Nekromanti Fällor, pussel och andra stridslösa utmaningar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Niklas73 said:
Jag ser bara ett fel med gåtor och det är den eviga Intelligens som Grundegenskaps frågan. Fan jag har inte riktigt lyckats knäcka den själv (även om språkreglerna har en viss lösning just i den nischen men då handar det om språkfärdigheter).
Fel och fel... Det är ju ett designval och en fråga om spelstil, helt enkelt.

Fällor funkar om man vill ha player skill. Om man däremot tänker sig att spelarna måste kunna spela folk som är smartare än de själva (eller dummare) så funkar fällor dåligt.

Finns inget rätt eller fel; behöver inte ens vara ett problem. Bara ett val.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
krank said:
Niklas73 said:
Jag ser bara ett fel med gåtor och det är den eviga Intelligens som Grundegenskaps frågan. Fan jag har inte riktigt lyckats knäcka den själv (även om språkreglerna har en viss lösning just i den nischen men då handar det om språkfärdigheter).
Fel och fel... Det är ju ett designval och en fråga om spelstil, helt enkelt.

Fällor funkar om man vill ha player skill. Om man däremot tänker sig att spelarna måste kunna spela folk som är smartare än de själva (eller dummare) så funkar fällor dåligt.

Finns inget rätt eller fel; behöver inte ens vara ett problem. Bara ett val.
Helt rätt. Fällor och gåtor fungerar bara om du vill att utmaningen är för spelarna. Det spelar ingen roll om din karaktär är en supersmart magiker eller en korkad barbar. Ärligt talat är det samma sak med saker som stridstaktiker.

Personligen vill jag att spelarfärdigheterna är det viktiga men gör man inte det är fällor och gåtor tråkiga eftersom det bara handlar om att rulla inteligens.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I F!osgs introdungeon finns ett ställe där man ska gå upp för en schackrutig trappa till nästa dungeonnivå. På toppen står på en alkov en staty. Om man går på enbart svarta rutor är man säker. Det finns en inskription på det nedersta trappsteget som är en ledtråd till det : Du dvärg och frände, du vandrar säkert i mörkret. Går man på tre eller fler vita rutor utlöses en fälla: trappstegen viks till en nedförsbacke och statyn rullar ner mot rp, som måste slå fysikslag för att undvika att bli krossade (1T+2 skada). MEN här kommer min egen ändring: ledtråden är på gammeldvärgiska, så rp måste slå ett inteligensbaserat Runtydarslag (hemgjord förmåga), +2 om man är dvärg, för att läsa. Ju fler lyckade tärningar desto mer förstår man.
Det blir alltså kombination av fälla, skillcheck och pussel/gåta :gremsmile: OBS! Spoiler från f!osgs introdungeon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tomatalven said:
Hallå, jag har givit ett exempel! :gremtongue:
Jag gillade det :gremsmile: Jag gillade först inte att man kan misslyckas att få ledtråden men sedan kom jag på att man kan göra saker som attskriva ner texten och gå tillbaks till staden för att få det översatt ifall man sumpar rullningen och då gillade jag det grymt mycket! :gremlaugh: Snyggt jobbat.

Jag ska försöka skriva ihop några liknande dina :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Tomatalven said:
Hallå, jag har givit ett exempel! :gremtongue:
Jag gillade det :gremsmile: Jag gillade först inte att man kan misslyckas att få ledtråden men sedan kom jag på att man kan göra saker som attskriva ner texten och gå tillbaks till staden för att få det översatt ifall man sumpar rullningen och då gillade jag det grymt mycket! :gremlaugh: Snyggt jobbat.

Jag ska försöka skriva ihop några liknande dina :gremsmile:
Tacktack, det var vad jag hoppades på^^ det verkar ju som sagt vara din grej.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Jag blev inspirerad av Themesongen som Radioaktiv gav mig så här får du:

Änglamakaren

De kallar den för änglamakaren. Det är en maskin och en fälla och en religös prövning. Den som frivilligt stiger in i änglamakaren viger sin själ till viken gud de nu dyrkar och går sedan igenom en prövningar som visar om deras gud hellre har dem som en agent på jorden eller i världarna bortom dödens slöja. De som överlever blir givna en mäktig artefakt eller legendariskt vapen av änglamakaren.

Karaktären stiger in i änglamakaren som är en låda 10X10 meter stor och perfekt rektangulär. Mitt i rummet finns 3 knappar som kan tryckas ner och en klocka som räknar ner från 10 minuter. En skylt säger: "Knapparna ger dig 10 ytterligare minuter av jordeliv. Att låta klockan nå noll är att frivilligt acceptera din guds dom"

Medan klockan tickar ner sänks taket sakta ner mot karaktären och hotar att krossa denna. Att trycka ner en av knapparna skruvar tillbaks klockan till 10 minuter och höjer taket igen tillfälligt. När den sista av de tre knapparna tryckts ner och 10 minuter gått kommer karaktären krossas till döds av taket.

Vad är då tricket för att komma ut? Det finns inget trick. Det finns inga löngångar, luckor eller sätt att hindra taket från att krossa en. Hur överlever då någon? Tro.

Om karaktären inte rör knapparna utan accepterar sin guds dom kommer taket stanna precis innan karaktären krossas. En dörr kommer sedan öppnas som leder karaktären till hans pris och sedan ut ur änglamakaren.

Allt som krävdes var lite tro.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Jag blev inspirerad av Themesongen som Radioaktiv gav mig så här får du:

Änglamakaren

De kallar den för änglamakaren. Det är en maskin och en fälla och en religös prövning. Den som frivilligt stiger in i änglamakaren viger sin själ till viken gud de nu dyrkar och går sedan igenom en prövningar som visar om deras gud hellre har dem som en agent på jorden eller i världarna bortom dödens slöja. De som överlever blir givna en mäktig artefakt eller legendariskt vapen av änglamakaren.

Karaktären stiger in i änglamakaren som är en låda 10X10 meter stor och perfekt rektangulär. Mitt i rummet finns 3 knappar som kan tryckas ner och en klocka som räknar ner från 10 minuter. En skylt säger: "Knapparna ger dig 10 ytterligare minuter av jordeliv. Att låta klockan nå noll är att frivilligt acceptera din guds dom"

Medan klockan tickar ner sänks taket sakta ner mot karaktären och hotar att krossa denna. Att trycka ner en av knapparna skruvar tillbaks klockan till 10 minuter och höjer taket igen tillfälligt. När den sista av de tre knapparna tryckts ner och 10 minuter gått kommer karaktären krossas till döds av taket.

Vad är då tricket för att komma ut? Det finns inget trick. Det finns inga löngångar, luckor eller sätt att hindra taket från att krossa en. Hur överlever då någon? Tro.

Om karaktären inte rör knapparna utan accepterar sin guds dom kommer taket stanna precis innan karaktären krossas. En dörr kommer sedan öppnas som leder karaktären till hans pris och sedan ut ur änglamakaren.

Allt som krävdes var lite tro.
Den var surrealistisk :gremsmile: Hur mkt av lådans funktion får spelarna veta och hur? Var hittar de lådan?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Tomatalven said:
Hallå, jag har givit ett exempel! :gremtongue:
Jag gillade det :gremsmile: Jag gillade först inte att man kan misslyckas att få ledtråden men sedan kom jag på att man kan göra saker som attskriva ner texten och gå tillbaks till staden för att få det översatt ifall man sumpar rullningen och då gillade jag det grymt mycket! :gremlaugh: Snyggt jobbat.

Jag ska försöka skriva ihop några liknande dina :gremsmile:
Och så kan det finnas en ordbok i ett annatrum intill, i en låst kista som kan dyras upp eller slås sönder, men det lter så mkt att den sovande vaktgolemen intill vaknar :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tomatalven said:
Den var surrealistisk :gremsmile: Hur mkt av lådans funktion får spelarna veta och hur? Var hittar de lådan?
Man berättar att lådan används som religös prövning som kan döda en eller skicka en till efterlivet och att man får ett mäktigt vapen eller magisk artefakt om man överlever. Då vet de att det har en religös vinkel :gremsmile:

Jag tror att man kan hitta den på första eller andra nivån av en dungeon som brukade vara ett tempel eller palats. Alla vet att den finns där men man kan inte ta sig till den pga att dungeonen är farlig. Eller så kan man bara ha den helt öppet på ett torg utanför en kyrka så att alla modiga och froma nog kan testa, ingen har klarat det på 100 år men det är fritt att försöka. :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tomatalven said:
Och så kan det finnas en ordbok i ett annatrum intill, i en låst kista som kan dyras upp eller slås sönder, men det lter så mkt att den sovande vaktgolemen intill vaknar :gremlaugh:
Det är en grym ide :gremsmile:


Här är föresten en pussel fiende för de är alltid coola :gremsmile:

Mithril golemen

En golem gjord av oförstörbar Mithril står framför en sido dörr i dungeonen. För att komma åt dörren måste man flytta golemen. Det är hela fällan.


Golemen är skapad av en uråldrig och utdöd civilisation. Den gjord av Mithril och är därför 100% oförstörbar. Den kan inte skadas av vapen, eld, magi, drakeld eller lava. Faktum är att det enda som kan stoppa den är brist på energi. Golemens ögon är nu slocknade men när karaktärerna börjar putta på den eller ännu hellre välter den börjar de lysa med ett svagt grönt ljus. Golemen försöker sedan döda karaktärerna för att de är inkräktare på stället den vaktar.

Golemens kropp är en dynamo och desto mer skada spelarna gör på den desto mer energi får den. Ett par rejäla smällar med ett svärde räcker för att driva den ett par timmar. Men eld och magisk energi är lättare för golemen att absorbera och och ett par magiska formler eller brinnande oljeflaskor räcker för att driva den i ett par dagar. Golemens ögon lyser starkar desto mer energi den absorberar vilket är ett tips för spelarna på hur de kan besegra den.

Golemen är omöjligt stark. I Fantasy! Termer har den en styrka på 17. Tillräckligt så att om ett slott kollapsar på den så kan den gräva sig ut på ett par minuter.

Golemen kommer jaga karaktärerna till världens ände. Golemens magiska robot ögon kan se dem oavsett hur långt bort de flyr och den kommer jaga dem tills den har dödat dem alla. Golemen kan inte röra sig snabbare än en normal man men så länge den har energi är den ostoppbar. Den kommer springa genom de tjockaste slottsväggar som om de var gjorda av vått näsdukspapper och om karaktärerna flyr på en båt kommer den springa på botten av havet efter dem.

Så vad är tricket till att besegra den? Fly tills golemen får slut på energi och se till att ingen anfaller den och laddar upp den igen. Det orde inte vara något problem så länge spelarna kan hålla tillbaks sina skjutglada tendenser. Känner du många spelare som brukar göra det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Zid said:
Grymkäft!
Grimtooth's traps är fantastiska :gremsmile: Jag har bara läst de första 2 böckerna. Har han med en mithril golem?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Golrmen går ju att bygga ett helt äventyr på! Man vara lägger på encounters och utmaningar i flykten :gremlaugh: kommer nog inte att använda den i färdig dungeon då den verkar kunna paja strukturen rejält, men den är kul :gremsmile:
 
Top