Nekromanti Fältslag, stridskonster och annat roligt...

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Hej jag har en liten fråga. Finns det några regler för fältslag till Dungeons and Dragons 3:ed eller är det nått man måste fippla ihop själv.

Och om man nu skulle vilja använda stridskonster. Hur skulle dessa regler se ut? Någon med bra förslag. Det skulle inte gå va, eftersom systemet är uppbygd så mycket kring att en attack alltid är basic. Den gör i stort sett samma skada och olika tekniker kan inte användas med regelsystemet. Käns det inte lite begränsat???

Jag försökte mig på lite mer avancerade stridsregler till Khelataar, men detta spels regelsystem tillåter ju det mer än vad D&D 3:ed regler gör. Är det bara jag som har fel eller?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hej jag har en liten fråga. Finns det några regler för fältslag till Dungeons and Dragons 3:ed eller är det nått man måste fippla ihop själv.
Det finns diverse tredjepartssystem, t ex Cry Havoc från Malhavoc (skriven av Skip Williams). Jag har inte själv prövat dem, tyvärr.
Och om man nu skulle vilja använda stridskonster. Hur skulle dessa regler se ut? Någon med bra förslag. Det skulle inte gå va, eftersom systemet är uppbygd så mycket kring att en attack alltid är basic. Den gör i stort sett samma skada och olika tekniker kan inte användas med regelsystemet. Käns det inte lite begränsat???
Tja, det man kan göra är att koppla vissa feats till vissa stridskonster. T ex så har nog en judo-utövare Improved Trip och Improved Grapple, medan mer offensiva stridskonster skaffar Improved Unarmed Strike. Men för specifika tekniker så är nog D&D lite för abstrakt.

I Oriental Adventures och, har jag för mig, Complete Warrior, finns det lite grejer om stridskonster via feats, men de är mer av typen "Ta feat X, Y och Z så får du dessutom den här möjligheten på köpet."
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag hade tänkt

Jag hade tänkt att skapa ett system som var lite mer utvecklat för stridskonster. I grund och botten skulle det bestå av olika speciella feats som motsvarar olika tekniker, och en trädstruktur sedan kopplade till dessa med feats som är baserade på dessa.

En ändring av Classen Monk sedan skulle innebära att han får välja mellan dessa olika featsen som Bonus feats. Ungefär till den grad att han får en feat på 1st och 2nd level, och sedan varannan level efter det.

En vidare utveckling skulle vara stridskonster för olika vapen, som följer samma modell.

Lite fler idéer har jag när det gäller området och olika alternativ för att införa det, men de behöver få gro lite mer innan jag tar upp dem.

Materialet kommer nog med i den Tome of Lore jag sitter och skriver på för tillfället (OGC/OGL material). Kan än inte säga när den dyker upp som tillgänglig för nedladdning, men inte allt för långt in i framtiden lär det bli i alla fall.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Några tips om fältslag

Som d20 fanboy har jag koll på var det finns ett antal olika fältslagsregler:

I D&D Miniatures Handbook finns det två varianter (olika storlek på slagen)
I Cry Havoc finns också två varianter.
I War finns nått har jag för mig. Kanske i Empire också.
I Ultimate Games Designers Companion finns ett.
Samma som ovan finns även i Quintessential Warrior. Och ett utbyggt sådant finns i Quintessential Warrior II.
Sen finns det ett i Stronghold&Dynasties. Om det är samma som i de två ovanstående exempel vet jag inte.
I Fields of Blood finns också ett.

Och så har jag i ett svagt ögonblick lovat att skriva ett.

M.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Slaget om Blodsgläntan

Om någon minns detta lilla fältslags-spel som följde med Sinkadus, tycker jag att det var ett lagom avancerat system för att köra fältslag med. Kanske man kunde skapa något lika enkelt och kul som det?
 
Top