Nekromanti Fältslagkampanj

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Jag har planer på att dra igång en kampanj där slag kommer att utkämpas någonstans vid gränsen Drunok/Jargien. Inblandade i denna konflikt kommer Kragg att vara. Jag har tänkt mig att de skulle vara Drunok lojala (eller ganska så lojala iaf). Dvärgarna kommer också ha ett finger med i spelet.
Funderar på om jag kan dra i Kamorianerna i det hela också.

Tänkte inte att resultatet skulle bli alltför omvälvande, kanske lite landförluster för Jargien eller nåt gränsfort nerbränt för Drunok.

Tänkte här be om lite råd och synpunkter. Nåt särskilt som jag bör ha i åtanke? Kommer Jargien som är hårt ansatt från alla håll och kanter (tom inifrån) utkräva en rejäl hämd om det går dåligt för dem? Om dvärgarna ingrep, hur skulle det te sig (tycker ni)? Hur stor aktiv roll skulle Asharien kunna ha? Är Caserion intresserade av att blanda sig i?

Många frågor men kanske har ni lite synpunkter på någon av dem...

/Sir Foilan
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Jadu ...

Tjaaa ..
Drunok har ju ingen som helst offensiv kapacitet, så bakgrunden bör nog förklara det rätt rejält.
Och att tro att dvärgarna skulle ge sig på Jargien låter rätt otroligt. Snarare tvärtom då Jargien är en VÄLDANS bra handels partner. Kamorianerna hatar Jargier passionerat men ser nog inge större skillnad på dem och folk ifrån Drunok.

Men det låter som en intressant idé.

Skicka gärna ett mess om du kör fast eller bara vill bolla ideér.
ICQ: 2869618


MvH
Kullendorff
*vill osså spela*
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Jadu ...

"Drunok har ju ingen som helst offensiv kapacitet"

Gallahan har en liten slagstyrka på ca 1000 man bestående av riddare och caseriska och ashariska legosoldater. Det är inte mkt, men det skall inte heller handla om riktigt omvälvande saker heller.

Kamorianerna hade jag tänkt få in mha av en gammal varglegend. Det handlar då naturligtvis kamorianer med en vargtotem. Men det är en annan historia och den har sin början i Radh-Kamra (åtminstone som det ser ut nu).

/Sir Foilan
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Tänkte här be om lite råd och synpunkter. Nåt särskilt som jag bör ha i åtanke? Kommer Jargien som är hårt ansatt från alla håll och kanter (tom inifrån) utkräva en rejäl hämd om det går dåligt för dem? Om dvärgarna ingrep, hur skulle det te sig (tycker ni)? Hur stor aktiv roll skulle Asharien kunna ha? Är Caserion intresserade av att blanda sig i?"

Du borde kanske låta din kampanj utspela sig under den jargiska invationen. I dagsläget så ser det inte som om Drunok kommer kunna göra några återtagnings försök. Som jag ser det så kommer drunok (Om de sätter in allt och struntar i reserver och nationelt skydd) att slå med 45 riddare, 1000 legosoldater, 1400 soldater samt några hundra inhyrda Kragg/Eyren barbarer. Och det mot (Med tanke på rådande gränsrelationer) en legion (4000 yrkessoldater) samt de reserver som kejsaren behagar sända den angripna provinsen. Redan nu ser man att jargien har en tredjedel större styrka, samt att de försvarar eget hem mot legosoldater. Jargien är alltså nummenärt och moraliskt starkare. Vidare så kan ofta legosoldater köpas över till fiende sidan. Dessutom så är cirefaliska samväldet vänner med båda sidor vilket gör att de kommer vara neutrala och dvärgarna har ingen anledning att välja sida. Asharien saknar offensiv förmåga och soldarn har egna interna problem. Zorianorden kan mycket väl tänkas välja sida, men dels är Drunok Daaktroende dels har jargien betydligt större kyrkliga militära resurser (om det skulle utvecklas till ett religionkrig) för att Zorianorden skulle vilja delta. Men så ser det bara ut i mitt Mundana, jag vet inte hur du hade tänkt att utgångsläget skulle se ut.



Bela
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Jadu ...

Då får Gallahan utföra gerillastrid för jargiens arme skulle smiska drunok fett. kamorianerna är ju uppdelade i stammar/flockar och skulle inte veta var drunok låg. en stam skulle inte göra någon skillnad. omvandla det hela till en tragedi istället, i stil med braveheart där rpna är whilliam.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
om rp:na fick i uppdrag att störa dom jargiska truppernas mattransporter och dylikt.
d.v.s. gerilla taktik.
sen flyttar Drunok sin slagstyrka närmre gränsen.
officiellt för att skydda Drunok mot alla dessa "rövare" i jargien.
rp:na (rövarna) får hjälp av en stam kamorier och diverse rekryter ifrån trakten
och kan därmed anfalla mindre patruller.


jargiska kval
om jargien drar in mer trupper får dom svårt på andra håll och riskerar att trappa upp drunokkonflikten.
om dom inte gör det riskerar dom att deras försvagade trupper och trappar upp konflikten på det sättet.
och jargien har problem även på annat håll.

drunoks kval
om jargien upptäcker bevis för att "rövarna" kommer ifrån drunok så är det INTE BRA.
om jargien skickar in fler trupper så kallar kanske drunok hem rp:na.
eller är deras uppdrags givare hänsynslös nog att skicka lönmördare efter rp:na?

rp:nas kval
kamorierna vill plundra dessa jargiska avskum fritt, även civilbefolkningen vars gillande rp:na vill vinna.
och hur håller man ordning på en ilsken stam kamorier?

lokalbefolkningen uppskattar vad "rövarna" gör än så länge.
kanske lite robin hod taktik och anordna en "skateåterbäring"?

diverse laglösa och ett större antal av traktens ynglingar vill ansluta sig till "rövarna"
men vilka ska man ta emot?
och hur lär man dom att slås?

jargierna sätter ett stort pris på deras huvuden.
kommer någon att förråda dem?

om jargien skickar in fler trupper.
kommer då drunok att kalla hem rp:na?
kommer i så fall rp:nas heder att låta dom lämna sitt "rövarband i sticket?

och vad händer om deras uppdragsgivare skickar lönmördare för att röja dom ur vägen.

vet drunoks kung ens om att rp:na är här och varför?


Tearlach: oh de lally?
 
Top