Nekromanti Fältslag och borgar

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Vilka regler använder ni när ni har stora slag i spelet, eller när borgar är inblandade, då de skall stormas eller om rollpersoner får möjligheten att bygga eller överta en borg.

De regler som jag har hittat är de i Drakar och Demoner Gigant och de som beskrivs i Krigaren handbok.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Vilka regler använder ni när ni har stora slag i spelet,"
Jag bestämmer hur det ska gå i förväg och improviserar.. Detta funkar om rollpersonerna inte är djävulepiska, för då spelar deras inverkan inte in så mycket.. Ja, det är rälsning (skiftning) men orka köra ett fältslag.....* Om jag skulle göra det så skulle jag dra fram ett brädspel, för Gigants regler är precis som ett brädspel (Nja, borde mer klassas som "tabellspel").. Annars så skulle jag beskriva själva fältslagen som i Braveheart.. Alla spelare i gruppen har nog sett den filmen och ser filmen som "verklig", alltså borde trovärdighet inte vara svårt att få in..

"...eller när borgar är inblandade, då de skall stormas..."
Jag läser in mig på hur det brukade gå till och fokuserar sedan på soldatens (rollpersonens) vardagliga liv i lägret.. Krille, har jag för mig (eller så var det någon av forumets "stridistyper"), har beskrivit det rätt bra på Eon-forumet hur det går till att inta en borg.. Jag kan sammanfatta det med att "det är rätt tråkigt och mycket väntande".. Antagligen skulle jag köra något specialuppdrag för spelarna att de skulle smyga sig in i borgen och lönnmörda någon viktig person där inne eller sabotera viktiga tingestar i borgen..

"...eller om rollpersoner får möjligheten att bygga eller överta en borg."
Att de ska få överta en borg skulle jag var rätt oförberedd till, men om spelarna skulle lyckas med det så skulle det vara mest troligt att jag improviserar fram vad som händer.. Fast det vettigast vore annars att ta 10 minuters paus så att jag kan spinna ihop lite händelser som jag kan slänga in när spelarna ska strukturera upp hur borgen ska skötas.. De skulle inte få behålla borgen då någon adlig säkert vill ha borgen.. Hans ägorätt till borgen skulle jag säga var hans byte för att han ställde upp en armé.. Inte för att det går till så på medeltiden men a) Det behöver inte helt följa vår världs medeltid b) Spelarna vet inte om att det inte går till på det sättet..

Bygga en borg..? Om de gör det så pensioneras rollpersonerna.. De har i så fall tillräckligt gott med pengar med att inte behöva äventyra längre.. Kanske, kanske slänger jag in någon gång så att de får spela med sina gamla, borgägande rollpersoner men det endast som ett litet sidoäventyr i konventslängd..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med andra ord inte skulle använda regler, utan istället försöka fokusera på andra händelser vid sidan om
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om de gör det så pensioneras rollpersonerna.. De har i så fall tillräckligt gott med pengar med att inte behöva äventyra längre.."

Dessutom tar det förmodligen fram till pensionsåldern innan borgen är klar. :gremwink:
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Tackar för svaret

Detta att Rp blir länstagare och möjliga borgägare eller möjliga byggherrar till en borg är inte främmande för mig när jag spelleder. Detta kan vara ett mål i en stor kampanj att bli adlade som belöning och bli länstagare i något land. Detta öppnar möjligheten till att göra politiska äventyr, med detta menar jag att Rp kan försöka att med list, kunskap och vapen makt bygga upp sin makt och inflyttande ytterligare.

Alla mina Spelares drivkraft är int pengar utan vissa har ädla idial och spela där efter. Detta är mycket intressant att sätta Rp på prov, med val om idial eller rikedom/inflyttande och beskymmerlöst liv i borgen.

Vissa tillfällen har jag använt minna egna gamla Rp som har blivit länstagare och dragit sig tillbaka, då har deras borg blivt en utgångsplats för äventyr och en trygg plats att fly till. Detta har varit en stor fördel för att man har mycket stor koll på hur Spelledarpersonen tänker och reagerar, även vissa Rp kan ha träffat Spelledarpersonen (min gamla Rp), och har vissa relationsproblem och gamla ouppklarade affärer tillsammans. Nu kom jag vist lite från ämnet, det som jag vill ha svar på är om det finns bra regler för hur man låter Rp bli länstagare, borgägare och fältherre, de regler som jag har använt är DoD gigant och Krigarens handbok men ej särskillt ofta, så om det finns andra bra regler så kom gärna med tips.

Men efter som jag håller på att samman ställer reglerna, samlar ihop alla regler från regelböcker till en sammanhängande text, där det helst skall finnas regelr om vad som kan inträffa en Rp, så skulle jag vilja veta vilka regler som har funkat bäst för er att använda.
 
Top