Nekromanti Fällor, pussel och andra stridslösa utmaningar

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
...som kan läggas in i färdig dungeon utan större ändringar. Några tips? De behöver inte vara helt utan strid, men de ska inte vara stridsbaserade. T.ex kan man hamna i strid om man handlar utan list tänkte jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
En fallgrop som är 5 meter djup och med en madrass på botten. Men permanenta mörker och silence magier är kastade på gropen så den ser oändligt djup ut. Personen i gropen kommer sakta svälta ihjäl medan alla hans vänner lämnar honom.

En dörr med ett nyckelhål som en stråle av ljus kommer ut ur. Bryts strålen (av tex någon som tittar i hålet) kommer ett knivblad ut ur mekanismen och hugger spelaren i ögat.

En dörr är ihålig och fylld med fotogen. Handtaget till dörren leder egentligen till ett tändstål och inte en dörr mekanism. Om karaktärerna drar i handtage skapas gnistor innut i dörren vid fotogenet. Fotogenet exploderar och dödar karaktärerna.

En brunn 1,5 meter bred har guld på botten. Botten är en våg, om den märker att vikten från guldet blir lättare släpps magma in i brunnen och får vattnet att koka. Karaktären nere i brunnen kokas levande.

Ett rum innehålelr en sfinx staty. Om spelarna pratar med sfinxen säger den att den som klarar att svara på dens fråga kommer få enorma skatter. Svara man fel på frågan kommer man att dö. Svarar man inte innom 30 sekunder kommer man att dö. Bara en person kan vara i rummet när frågan ställs och ingen behöver acceptera utmaningen om de inte vill. Om en spelare väljer att anta utmaningen stängs dörrarna till rummet och sfinxen säger i ägaren till dungeonens röst: "Varför skulle jag ha ett säkerhetssystem som någon annan än jag kunde komma förbi?" Rummet fylls sedan med syra som sakta och smärtsamt dödar karaktären.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
En fallgrop som är 5 meter djup och med en madrass på botten. Men permanenta mörker och silence magier är kastade på gropen så den ser oändligt djup ut. Personen i gropen kommer sakta svälta ihjäl medan alla hans vänner lämnar honom.

En dörr med ett nyckelhål som en stråle av ljus kommer ut ur. Bryts strålen (av tex någon som tittar i hålet) kommer ett knivblad ut ur mekanismen och hugger spelaren i ögat.

En dörr är ihålig och fylld med fotogen. Handtaget till dörren leder egentligen till ett tändstål och inte en dörr mekanism. Om karaktärerna drar i handtage skapas gnistor innut i dörren vid fotogenet. Fotogenet exploderar och dödar karaktärerna.

En brunn 1,5 meter bred har guld på botten. Botten är en våg, om den märker att vikten från guldet blir lättare släpps magma in i brunnen och får vattnet att koka. Karaktären nere i brunnen kokas levande.

Ett rum innehålelr en sfinx staty. Om spelarna pratar med sfinxen säger den att den som klarar att svara på dens fråga kommer få enorma skatter. Svara man fel på frågan kommer man att dö. Svarar man inte innom 30 sekunder kommer man att dö. Bara en person kan vara i rummet när frågan ställs och ingen behöver acceptera utmaningen om de inte vill. Om en spelare väljer att anta utmaningen stängs dörrarna till rummet och sfinxen säger i ägaren till dungeonens röst: "Varför skulle jag ha ett säkerhetssystem som någon annan än jag kunde komma förbi?" Rummet fylls sedan med syra som sakta och smärtsamt dödar karaktären.
Tack, sånt här är din grej va? :gremwink: men jag(och framför allt spelarna) vill nog inte ha några automatiskt direktdödande grejer. Fast de var charmiga, sörskilt den sista xD
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Kedjor hänger genom hela rummet. Rör en och inget händer. Rör tre sammtidigt så utlöses dem och sliter personen i bitar. Save or die! Även om lyckad 1d20 skada.

Knapp på väggen. Skyllt: "Tryck för att erhålla skatter". Golvet kollapsar inåt, skatterna faller på och krossar en. 4d10 skada.

Pool med vatten med skatter på botten. Kan inte komma upp om man har några av skatterna på sig.

Rep går in I taket och verkar vara kopplat till en takkrona som verkar vara förgylld och befäst med diamanter (Glas och messing egentligen). Om repet kapas eller takkronan får vikt på sig rasar taket i hela gången. Save to take half damadge, 3d6 skada.

Goblin som ser ut at sova är vänd åt andra hållet. Egentligen docka fylld med exploderande alchemiska material. Reflex save for half damadge. 2d8 skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tack, sånt här är din grej va? men jag(och framför allt spelarna) vill nog inte ha några automatiskt direktdödande grejer. Fast de var charmiga, sörskilt den sista xD
Han posta mitt nästa inlägg innan jag läste det här. Jag ska försöka ge dig mindre dödliga fällor. Jag kanske smyger in en och annan av typen jag hade använt så att du kan tuffa till dina spelare lite :gremwink:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Tack, sånt här är din grej va? men jag(och framför allt spelarna) vill nog inte ha några automatiskt direktdödande grejer. Fast de var charmiga, sörskilt den sista xD
Han posta mitt nästa inlägg innan jag läste det här. Jag ska försöka ge dig mindre dödliga fällor. Jag kanske smyger in en och annan av typen jag hade använt så att du kan tuffa till dina spelare lite :gremwink:
Tack, men de senare var inte lika dödliga. Jag tänkte btw f!osg som system, men skadorna blir likadana, man börjar ändå med ungefär lika mkt hp. Då kan save for half damage bli: slå ducka(fysik tror jag) annars går skadan direkt på kp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tomatalven said:
Jag tänkte btw f!osg som system, men skadorna blir likadana, man börjar ändå med ungefär lika mkt hp. Då kan save for half damage bli: slå ducka(fysik tror jag) annars går skadan direkt på kp.
Låter bra :gremsmile:


Mitt i en trappa finns det ett falskt trappsteg. När en karaktär trampar på det går hans fot igenom träet och förbi en rad knivblad vinklade nedåt i en 45 graders vinkel. Knivarna sitter så att ingen skada görs när karaktären trampar igenom men om han försöker dra ut foten oförsiktigt så kommer hans fot strimlas eller kanske till och med kapas. Under knivarna är en tryckplatta som när den trycks ner släpper ut ett stort stenblock som komemr rullandes ned för trappan ovanför karaktären. Karaktären kan nu välja mellan att ta 5 tärningar skada från stenblocket eller förstöra sin fot.


Precis innan en dörr finns en öppen grop full med spikar. Man kan lätt gå runt gropen till dörren och öppna dörren. När man gör så kommer dock en stock svingandes från bakom dörren och slår ner karaktären i gropen med spikar. Detta orsakar 3 tärningar skada.


Det finns en trappa ner till nästa våning av dungeonen. trappan är en illusion. Egentligen är där ett fall på 10 meter rakt ner i en grop fylld med honung. Det hänger en repstege från väggen som karaktären kan använda för att klättra upp. Problemet är att repstegen är kopplad till en glastank fylld med djävuls myror som faller ner om man försöker klättra på stegen. Myrorna kommer sedan äta upp karaktären som är fast i gropen. Karaktären förlorar en del av sin kropp till myrornas käkar varje runda. Rulla 1d6:
1. Finger.
2. tå.
3.Tunga.
4. ögonlock.
5. Näsa.
6. Ögon.


Och så en riktigt sadistisk :gremwink: :

Odödlighets elixir finns på ett altare. På bägaren med elixiret står "Elixiret kommer hålla kvar den som dricker den i samma fysiska tillstånd som han är i när elixiret tar effekt. Elixiret tar 6 sekunder (eller vad 1 stridsrunda är i Fantasy!) på sig att fungera. Elixiret är dock blandat med syra och cyanid som försätter karaktären i så fruktansvärda smärtor att han inte kan göra något annat än att ligga på golvet, skrikandes och hostandes och kräkandes ut blod och bitar av sina organ. Han kommer nu vara i det tillsåndet för alltid.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tacktack! :gremsmile: jag har inget emot att använda andra tärningar än t6 i f!osg också, det är kul om andra kommer till användning.
 

joachim

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
25
Gåtor är alltid bra tycker jag, det är riktigt stämningshöjande rollspelsmässigt. Det finns många gåtor på nätet, vissa kan man till och med ändra litet så att det passar bättre in i rollspelsvärlden.
En magic mouth eller ännu bättre, en levande staty eller demon kan ställa gåtorna.
Siffer eller bokstavskombinationer av olika slag. Något slags "fantasy soduko" som måste lösas.
En väktarvarelse som utmanar rollpersonerna inom olika färdigheter, bäst av tre eller något sådant, skill challenge.
Call of cthulhu äventyr (särskilt till dreamlands) kan bjuda på mer udda utmaningar. Det är inte så där jättesvårt att konvertera dem till fantasy. Gjorde själv det då jag DM:a Ravenloft, funkade bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
joachim said:
Gåtor är alltid bra tycker jag, det är riktigt stämningshöjande rollspelsmässigt. Det finns många gåtor på nätet, vissa kan man till och med ändra litet så att det passar bättre in i rollspelsvärlden.
En magic mouth eller ännu bättre, en levande staty eller demon kan ställa gåtorna.
Siffer eller bokstavskombinationer av olika slag. Något slags "fantasy soduko" som måste lösas.
En väktarvarelse som utmanar rollpersonerna inom olika färdigheter, bäst av tre eller något sådant, skill challenge.
Jag älskar gåtor. Skill chalanges blir lite för mycket karaktärs skicklighet än spelar skicklighet för min smak. Men gillar man dem är det en bra ide med levande statyer :gremsmile:

Men pussel... Jag bara avskyr pussel. Det vanliga rådet är att inte göra dem obligatoriska utan att ha dem som extragrejer (Precis som man bör gör med fällorna jag föreslog) och det är vettigt. Men jag suger på pussel, jag suger hårt och jag är inte ensam om att göra det. Det vore inget problem om inte pussel tog så jäkla långt tid att lösa. Så medan en eller två personer jobbar med pusslet har alla andra tråkigt. Uttråkade spelare och in-character aktiviteter är en dålig kombination. Tar det för långt tid kommer någon slå sönder pusslet eller om det inte fungerar gå vidare utan pussel lösaren. Gordiska knuten lösningen kommer också titta fram, fighters med magiska vapen och magiker med stone to mud formler kommer brute forca sin väg genom de flesta pussel om du låter dem.

Varför har inte fällor samma problem? Eftersom om någon börjar bli spattig så kommer de sägga till de andra att de är för försiktia och bara gå genom rummet vilket kommer leda till att de antingen får skatter eller syra i ansiktet. Det går snabbt oavsett vilket.

Så om du inte har en pussel älskande grupp hade jag skippat pusselen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Bra gåtor till fantasy spel:

En tunna med vatten har 20 liter vatten i den. Vad måste du lägga till för att få den att innehålla 15 liter?

Hål


I en låda under ett träd finns det kött som är lika sött efter en månad eller två. Vad är det?

En valnöt


Har ingen top eller botten men kan ändå innehålla kött, ben, blod och själ.

En ring.


Du följer honom hela ända hem men bjuder alldrig in honom.

Vägen
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men... Gåtor är tråkigt :gremtongue: tänk en kombo av mystiskt pussel, fälla och skillchecks! = kul :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Tomatalven said:
Men... Gåtor är tråkigt :gremtongue: tänk en kombo av mystiskt pussel, fälla och skillchecks! = kul :gremlaugh:
Nu är jag nyfiken. Ge mig ett exempel :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Hur man gör spoilers: Du skriver ett medelande i svarsrutan. Sedan markerar du biten du vill ha i en spoiler ruta och klickar på knappen ovanför rutan som ser ut som ett öga med ett sträck över. Håller du muspekaren över knappen ser du vad de gör.
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
En korridor är uppbygd av 3x3 meter stora golvrutor. När en karaktär går på den första rutan, så säger en röst antingen 1,2,3,4,5 eller ingenting. Samma sak nästa ruta, om det inte är så att spelarna går på en mina, då får de en blixt i sig för valfri skada, vad som passar sig för systemet. MS Röj i dungeouns kan vara riktigt roligt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag ser bara ett fel med gåtor och det är den eviga Intelligens som Grundegenskaps frågan. Fan jag har inte riktigt lyckats knäcka den själv (även om språkreglerna har en viss lösning just i den nischen men då handar det om språkfärdigheter).
 
Top