilister i tältlägren. Detta innnebar att man kunde genomföra Pickett's Charge i skala 1:1. Om några veckor ska man hålla ett slag på slagfältet vid Hastings (1066 and all that), med runt 1000 deltagare från Europa, USA och Australien(!), varav 100 man till häst. Låter imponerande, men är bara ca 5% av det verkliga antalet i originalslaget.

http://www.algonet.se/~enda
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Skiljetecken

Det är väl Sca som anordnar sådant,jag tänkte på något som en lajvorganitsation skulle anordna som ett vanligt lajv fast det blir bara boffrande och åter boffrande i typ tre dagar fördelen med det är att man kan ha med Orcher Dvärgar och en och annan Alv.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skiljetecken

"Det är väl Sca som anordnar sådant,"

Inte så ofta. Det är oftast andra historiska föreningar som anordnar sådana historiska slag. SCA är mer intresserade av sina egna slag.

Däremot är en större kasse SCAiter med i slagen allt som oftast.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top