Nekromanti Eye of the Beholder till GBA

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Någon som har spelat det och vill rekommendera eller avråda mig från att köpa det?
Saken är den att jag tänkte köpa mig ett rollspel till Game Boy Advance och jag har tre kandidater:

Golden Sun - verkar ballt. Jag har bara hört gott om det.

Zelda - nja, lite för pastellfärgat och gulligt för min smak. Jag gillade de första två till NES men efter det vette fan.

Eye of the Beholder - Verkar ha risig grafik men det bygger ju ändå på D&D vilket får ses som ett plus.

Hjälp!

/Vulf
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Zelda

Spelade Zelda Windwaker på GameCube... Jag fastnade... de putenuttiga pastellfärgerna vara snarare kul är störande, och jag ogillade inte ens det faktum att folk dog med ett glatt "puff".

Fast iofs fastnade jag under någon helg för pokémon, så jag vet inte hur mycket jag har att säga till om(ganska osyldigt dock, det var min brors spel, och han uytmanade mej att klara det).

/Mask
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Das rekommenderen

Nämen, vilken tur du har! :gremgrin: Jag har alla tre och är därmed eminent lämpad att ge dig råd. Såhär är det:

Eye of the Beholder: Okej, det här hade jag höga förväntningar på, så bestycka dig med saltnypan, men...näeij. Jag hade hoppats på en total remake av det gamla spelet fast med 3E-regler, och då hade det varit tokkul, men banorna och allting är helt nya. Grafiken är risig, särskilt i striderna; de flesta av hemligheterna är borttagna och resten är tydligt markerade (Suck. Tydligen gillar folk inte utmaningar längre); 3E-reglerna är förenklade och nedskalade; och...ja, det var bara ingen höjdare. Okej, jag led inte medan jag spelade det, direkt, det var rätt kul, men efteråt kändes det inte som något att lägga de surt förvärvade på. Köp samlingsboxen med hela EOB-trilogin till dator istället, de är roligare. Förmodligen är det billigare också.

Golden Sun: Är skitsnyggt, verkligen, och fantastiskt kul. Roliga gubbar, även om deras skillz är hårdklicherade (Huvudpersonen är Svärdsmannen, och de övriga är Biffen, Veke Magikern och Helartjejen). Bör spelas förr eller senare, du kan lika gärna göra det nu.

Zelda: Okej, det är inte lika snyggt som Golden Sun, och det är mindre plott och mer action, men det är i min mening det näst bästa konsolstils-RPG:et i världen efter Chrono Trigger (som ju inte finns till GBA). Bara jag hör Light World-temat blir jag rollspelssugen. Mitt råd är egentligen att du köper Zelda, men om du är tveksam så gå på Golden Sun.


/Feliath - Ge fan i Shining Soul också
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Das rekommenderen

Golden Sun: Är skitsnyggt, verkligen, och fantastiskt kul. Roliga gubbar, även om deras skillz är hårdklicherade (Huvudpersonen är Svärdsmannen, och de övriga är Biffen, Veke Magikern och Helartjejen).
Ja, riktigt kul blir det inte förrän man har 6-7 av varje djinn och kan experimentera med karaktärsklasserna lite mer. Man kan lätt se till att "Svärdsmannen" helar lika bra som magikertyperna (Wish Well), och "Veke Magikern" är bra på att slåss som White Mage när han har Swift Sword eller liknande. Det finns visst nåt ännu bättre vapen för honom men jag har inte orkat läsa om hur man ska göra för att få alla item-drops i Venus Lighthouse.


/Dimfrost, längtar efter Golden Sun: Lost Age
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nja

(Hur många inlägg har jag skrivit med "Nja" i ämnesraden egentligen?!? Det känns som vartannat...)

Ja, riktigt kul blir det inte förrän man har 6-7 av varje djinn och kan experimentera med karaktärsklasserna lite mer.
Tja, jag tyckte det roligaste var själva letandet efter djinnerna :gremsmile:
Och så gillade jag Psynergy-pusslen också, särskilt i arenan. Klurigt kul.

Man kan lätt se till att "Svärdsmannen" helar lika bra som magikertyperna (Wish Well), och "Veke Magikern" är bra på att slåss som White Mage när han har Swift Sword eller liknande.
Jo, men nog måste du väl medge att de ändå är megaklichéer genom större delen av spelet? Dessutom tyckte jag mig faktiskt märka att de var bäst om man helt enkelt nischade dem totalt mot sina respektive element, tyvärr.

Det finns visst nåt ännu bättre vapen för honom men jag har inte orkat läsa om hur man ska göra för att få alla item-drops i Venus Lighthouse.
:gremtongue: Det kan jag tala om för dig, det är enkelt: piska massor av monster. Tre-fyra monstertyper har runt en procents chans vardera att droppa en item som bara kan fås från det monstret. Aptradigt. :gremtongue:

/Feliath - kom till Crossbone Isle av misstag
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Nja

Jo, men nog måste du väl medge att de ändå är megaklichéer genom större delen av spelet? Dessutom tyckte jag mig faktiskt märka att de var bäst om man helt enkelt nischade dem totalt mot sina respektive element, tyvärr.
Ja, visst är det en massa klichéer, men spelet är så snyggt och har så mycket roliga pussel att jag gärna bortser från det. :gremsmile: Men när man har 6-7 djinner är det inte bäst att ha alla djinner av samma sort på figurerna längre. De bästa klasserna är Samurai för Isaac och Garet samt White Mage för Ivan och Mia, och dessa kräver att man blandar djinner. Med 6 tillgängliga djinner får man klasser som Ninja och Ranger (har jag för mig) som också är ruskigt bra. Tyvärr är det nästan lika bra att bara köra på alla djinner av samma sort, men lite bättre är det allt med andra klasser. Man kan ju välja lite vilka värden man vill opta, Ninja har högst agility, till exempel. Dessutom kan man inte ge de bästa klasserna till alla, så man får kompromissa lite.

Det kan jag tala om för dig, det är enkelt: piska massor av monster. Tre-fyra monstertyper har runt en procents chans vardera att droppa en item som bara kan fås från det monstret. Aptradigt.
Ja, men jag tröttnade så jag kollade i en FAQ på ign.com. Det finns tydligen buggar i slumptalsgeneratorn så att man kan göra på ett visst sätt för att få vissa föremål. Som ett exempel taget helt ur luften kanske man ska försvara med en figur, slå med två och lägga Wish med en för att få ett visst föremål. Att det sedan är enkelt att klara spelet ändå fick mig att låta bli att testa det här i praktiken, och så kul är det inte att springa omkring och döda Fenris i Venus Lighthouse hela tiden :gremtongue:


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Nja

(Hur många inlägg har jag skrivit med "Nja" i ämnesraden egentligen?!? Det känns som vartannat...)
Tja, bara för att vara lite jobbig:

Du har skrivit exakt fyra inlägg där "Nja" har varit med i ämnesraden. Två av dessa var "Re: nja" så där hade du inte själv skrivit ämnesraden.

Du har i skrivande stund skrivit 723 inlägg så nej, det är inte vartannat som innehåller "nja" i ämnesraden. :gremwink:

Och ja, jag bläddrade faktiskt igenom hela din inläggslista för att ta reda på det här. Jag borde givetvis använt sök-funktionen men det kom jag på först efteråt. Dessutom hade det varit för enkelt.

/Vulf - är rätt dum i huvudet faktiskt
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Skulle rekomendera Zelda, annars är Golden Sun riktigt bra också. Eye of the Beholder, har jag fel när jag tror att det finns ett gamalt snes och pc spel med det namnet?
 

Draco

Veteran
Joined
25 Aug 2003
Messages
38
Location
Lycksele
Golden sun är bara seegt å tråkigt iallafall för min smak :gremsmirk:
Zelda a link to the past är ju världens bästa Zelda som har kommit ut till någon konsoll ju!
Du måste köpa Zelda a link to the past å då får man ju med four swords så man kan köra 4st men dock behöver man fler än ett gamepack för det :gremcrazy:
 
Top