Nekromanti Extraskador

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Tur..och andra förslag

Om man vill ha lite mer "tur" känsla när det gäller skador kan man alltid ta fram de allvarliga skadorna genom att låta försvararen slå mot tur med ett lämpligt antal T6or (säg 2).
Effekten av TUR slaget avgör hur allvarlig skadan blir.
Vill man så kan man även slå motståndsslag mot anfallaren.

Har inte provat det själv men om det handlar om att byta ut den helt slumpvisa T10 mot nånting så är väl slag mot TUR så gott som något.

Jag tycker dock att systemet som det ser ut i grund är mycket bra. Stridssystemet är tidsödande nog som det är.

I helgen hade vi en duell mellan två riddare som trots relativt snabba rundor höll på i mer än 17 rundor (1 min in game) och säkert tog en timme eller mer (IRL).

För att komma in på något helt annat...
En variant som jag själv är betydligt mer nöjd med är följande.
Om man nyttjar reglerna om relativa effekter vid strid (dvs parterna måste överträffa motståndarens effekt vid en strid) kan man istället för att halvera anfallarens skada vid ett sk "halvlyckat" anfall, Dra ifrån försvararens effekt från skadan (den icke-reducerade).

Om A slår B och får effekt -5 och B parerar med effekt -3 fick A tidigare ett "halvlyckat anfall" och hans/hennes skadeverkan halverades. Med min nya variant gör A skada som normalt men med minus 3 (B lyckades trots allt med pareringen med A var bättre och träffade).
Dvs, dra av försvararens effekt från skadan av anfallet (förutsatt att det träffar förstås)
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Att skada folk i Eon är lätt, tycker jag iaf efter lördagens spelomgång.

Två banditer med långbåge och kortsvärd blir anfallna av gruppens vapenmästare (19 i FV i hans specialvärja) Båda blir anfallare, en missar. Den andre träffar perfekt. I huvudet. Inget pansar. Allvarlig skada blev en trea eller nåt sånt. Det resulterade i att han var så nära att dö under första striden i äventyret *måttar två centimeter*

Lite senare (när vapenmästaren lyckatsundkomma hans öde) i samma strid säger tiraken "Jag tar i och siktar mot skrevet!"

Han slog perfekt han också. Killen han träffade svimmade direkt.

Slutsatsen är att med tur, eller att man siktar lite (mot huvudet ger bara en tärning till, vilket de flesta stridisar klarar av) så kan manskada väääldigt mycket på kort tid. Så pröva att sikta mot huvudet eller nåt, så man inte träffar armar/ben där man inte gör så mycket skada.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Tur..och andra förslag

Jag tycker dock att systemet som det ser ut i grund är mycket bra. Stridssystemet är tidsödande nog som det är.
Det är ju därför jag vill få bort ett slag och enbart kolla på effekten... Annars hade Tur varit en intressant idé.

Om man nyttjar reglerna om relativa effekter vid strid (dvs parterna måste överträffa motståndarens effekt vid en strid) kan man istället för att halvera anfallarens skada vid ett sk "halvlyckat" anfall, Dra ifrån försvararens effekt från skadan (den icke-reducerade).
Ett mycket bra förslag. Kommer nog att ge lite hög skada bara... Ska dock prova att samköra det med mitt system som ger mindre risk för allvarliga allvarliga skador (ja, det ska vara två av dem). Borde ge strider där man blir utslagen snabbare men inte riskerar att fetdö så mycket.

/ZaiToh
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Extraskador OT

Nja, min erfarenhet är att händerna är lite utsatta. När jag skulle introducera reglerna för en kille i min spelgrupp fick han en krigare med ringbrynja som täckte allt utom händerna och ansiktet. När vi började (jag siktade aldrig) fick min rövare in en träff i vänsterhanden. Nästa träff fick även rövaren in som tog i... högerhanden. När rövaren nästa attack slog perfekt, träffade - just det - högerhanden, kapade denna var striden givetvis över. Min spelare var lite lagom glad och satte sig direkt ner och började räkna sannolikheter och undersöka mina målsökande träfftärningar. Är ni förvånade över att det första han valde till sin rollperson var stålhandskar?

För övrigt... blir det inte lite väl svårt att slå perfekt hela tiden om man siktar så mycket?

/ZaiToh
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Extraskador OT

Jag tror nog den personen fått permanenta men i rollspelens värld :p
Har en fråga kvar.... Det där med köttsår i handen, ska man försöka fixa det eller bara låta det vara? Det är ju inte sååå viktigt att allt är överdrivet realistiskt trots allt.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Extraskador OT

Förstår inte riktigt hur du menar... hur skulle handen skilja sig från övriga armen? Tycker du ska lösa det som du gör med övriga delar av armen för att göra det smidigare.

Japp, fick han välja skulle han se ut som en michelingubbe med allt pansar. Det slutade dock med att när vi bytte inriktning på rollspelandet och skapade nya karaktärer blev han bonde och är en jävel på att supa och utföra kroppsarbete. Slåss kan han inte ens ;)

/ZaiToh
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Re: Extraskador OT

Det är förstås svårt att slå perfekt jämt (han slog fyra ettor och en tvåa med fem tärningar), men att bara sikta på ett delområde (huvud, arm, ben, bröstkorg osv) gör det bara en nivå svårare, vilket de flesta krigarkaraktärer klarar av om de slår sin första attack. Det gör att man kan sikta mot huvudet ganska lätt, och om man sen har lite flyt med slaget för allvarlig skada så kan man genast göra 30+ i Trauma, vilket gör väldigt ont för de flesta :gremelak:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Extraskador OT

Vad jag menar är att man knappt har något kött på handen, i princip borde man alltid träffa benpipa eller så... Det handlar mer om att extraskadorna för armen inte passar till handen, fast det är egentligen strunt samma.

Tycker det är roligare med gubbar som inte slåss i de flesta fall, blir lätt att gubben förlorar sin personlighet och bara blir en dödarmaskin annars.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Kör med EON II

Word.

Eller slå extraskada för varje 10 skadeeffekt och dela den totala skadan med antalet extraskador, för de som bara har EON III.
 
Top