Nekromanti Extrem Ingenjörskonst

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vad menar du med köpcentrum från -73?

Allvarligt, ett spel kan illustreras på en miljon och en sätt och valet av samlade bilder kan mycket riktigt diskuteras när det kommer till N2. Att det i sin tur får dig att känna dig som om du slungats tillbaka till 80-talet är din egen tolkning. Men att såga ett rollspel från bilder tycker jag personligen verkar lite kortsynt.

Vad det gäller känslan i N2 så är den för min del inte bunden till bilderna i N2, utan till vad jag som SL gör åt saken. Jag har lyckats med att skildra N2 som allt från "livet på landet efter katastrofen" till "enmegasupejättehäftignyvärld", därför att allt det ryms i det spel jag spelar. Det är upp till mig som SL att tolka den värld som Neogames beskrivit, därför funkar till exempel Pyramiden i Tokyo utmärkt i min tolkning. Det står inte så ruskigt mycket om rymden heller, men jag har spelat äventyr därute. Något som inte nämns (eller har jag missat det?) är utomjordiskt liv och i vår nuvarande kampanj så finns det. Det blev visserligen lite Arkiv X över det hela, men det är för att både jag och den andre SL:en på kampanjen (vi alternerar) fastnat för liknande.

My Point, sabla inte ner ett rollspel för att du fastnat vid bilder eller världsbeskrivning. Det är upp till dig och din spelgrupp att tolka och lära känna den som NI vill ha den.

Alternativet är ju givet, spela inte det spel som du inte tycker om. Eller för all del har åsikter om som gör att du finner det ospelbart. Så enkelt är det.

Eller är det bara jag?

Vår spelgrupp spelar exempelvis inte Star Wars längre... för mörkerpoängens skull, desamma poäng som de facto gör mycket av känslan i Star Wars... :gremfrown:

Vi spelar inte Rolemaster för att systemet är segt, speciellt vid uppslagning och uppgång. Även om varelser och annat är great.

Vi spelar inte...

Helt enkelt för att vi inte trivs med en eller annan del med spelet.

Neotech har blivit ett bra alternativ, visserligen är systemet ibland segt, världen lite vag... men vi kompenserar det med att vara lite flytande i våra tolkningar.

Var började jag nudå? Jo, jag känner det som om det är viktigt att vi får tolka som vi vill och får känna och inte känna för rollspel som vi vill. Därigenom inte fel att i ditt sätt att se på N2, långt ifrån.

Vad gäller att det inte framkommer riktigt (om kåkarna i rollspelet alltså) är ju också en tolkningsfråga. Hela N2s värld är inte beskriven i detalj. Det är som jag sa, vagt beskrivet, och frågan är om det inte är avsiktligt. Men längre fram kanske supplement kommer som detaljerat beskriver dessa detaljer, ge dem tid för det är uppenbarligen inte så många som skriver åt N2.

:gremfrown:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hm?

Vår spelgrupp spelar exempelvis inte Star Wars längre... för mörkerpoängens skull, desamma poäng som de facto gör mycket av känslan i Star Wars...

Vi spelar inte Rolemaster för att systemet är segt, speciellt vid uppslagning och uppgång. Även om varelser och annat är great.
Ni har aldrig kommit på idén att modda reglerna och ta bort det ni inte tycker är bra?

Om diskussionen i övrigt kan jag bara säga att jag är förvånad. Menar du (NecTech) att du följer allting som står i alla regelböcker slaviskt och hävdar att det som inte står i böckerna inte finns i spelvärlden? I så fall är det ju bra att du tagit dig tid med att göra TOA :gremsmile:

Nej, men allvarligt, det finns väl inget som helst som säger att en dylik byggnad INTE skulle finnas, så vad är problemet?
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Modda spel hit och dit, jag har tagit upp det tidigare. Om man moddar spel fram och tillbaka köpen tusen moduler så att ryggen blir krökt när man går till spelmötet så kan man lika gärna spela ett annat spel. Det har jag gjort, jag spelar inte n2 längre av flera orsaker, jag har gått över till cybepunk 2020 som enligt mig är ett mer underhållande spel...

Orsaker till varför n2 inte fungerar som ett underhållande rollspel:

1. Som tidigare nämts, layout! Har läst mer intressanta reklamblad från ICA MAXI. n2 slår all världens rekord i fånighet när det gäller bilderna, och jag fattar inte att folk inte reagerar... Nu har vi möjlighet och göra det [Internet]. På Targets tid så fanns inte den, då kunde dom skita ut sina skitprodukter fram och tillbaka...

2. Känsla. Alltså som jag också tidigare skrivit så ska ett rollspel förmedla en sorts känsla och stämning. När du tar upp Star Wars så ska det kännas Star Wars, det ska inte kännas mattebok 2000, när jag spelar Drakar och Demoner så ska det kännas som Drakar och Demoner och nte som Smurfarna eller något annat Mök! När jag tar upp n2 så uppfyllas jag av en förvirrad känsla av en blandning mellan Tom Clancy, Ravensheild, H&K Mp5 runkeri och bara tråååk!! Det är inte enligt mig 2059 det är 97 eller 86 eller något annat årtionde som jag personligen försöker förtränga eftersom dom bara är fyllda av dålig musik, fult mode och korkade politiks beslut! Sen kan msätarna på neogames försöka banka in det i skallen på mig med att rita in en fånig text på bilderna för att det ska se ut som 2059! Lycka till! Katastrofbilden är ju helikopterpiloten som har slängt upp en affisch föreställandes rymden och leker rymdpilot [n2 Grundreglerna sid 227]. Pinsamt. Sen kommer vi till texten. Den är ju lika underhållande att läsa som ett beslut från CSN. Man läser och läser och upptäcker efter en halvtimme att man tänkt på annat som varför jag inte är ute och spelar fotboll eller super skallen i bitar och blir så full att man börjar gå baklänges... Alltså innehållet i boken är så intetsägande så man blir trött i kroppen. Nästan 300 sidor med stelt formulerade regler som kan få min katt att hamna i koma!

3 Regler. Som allt annat jag skrivit så är det högst personligt, precis som reglerna som jag tycker är så tokslöa och omständiga att jag får utslag på kroppen. Jag och mina kamrater gillar actionfyllda framtidsrollspel, och när det kommer till strid i n2 och man är SL så vill man bara fly från lägenheten! Det går ALDRIG att hålla reda på alla siffror fram och tillbaka och behålla någon form av intensivitet. Om spelarna möter 4-5 skurkar så ska jag hålla reda på alla deras Trauma, Smärt och Blodpoäng, varje rond måste jag kryssa i hur mycket dom förlorar, hur mycket blod dom pissat ur sig och sedan slå Chockslag och ev. Dödsslag... Dessutom måste jag lite snabbt räkna ut hur många rutor Smärta, Trauma och Blod dom pallar att förlora, dessutom måste jag lite snabbt fluxa deras TO som räknas ut på ett mycket Smidigt sätt, med andra ord så måste jag ta fra deras Cool, RÖR, SYN och Eventuell Stridsvana... Mmm Smidigt. När jag ändå håller på så kan jag ta fram deras Mediastatus, Supa värde och hur många syskon dom har... Ok, nu skakar alla på huvudet och skriker inom sina små undernärda kroppar "SKIT I DET! Improvisera din idiot!" Visst kan jag göra det, det gör jag ALLTID, men varför ska man utgå från att man måste göra det? Vi måste utgå från vad som står i reglerna och inte någon vodoohemaregel eller annat flum! När man diskuterar brister i ett reglersystem så måste man utgå från det som står i reglerna. PUNKT!
Vad vi har gjort är att våra n2 böcker ligger och suger i sig fukt i källaren medans vi lirar Cyberpunk 2020....

Sen kan NI komma på hur mycket brister med Cyberpunk ni vill, det har vi själva gjort, men när jag tar upp den boken och prylmodulerna så känner jag vad det är för miljö jag kommer att kastas in i, boken är fylld av attityd, stil, sköna beskrivningar och grym jäfla cyberpunk! Inte någon regeringsmotion där inte!

Observera återigen att detta är högst personligt, ni tycker något annat antagligen, fint! Det glädjer mig... Men JAG vill inte drabbas av bajsattacker varje gång jag lirar rollspel, därför har jag av fysiska och hygeniska skäl valt ett annat.

Sen skulle jag kunna fortsätta med min kritik mot n2 när det gäller neogames sätt att se på deras världsbild. Exempel den hysteriskt tråkiga vapendesignen, vansinniga synen på cyberrymden, företagen, som känns lika häpnadsväckande som att läsa fakta om ett företag år 2004... etc, etc... Visst jag förstår att Neogames vill ha en realistisk världsbild, så som dom har tänkt sig år 2059! Men jag vill INTE ha det så... Så istället för att ändra på världen så har jag en färdig beskrivning i Cyberpunk elle Mutant 2090...

MVH
NecTech

EDIT: Upptäckte en massa lustiga formuleringar och mystiska stavningar. Det får vara så. Lev med det...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag lever med det. :gremsmile:

Du skulle kanske ägna dig åt att småkika på annat forum än Neotech?

I övrigt håller jag med dig om att N2 skulle kunna vara bättre...

Ett i övrigt ointressant påpekande är dock att du bör undvika vissa delar av det språk du använder. Vissa ord vill vi inte höra/läsa. Du förstår förhoppningsvis själv vilka. :gremfrown:
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Du skulle kanske ägna dig åt att småkika på annat forum än Neotech?
Tja, jag e en förredetta neotechspelare som är grymt besviken på neogames och deras tråk! Kanske dom har blivit gubbar, men n2 kommer aldrig att vara lika bra som n1. Man märker var vissa saker är väg. Jämfört med n1 så är det mindre cybertech, mindre cyberrymden, mindre våldstendenser [bilderna], mindre brutalt, våldsamt, cyniskt och mörkt. Men det är mer SWAT, mer vapen, mer miltärer, mer regler, mer nutid och mer Tehnothriller. Sen kom Offensiv, tjena! Modern utgåva av soldat i fält! Jag har verkligen ansträngt mig att försöka läsa boken från pärm till pärm, men det går inte... Det kryper i kroppen! En bok på 200 sidor + som bara innehåller en massa vapen, kroppsskydd, kickarsikten, hölster och en massa annat totalt ointressant. Inte för att vapen i sig är tråkigt. Det är en viktig del av ett bra cyberpunkrollspel, men sättet neogames valt att utföra det på är under all kritik! Sen lovade dom att det skulle finnas en beskrivning på hur vapenlagar fungerar, data om vapenföretag... Jo, en grå ruta om hur du köper en bössa! Sen några staplar med Vapenföretag som presenteras på samma underhållande sätt som Bo Lundgren ser ut. Istället för att skriva om varje picka i boken [utgångshastighet, vapenmassa, vikt per tomhylsa] 2000 ammosorter, 80 hölster så borde boken innehålla mer om vapenkultur, vapenföretag, licenser, tillstånd, svarta marknaden och framförallt hur man gör egna hemmapickor... Oj, jag glömde år 2059 springer alla omkring med fabriksnya mp5:or med lasersikten.... Boken borde bantas ner till 50 sidor INTRESSANT text.

Jag lovar, om neogames släpper en bra utgåva av neotech igen så kommer jag vara först att köpa den....

I övrigt håller jag med dig om att N2 skulle kunna vara bättre...
Så varför spela det? Varför nöja sig med ett halvbra spel när det finns bättre?

Ett i övrigt ointressant påpekande är dock att du bör undvika vissa delar av det språk du använder. Vissa ord vill vi inte höra/läsa.
Sorry! Jag ska lägge ner Bajsrunkeriet.... :)
Ett annat ointressant påpekande: Talar du för ALLA på detta forum?

MVH
NecTech
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nyfiken i en strut

Så varför spela det? Varför nöja sig med ett halvbra spel när det finns bättre?
Såsom? Jag skulle gärna titta närmare på ett spel i samma setting. Även om jag inte tar det så hårt som du verkar göra, håller jag med dig i din kritik (det inlägg som jag svarar på, det andra orkade jag inte läsa :gremlaugh:). Om spelet dessutom fokuserar mindre på vapen och teknologi och mer på feelingen är det ju bara ännu mer intressant! Shoot, baby!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Ctrl C, Ctrl V

Forumet lider av samma sjukdom som Neogames. Ber om ursäckt för detta. Dubbelposter är irriterande.... Sorry

MVH
NecTech
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Så varför spela det? Varför nöja sig med ett halvbra spel när det finns bättre?
Därför att jag inte hittat något bättre. Alla spel har fel/brister och liknande. Jag trivs inte hundra med N2´s regler, men de funkar tillräckligt väl för att jag inte ska välja annat. Dessutom spelar jag andra spel också... :gremsmile:

Sorry! Jag ska lägge ner Bajsrunkeriet.... :)
Utmärkt, du uttrycker dig dessutom väl utan dessa kraftuttryck. :gremsmile:
Jag kunde ha tagit dig för en "femåringsomjustupptäcktattmammarynkarpånäsandåbajssägsochdet ärjusåroligtattretamamma" om jag inte kikat på din profil. :gremsmile:

Ett annat ointressant påpekande: Talar du för ALLA på detta forum?
ABSOLUT inte. Jag talar enkom för mig själv. Hur skulle jag kunna tala för andra. Att jag däremot lägger till mig med ett viande då och då är för att jag lider av splittrad personlighet. :gremfrown:
Jag ber givetvis om ursäkt, men jag retade mig på Ert språkbruk. Ni är en tänkande människa och kan formulera er utan att ifrågasätta vår (allas) intelligens och mognad. Kiss och bajs uttryck tycker jag inte hör hemma i en diskussion som denna.
:gremfrown:

Tja, jag e en förredetta neotechspelare som är grymt besviken på neogames och deras tråk!
Det är synd att du då tar ut det här. Fast viss kritik kan ju alltid få folk att förändras (läs skriva bättre spel) så fortsätt läsa på forumet och lägg in din kritik. Det kan ju leda till bättring.
:gremsmile:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jodå...

Kan du inte läsa?
...det lärde jag mig när jag var liten, inga problem där inte. Men det står ingenstans i anslutning till det du sade vilket spel du menade. Jag antar attdu syftar på att du har skrivit det som favoritspel, vilket inte nödvändigtvis kopplar det till just den här tråden. För övrigt tycker jag inte om din otrevliga attityd.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
ABSOLUT inte. Jag talar enkom för mig själv. Hur skulle jag kunna tala för andra. Att jag däremot lägger till mig med ett viande då och då är för att jag lider av splittrad personlighet.
Jag ber givetvis om ursäkt, men jag retade mig på Ert språkbruk. Ni är en tänkande människa och kan formulera er utan att ifrågasätta vår (allas) intelligens och mognad. Kiss och bajs uttryck tycker jag inte hör hemma i en diskussion som denna.
Ber hemskt mycket om ursäckt, för du verkade ta det väldigt personligt. Det finns faktiskt inget som hindrar mig eller någon annan att skriva ordet BAJS på detta forum. har nyligen läst reglerna. Men eftersom de flesta av moderatorerna och dom ansvariga på detta forum tillhör en rollspelselitistiskneogemssekt och att reglerna minst sagt är haschflummiga så förstår jag att jag kan bli varnad om jag skriver ordet RUNK. Så jag slutar med det BUMS. Dock blir jag personligen förolämpad när någon skriver "n2 är det bästa spelet som finns!!" :)

Det är synd att du då tar ut det här. Fast viss kritik kan ju alltid få folk att förändras (läs skriva bättre spel) så fortsätt läsa på forumet och lägg in din kritik. Det kan ju leda till bättring.
Det hoppas jag, annars hade jag inte skrivit det jag gör. Det finns massor med andra rollspel där vomeringsrisken är överhängande om man spelar [EON]. Men jag strunat i det. Det är Neotech jag VILL spela, men finner svårspelat vid omständigheterna...

Sen en sak som jag måste påpeka. Neogames är ingen helig Ko som man inte får kritisera! Det verkar som att man i Sverige inte får kritisera existerande rollspelstillverkare, för då hamnar man i trubbel CITAT "Vi på rollspel.nu har mycket att säga till om" Maffia? Nåväl, man får spy galla på mjukvarutillverkare, dataspelstillverkare, McDonalds, Volvo, Facket och sossarna... Men inte Rollspelskonstruktörer. Varför? Tål dom det inte så ska dom inte hålla på med det. Punk!

MVH
NecTech
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Jodå...

Snälla nån... Det stod NT i rubriken, varför går du in och läser då för? Dessutom var det tänkt som ett skämt, men jag RÅKADE missa :) Dessutom så framkommer det att jag föredrar Cyberpunk om du ORKAT läsa resten av mina inlägg.

MVH
NecTech
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Well, well...

Jag skulle kunna försöka säga något i någon form av försvar, men varför bry sig? Jag frågade en enkel fråga och dina svar har varit lätt aggressiva (jag läser förstås vad du faktiskt skriver, inte vad du tänkt att skriva :gremlaugh:). Skit samma, det är oerhört lätt att missförstå tonen i saker som skrivs och då speciellt om någon skriver fel, men nu har jag fått svar och jag ska titta närmare på spelet i fråga vid närmaste tillfälle som erbjuds.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Tihi

Nåväl, man får spy galla på mjukvarutillverkare, dataspelstillverkare, McDonalds, Volvo, Facket och sossarna... Men inte Rollspelskonstruktörer. Varför? Tål dom det inte så ska dom inte hålla på med det. Punk!
Det verkar mest vara folk som är förälskade i spelet som inte tål kritiken, inte konstruktörerna :gremgrin:. Nejdå, jag syftar inte alls på ett visst *host* *host* forum... :gremlaugh: :gremlaugh:
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Well, well...

Du har ju faktiskt rätt. En miss av mig är ett misstag som jag måste stå för! Så återigen förlåt. Jag kan vara syrlig i mina inlägg, men jag förstår också när jag eventuellt sårar någon.

Hur som helst så rekommenderar jag varmt att du läser eller iaf skummar igenom Cyberpunk, om det är sådan miljö du är ute efter... Vill du köra TechnoThriller Ala Tom Clancy ska du lajja n2

MVH
NecTech
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Neh och joh!

Jag kan vara syrlig i mina inlägg, men jag förstår också när jag eventuellt sårar någon.
Ah, ingen fara, det krävs ganska mycket för att såra mig över internet :gremsmile: Jag är bara mån om att stämningen är bra.

Hur som helst så rekommenderar jag varmt att du läser eller iaf skummar igenom Cyberpunk, om det är sådan miljö du är ute efter... Vill du köra TechnoThriller Ala Tom Clancy ska du lajja n2
Technothriller, nej tack. Tom Clancy, NEJ tack. Jag ska ta och titta på det. Vad är det för förlag och sådär? Hemsida? Det kanske går att införskaffa på LinCon eller sådär?
 
Top