Nekromanti Extremkaraktärer i DoD

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Detta inlägg kan även gälla andra spel, men jag menar i detta fall DoD.

Jag upplevde för något år sedan att det blev en "innegrej" eller kanske en "fas" i mitt och mina spelares rollspelande. En fas där det gällde att skapa en så unik eller extrem karaktär som möjligt. Några exempel:

En jättegod Nekromantiker
[Nej, nekromantiker kanske inte behöver vara/eller är onda av naturen, men av den stora massan i spelet och utanför anser NOG många att de åtminstonde inte är goda. Man kan förståss fråga sig varför dessa karaktärer tillåts, men det är ett annat ämne.]

En otroligt gluppsk halvlängdsman, som bara var intresserad av mat. (Han satt hellre kvar på värdshuset, än att ägna sig åt äventyr.)

En urdum barbar
( Va faen äru dum eller?, - du kan ju inte ge bort en hel börs mä guld, för lite krubb ... - spelarkomentar till annan spellare)

Ett pacifistiskt troll som var narr och skämtade om allt.

Ja, det fanns mer av denna typen av karaktärer... ofta var hela spelargruppen en salig röra av ganska svårkombinerade typer. Och i en del fall var alla utom en, mer "standardäventyrare"; krigare, trollkarlar mm.

Det skall tillägas att jag, inte bara menar att spelarna valde udda karaktärer, dom spelade dem också till sin spets.

Vi som spelade bestämde oss helt enkelt för att "spela över" så mycket vi bara förmådde, och äventyren blev en aning märkliga ...

Jag tycker det ofta blir väldigt ologiskt varför en sådan karaktär skulle ge sig ut på äventyr (det är väl LITE det, som det går ut på, i DoD åtminstone?? - Visst man kan ju spela på många sätt.)

Och jag har ännu svårare att se en logik i att flera av dessa unika och extrema karaktärer ingick i nån sorts gemenskap.

Jag tycker dock att det är okej att lira "annorlunda/unika/extrema" karaktärer imellanåt.

Så, till mina frågor angånde detta inlägg.

Är det BRA rollspel att "spela över"?

(Det kan ibland vara enklare att spela en extrem karaktär, med extrema åsikter och inställningar än att spela en mer "neutral/normal" karaktär. - Inte för att rollpersoner överlag kanske är så "normala", inte i DoD i alla fall. Och NEJ, jag lovordar inte mer "normala" karaktärer istället för "extrema" eller vice versa, jag vill skapa debatt runt ämnet!!

Är det roligare att spela en "extrem karaktär"

(Jag har många gånger upplevt att jag "brännt allt krut" reden efter ett äventyr. Nu spelar vi oftast mer "extremkaratärer" till "en-föreställnings-sessioner".

Om man ska se på världen i DoD, är dessa "extrem" karaktärer egentligen logiska eller vanligt förekommande? Om inte, borde detta egentligen inte råda vissa restriktioner runt "extremkaraktärer"?

Vad anser ni BRA rollspel vara?
[Med bra rollspel, menar jag spelarnas spelande av deras rollpersoners kartär/personlighet.]

Jag tycker att BRA rollspel är när jag märker att spelaren spelar en ROLL. Och att denna ROLL-tolkning stämmer mot den ROLL som spelaren gett rollpersonen (RPns karktär/personlighet). Att spelaren genom rollpersonen strävar efter de mål ROLLEN har, att spelaren gestaltar allt som ROLLEN är, vill bli, tror på, mmm. Allt detta UTAN att spelaren "spelar över" allt för mycket. Men samtidigt vill jag se lite av "teaterapan" hos spelarna ... en rätt svår balansgång...


Jag vill med detta inlägg skapa eftertanke och debatt, INTE tala om HUR eller VAD man skall spel. Man ska givetvis spela på det sätt man själv tycker om!!!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Vad anser ni BRA rollspel vara?"

Enligt mig är det när man har roligt. Sedan spelar det ingen roll hur man spelar, vad man spelar eller på vilket sätt, har man kul är det bra.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-24 00:07.</EM></FONT></P>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe!

"Äh, det var ju vad JAG tänkte skriva!"

Fast det är skönt att det finns fler delar ens åsikter eller hur./images/icons/smile.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Vi försöker nog köra en mer realistisk hållning i de längre kampanjerna och låter världens realism - i den mån det nu går att sammaföra realism och fantasy - styra gruppens ingående karaktärer och val av karatärer.

Extrem karaktärer använder vi under korta tidsperoder eller endast under ett spelmöte för att testa annorlunda saker. T ex kan en hel spelgrupp spela en grupp pysslingar, tomtar eller halvlängdsmän - bara för att uppleva hur det är att äventyra med begränsningar eller vara tvingade till äventyrligheter eftersom allting är farligt.

IMHO är det upp till varje spelgrupp att finna sin balans mellan "extremkaratärer" och "normala".

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

gorm_UBBT

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
19
Location
Umeå, Sverige
En av våra spelare hade ett Grott-troll i Chronopia som kunde dräpa den störste av Sid´s kreatur med ett slag när han nyss var skapad....... Lite extremt om ni frågar mej.

-Gorm-
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Om du är ute efter extrema värden kan du ta en titt på Michael Peterséns produktion under preChronopia-eran. Ett exempel: Härskarserien, Stormästaren Elramish har 230% i slag...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Du skrev "Jag har många gånger upplevt att jag "brännt allt krut" reden efter ett äventyr." Vet vad du menar...
Extremer kan vara nog så charmiga en viss tid, men tappar ofta fart snabbt...

Föredrar dock mer "jordnära" extremer ex. en försupen präst , som (utan att resten av spelgänget visste det, i början ivart fall :gremsmile: ett tiotal år tidigare hade blivit bannlyst av kyrkan. detta ledde som du kan förstå till en rad med intressanta komplikationer, speciellt då prästen ifråga gjorde allt för att dölja det faktum att det fanns folk som ville bränna honom på bål...:)

Idag använder jag mest extremer som "Slp´s" fast spelade av en "gästspelare" under ett antal spelmöten...det ger mig möjligheten att ta bort extremen ifall det hela går över styr på ett eller annat sätt.



Högaktningsfullt Kowalski
 
G

Guest

Guest
Jag har inte bara stött på extrema karakärer utan även extrema "äventyr" jag vet en kille som gjorde en skateboard
genom magier som forma sten och eldfödd osv. Knäppt?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
sten+explosion+permanens+sigill= the holy handgrenade (suck)

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 
Top