Nekromanti Fältslag (lite DoD allt-annat-än-6)

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hur tycker ni fältslag ska hanteras?

Jag sitter nämligen och funderar på att spika ihop nya, mer detaljerade och bättre fältslagsregler till min DoD4 kampanj, iaf bättre än de i krigarens handbok och GDD. De kommer nog bli tämligen inspirerade av Eon's system, men någt förenklade.

Ska jag överhuvudtaget bry mig när man kan stårytella slaget?
Jag vet inte om jag gillar det när spelarna är fältherrar istället för bara inblandade i slaget. jag tror inte jag vill bestämma på förhand hur slaget ska gå. Som spelledare vill jag också bli överraskad. Givetvis kan ju spelarnas beslut påverka ett stårytelling-slag men det känns ändå lite för godtyckligt.

Nåja, någon som har synpunkter eller lust att hjälpa till med att spika ihop ett system?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur tycker ni fältslag ska hanteras?

Jag behövde det mitt i en kampanj och improviserade fram följande:

1: Välj en enhetsstorlek beroende på slagets storlek. Som mest en tiondel av den samlade truppstyrkan, som mest en hundradel.. Om slaget innefattat 100000 man kan 5000mans enheter vara vettigt. Om det är en skärmytsling mellan totalt 200 soldater kan 20 man per enhet vara vettigt.

2: tilldela varje enhet ett anfallsvärde, ett försvarsvärde och ett moralvärde (och kanske förflyttning).

3: Gör små pluppar för de olika enheterna. Pappersbitar med symboler på kan funka om det inte blåser.

4: Låt cheferna formulera en stridsplan. Detta är vad trupperna gör om de inte får andra order.

Upprepa rundor där enheterna slåss mot varandra, vilar i reserv eller förflyttar sig. Ge passande bonusar för taktiskt bra lägen som höjdlinjer, fort o.s.v.

Om två enheter konfronterar varandra slår de varsitt anfall och försvar. Lyckat anfall mot lyckat försvar ger en del skada. Lyckat anfall mot misslyckat försvar ger mycket skada. I övrigt ingen skada. Artilleri har fördelen att kunna anfalla på avstånd.

Skada anges i tiondelar av stridseffektivitet. (kanske markerat som streck på de små lapparna). När den når noll flyr enheten.
Enheten flyr också om den misslyckas med moralslag efter att ha tagit mer skada än motståndaren.

Skadade enheter kan återhämta en tiondel effektivitet per runda i reserv.

Om man vill hantera hur svårt det är att organisera striden så kan man begränsa härförarna till enkla order utdelade någon eller några rundor i förväg.

Jag tyckte det funkade i.a.f. men det går säkert att förbättra...
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Allt detta verkar mycket bra. Faktiskt så bra att jag genast började fundera på var i min kommande kampanj jag ska kunna klämma in ett fältslag... Lär ta ganska länge, men än en dag, ska ni se!

/Berserk
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag håller själv på med en liknande kampanj, där spelarna både kommer att agera strateger och delta i slag.
Först tänkte jag använda mig av det regelsystem som finns i Krigarens Handbok, men modifiera lite och bland annat lägga till regler för förflyttning. Men efter att ha speltestat det, upptäckte jag att det mer liknar ett kasst tabletop-spel och inte något som har med rollspel att göra. Strategin förstörde spelkänslan totalt.
Så, jag bojkottade allt vad regler kallas för fältslag, och inriktar mej mer på att berätta vad som händer enligt en uppgjord plan. Om sedan spelarna kläcker en genial plan, som kommer att omkullkasta fiendens, så visst, då får jag väl ändra på utgången. Men jag föreslår ändå att man bestämmer någorlunda hur slaget kommer att fortlöpa och hur det kommer att sluta. Regler har nämligen en tendens att förstöra goda ideer och hämma spelet...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Japp, men de är tämligen usla.

Den största missen är att 1050 infanterister som möter 50 infanterister har samma övertag som 236000 mot 235000....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Om spelarna inte ska vara delaktiga i stragegin så tycker jag att du ska bestämma vem som vinner i förväg och sedan bara köra på.. Gör lite fejkslag som ska symbolisera hur det går för de olika sidorna för att spelarna ska kunna känna att de verkligen påverkar och inte ska veta utgången..

Försök sedan att komma på olika saker som du kan beskriva.. Trumslagare, fanor, raser, vilka grupper som har vilka vapen samt när och hur de används, väder, sårade - både hur de beter sig och hur de är sårade..

Kom ihåg att det är ett himla virrvarr på slagfältet.. Jag har inte läst något om slagfält så någon annan kan kanske fylla i hur det går till på ett slagfält..? Hur ordergivningen sköts, speciella strategier, kamp man mot man (flera mot flera), osv.

~Det enda [color:448800]Han</font color=448800> har fått i sig om slagfält är från DoD:s böcker
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fältslagsfält

Läs gärna avsnittet "Myten om fältherren" i Peter Englunds bok Förflutenhetens landskap. Där får man en kuslig inblick i hur var på slagfälten förr i tiden: kaos och livsfara.

Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fältslagsfält

"Där får man en kuslig inblick i hur var på slagfälten förr i tiden: kaos och livsfara."

På den punkten skiljer de sig inte så mycket från dagens slagfält.
 
Top