Nekromanti Fältslag

Jezter

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
12
Location
Gustavsfors
Goddagens

Jag har som spelledare gjort ett äventyr där rollspersonerna ska medverka i ett större fältslag eller där dom ska försvara en fästning mot hundratals löshirdar, problemet för mig kommer bli striderna. Jag kan ju inte direkt låta striderna gå till som det gör med dom vanliga reglerna i DoD 6, striderna ska gå snabbt, annars blir det som vanligt att man står och pucklar på varandra i flera rundor som då blir flera sekunder och så kan det ju knappast gå till när hundratals med fientligt inställda barbarer stormar mot en.

Jag skulle helst vilja ha några tips på hur man spelleder ett sådant scenario utan att det ska bli alltför drygt ohc svårt.

Tack på förhand
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Hade samma problem då jag skrev Krigets Ambassadörer [le]

Hursomhelst, så skulle jag vilja ge ett råd - släng ut regelboken genom fönstret. Reglerna kan inte hjälpa här utan dem är bara i vägen. Improvisera, låt RP slå ett anfallsslag och bestämma utgången i striden. Strunta i tärningarna, låt dem beskriva vad de gör. Beskriva allt kaotiskt, grovhugget och snabbt. Kasta fiender över dem, förbrylal dem med strider överallt - vänner, fiender - allt faller runt dem och i mitten av detta kaos så står dem och är tvugna att handla.

Kort sagt - improvisera och strunta i rgelerna [le]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle helst vilja ha några tips på hur man spelleder ett sådant scenario utan att det ska bli alltför drygt ohc svårt."

Precis som Sleepwalk säger, kasta ut reglerna genom fönstret.

Utöver det, beskriv ungefär hur slaget kan gå, med ett antal nyckelpunkter där handlingen kan ta en eller annan väg beroende på vad rollpersonerna gör. Utgången av en skärmmytsling (som avgörs som vanligt) kan till exempel avgöra kampen om den flanken. Vinner rollpersonerna så håller de flanken. Förlorar de och drar sig tillbaka så blir armén överflyglad och får ett synnerligen taskigt läge. Och så vidare.

På så sätt kan du få spelarna att känna sig delaktiga i slaget - de gör något som påverkar det, helt enkelt. Var dock beredd att kasta ut din fina planering genom fönstret. Spelare är opålitliga, och kan komma på vad som helst.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Fältslag i GDD hjälp, kanske?

Är det inte någon som gjort detta med reglerna i Gigant? I så fall skulle väl denne någon kunna berätta mer ingående hur det går till?
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
En lösning skulle kunna att använda gigant... ( gammalt och beprövat : ) I krigarens handbok finns mer utförliga fältslagsregler med slumptabeller för att se vad rpna råkar ut för under slaget. Belägringar, krigsmaskiner ovs finns där också.

Eller så improviserar du som dom härnedan redan föreslagit...
Kom ihåg att fältslaget, regler eller ej skall vara en fatfylld och
grym upplevelse.

- The crest of the black lion -
"Bandit- Do you noble brats think you can defeat us ?
" Ramza- Silence! Surrender or die in obscurity!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,598
Location
Helsingborg
Gigants regler kan vara trevliga

[Fritt ur minnet. Reglerna läste jag för 7-8 år sen.]
Man slår på en tabell och mod. slaget bl.a beroende på hur långt fram i leden man går och hur bra det går för sin sida i slaget.

Om man går längre fram så får man mer föremål och pengar som man roffar åt sig när fältslaget är över.

Det IMHO jag tycker var viktigast var att man bara kunde slåss mot en fiende i 1T10 SR. Sen tappade man bort sin motståndare i all trängsel.

/[color:green]Han</font color=green> som inte skulle ha nåt emot att använda reglerna men skulle nog själv improvisera
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Krigarens handbok....

...till DoD4 har regler för fältslag som kan hjälpa dig.....annars kan man köra warhammer fantasy.......
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
Eons fältslagsregler är väldigt bra.. fast det är svårt att spelleda ett fältslag så det inte blir långtråkigt.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jag brukar drabba mina Rp med fältslag. Dessa är oftast jämna, dvs 50% chans/risk för vinst/förlust. Slår bara 1T20 för varje sida med plus +5 om det går bra för Rp:na och -5 om det går dåligt och sedan jämnför man tärningenarna bara. Man kan slänga in fler snabba modifikationer om man känner för det, exempelvis att den ena parten har övertag gentemot den andra sidan (större armé, bättre taktiker, har kunna valt läge för slaget, är bakom försvarsmurar eller liknande), förslagsvis mellan 1-10.
Jag slår till den ena sidan "vunnit" tre gånger i rad, dvs fått högre resultat än den andra sidan tre gånger i rad.
Det har visat sig att detta är uppskattat då det går fort och Rp:nas insatser har betydelse.
Mycket beskrivningar om kaoset som råder är ett måste, beskriv gärna mer för en beriden Rp än för en som är fotsoldat. Ge dem en skymt av hur slaget verkar gå när det gått ett tag.
Brukar också använda mig av slummässiga saker som drabbar Rp:na enligt DoD Gigants tabell men den är väl inte helt "bra".

Hoppas det går vägen och lycka till :)
 
Top