DoD Extrem nybörjarfråga, ha tålamod :)

Oldmanriver

Veteran
Joined
19 Feb 2024
Messages
6
Tänkte försöker plocka upp rollspelsintresset igen efter sådär 30 år. Landade i nya utgåvan av Drakar och Demoner och har börjat kika på intro-äventyret. Tanken är att jag ska vara DM åt familjen.

Ibland hänvisar det till olika passiva slag som ”Upptäcka”, spelarna kanske upptäcker någon fara enhet hittar en lönndörr. Är det tänkt att jag som spelledare slår det slaget i hemlighet för att se om spelarna upptäcker det eller är tanken att jag ska låta spelarna komma fram till tex att de vill försöka leta och upptäcka något själva, sen slår de tärningen? På andra ställen står det ju rakt ut att spelarna måste undersöka något för att hitta t.ex. en fälla så där är det ju solklart.

Jag spelar massor med brädspel och figurspel så jag kanske har en liten trubbig inställning, är väl medveten om att vi gör lite som vi själva vill men det vore kul ändå att veta hur reglerna är tänkta att spelas.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Eftersom spelarna kan ta tillstånd och pressa slag låter jag spelarna slå Upptäcka fara själva.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Tidigare versioner av DoD har ju pratat om "dolda slag" för Finna Dolda Ting, Upptäcka Fara, Lärdomsfärdigheter osv, just för att undvika att spelarna vet om de misslyckats eller lyckats. Men såvitt jag begripit är det inte en grej i nuvarande versionen. Jag har nog varit frestad att husregla här ibland. Om RPna letar efter fällor i ett jävligt misstänkt rum i en krypta, känns det roligare om spelarna inte vet om de lyckats eller inte, när de inte hittar en fälla.

Jag läser f.ö. att passiva slag för Upptäcka fara inte kan pressas, så där ställer ju inte den mekaniken till det för dolda slag iaf.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Problemet som ofta lyfts fram med att låta spelarna slå sina egna slag för att upptäcka faror eller dolda ting är att om de misslyckas vet de fortfarande att det fanns något där som var farligt eller som kunde upptäckas, och att de ändrar sitt agerade därefter. Metaspelande, som det ibland kallas.

Men det finns både sätt att undvika att det är ett problem (om man tyckte att det var ett problem från början) och till och med vända det till sin fördel.

Jag gillar till exempel när spelare beskriver i detalj var de letar, och hur de letar. Exempelvis; "jag plockar ner varje bok från bokhyllan och skakar den upp-och-ner för att se om det finns några lösa blad som faller ut", eller "jag drar ut alla lådor och rotar runt i dem, och känner efter om de verkar ha dubbla bottnar eller löstagbara sidor". Jag brukar inte kräva några slag i det läget, utan om de letar på rätt ställe så hittar de allt som finns där.

Men rätt få spelare jag spelat med vill göra så, utan de säger mest "jag letar igenom rummet" och är rätt ointresserade av att utveckla. Fram tills att de misslyckas med ett slag för finna dolda ting (eller motsvarande), för om du bara lägger fram det på rätt sätt med rätt tonfall som SL så blir de helt plötsligt väldigt intresserade av att specificera var de letar någonstans >D

Och om de lyckas med slaget så är jag helt okej med det och låter dem hitta hemligheterna. Nått skall de väl ha för att de investerat i den färdigheten (eller vad det nu var för värde det slogs för).

Det andra verktyget är "ögonblickliga konsevenser". Om slaget misslyckas, då resulterar det i att fällan utlöses. Om alla slår kan det vara den som slår sämst som drabbas, eller slumpa mellan de som försökte. Det finns då ingen metakunskap för spelarna att "missbruka" (om man nu tycker att det är att missbruka informationen), för det där dåliga som de inte lyckades upptäcka är har därmed redan hänt.

Samma sak för bakhåll: om spelarna lyckas med slaget upptäcker de att de är förföljda och kan planera och agera därefter. Misslyckas slaget sker överfallet ögonblickligen.

När det är spelarna som "initierar" slaget (alltså säger saker som "jag söker igenom rummet"), då tycker jag det är schysst att informera dem om att "sure, men om du misslyckas kommer du utlösa eventuella fällor" (något jag kan säga även om det inte finns några fällor). Om det är jag som SL som initierar (dvs ber spelarna att slå för att upptäcka bakhållet) så tycker jag det inte är lika nödvändigt. Men jag har ibland sagt rakt ut "slå Upptäcka Fara för att se om ni upptäcker bakhållet innan det är för sent! Misslyckades alla? Okej, slå initiativ, men ni får inte agera i första rundan!".

Gör man så, då är det faktiskt rätt tillfredställande att låta spelarna slå själva. Låta dem ta sina öden i egna händer =)

Fast det finns alltid enstaka tillfällen när jag helt enkelt slår dolda slag i alla fall. För att det helt enkelt var enklast så. Men jag försöker undvika det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Om du vet var någonstans spelarna ska slå dem här slagen, slå dem innan spelmötet och delge resultatet när de är där. Då har du chans att få fundera ut hur du ska beskriva det. Skriv upp de namn som lyckas vid fällan/överfallet/vadsomhelst och delge informationen till dem om de aktiva i uppgiften.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Lite instick från konstruktören - tanken är att Finna dolda ting alltid slås aktivt medan Upptäcka fara oftast slås passivt (på uppmaning av SL). Att slå hemligt eller ej är lite en smaksak. Jag är inte så förtjust i det, eftersom som det känns lite som att SL spelar spelet för sig själv. :) Öppna slag är mer spännande.
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Lite instick från konstruktören - tanken är att Finna dolda ting alltid slås aktivt medan Upptäcka fara oftast slås passivt (på uppmaning av SL). Att slå hemligt eller ej är lite en smaksak. Jag är inte så förtjust i det, eftersom som det känns lite som att SL spelar spelet för sig själv. :) Öppna slag är mer spännande.
Som ni tänkt, kan man pressa Upptäcka fara?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Som ni tänkt, kan man pressa Upptäcka fara?
Bara om det slås aktivt, till exempel om en rollperson spanar mot något. Från sidan 39 i Regelboken:

"Du använder ditt FV i UPPTÄCKA FARA för att spana eller lyssna efter någon som smyger i närheten. SL kan även låta dig så slå mot UPPTÄCKA FARA för att notera ett annalkande hot i tid. Ett sådant passivt slag kan inte pressas."
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Bara om det slås aktivt, till exempel om en rollperson spanar mot något. Från sidan 39 i Regelboken:

"Du använder ditt FV i UPPTÄCKA FARA för att spana eller lyssna efter någon som smyger i närheten. SL kan även låta dig så slå mot UPPTÄCKA FARA för att notera ett annalkande hot i tid. Ett sådant passivt slag kan inte pressas."
vad fasiken ska man behöva läsa regleboken? Jag kan ju 91:an bra och höftar från det ;)
 
Top