Nekromanti fältslag

Bullowar

Veteran
Joined
20 May 2001
Messages
72
Location
Vrigstad, Småland
jag är inte så lyckligt lottad att jag har haft råd med krigarens väg än, men för några veckor sedan drog jag igång en kampanj, och nu har vi kommit fram till ett ganska omfattande fältslag...

så nu har jag inga regler, och känner mig alldeles för seg i huvudet för att komma på några bra själv... så om någon kunde tipsa om hur man, på ett mycket simpelt sätt, spelar ett fältslag så skulle jag vara tacksam...
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Regelboken gör så att den ger de olika styrkorna olika defensiva värden och olika offensiva värden beroende på om de är troll eller misslor, beväpning, bepansring, beridna, osv.

Fältslaget delas in i rundor. Man multiplicerar man värdet med antalet mannar i styrkan och ordnar till det på nåt fint vis så att man kan slå ett relativt motståndsslag. Efter det räknar man ut hur många som har dött ur varje styrka osv. Man kan ge olika order till en styrka och beroende på vilka order styrkna har och, tror jag, nåt slags vinit-system så ser man vilka som är anfallare respektive försvarare.

Det här kanske kan hjälpa dig lite...men det är dumt och rätt jävla menlöst att spela fältslag utan krigarens väg och reglerna om man inte klarar av att hitta på egna.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Man kan ge olika order till en styrka och beroende på vilka order styrkna har och, tror jag, nåt slags vinit-system så ser man vilka som är anfallare respektive försvarare.


Det enda som gäller där är vilken fältherre som var först på fältet, han bestämmer vilken enhet som möter vilken i det första stridsmomentet. När två enheter slåss spelar det ingen roll vilken som anföll om de inte gjorde en ryttarchock eller anföll me avståndsvapen förstås..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"så nu har jag inga regler, och känner mig alldeles för seg i huvudet för att komma på några bra själv..."

Arcana kommer hata mig för att jag säger det, men i Västmark finns ett litet metasystem för fältslag. Det är inte ett system i form av att flytta enheter och slå tärningar, utan ett system för att få ett fältslag att flyta in i storyn på ett hanterbart sätt.

Orsaken till att jag byggde det systemet där på det sättet är att fältslag i rollspel sällan leder till rollspel. Antingen leder det till taktikspel, eller så leder det till rent sagoberättande. Ska man spela taktikspel så finns det en uppsättning spel med miljooooner små pappbrickor som funkar utmärkt, och ska man berätta sagor så finns det redan böcker. Det metasystem som finns i Västmark är till för att rollspela ett slag, inte att simulera eller berätta ett slag.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Det står rätt utförligt i boken om hur man gör... Men annars så tycker jag att du ska gå och hyra en rulle... Typ Highlander eller nått i den stilen...
Funkar alltid...
 
G

Guest

Guest
Låt den vise SL:s makt skina över dessa beslut. Om spelarna är direkt involverade i planerandet i striden eller deltar i striden. Låt dem då slå slag emot stridsvana och Krigsföring.

Om spelarna befinner sig mitt i tumultet låt dem råka på lite händelser. Typ slåss mot härföraren eller ett större monster...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Hmmm det borde väl vara Braveheart isåfall... det är ju inte så mycket fältslag i Highlander =)
 
Top