Nekromanti Extra saker du gör för din spelgrupp

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Gör du något extra för din spelgrupp för att förbättra er kampanj? Ritar du sketcher av de olika karaktärerna? Lagar du mat eller bakar kakor för gruppen? Eller gör du något annat?

I den super dödliga D&D kampanjen jag spelleder just nu sätter jag ihop och målar jag en karaktär föreställande alla spelarkaraktärer som överlever till level 2 och som dessutom överlever sessionen de gör detta i. Spelarna gillar att se sina karaktärer i miniatyrform och jag får öva mitt målande.

Vad gör du för extra saker för din spelgrupp?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag lagar mat till dem ibland. I min Pirater!-kampanj hade jag en slags vag tanke på att laga mat baserat på vilket land rollisarna för tillfället befann sig i, men det frös inne när de fastnade i Chile och chilensk mat verkade för knepig...

Jag tenderar även att ordna wikis för kampanjerna när karaktärsgallerier och dyl. börjar växa sig för stora. Vår Eon-wiki är uppe i 919 sidor, 10410 redigeringar och har 39 sidor på mer än 10000 byte (en på 221 000), vilket får betraktas som minst sagt ambitiöst.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Jag inhandlar vanligtvis mat & snacks: finare grejor - inte något euroshopper-skräp eller de absolut billigaste märkena som vissa spelare gör.
Somliga spelare köper nästan aldrig något heller. :mad:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
När vi spelade en Little Fears-kampanj (barn som fajtas mot monster från Closet Land) som utspelade sig på 80-talet så köpte jag en massa godis som fanns när vi var små så att de skulle komma i rätt stämning. Annars köper jag väl lite läsk och snacks och sånt där. Jag är också väldigt noggrann med att alla har penna, sudd, papper, laminerade referensdokument prydligt upplagda.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Jag brukar upplåta min lägenhet för rollspelandet och serva gruppen med kaffe. Ibland bakar jag kanelbullar. Har ofta funderat på om man inte skulle kunna laga käk till allihop, borde ju bli billigare är att äta ute innan som vi gör nu, men vet inte riktigt vad som skulle vara lätt och gott att göra i ett litet studentlägenhetskök. Någon som har några bra tips på hyfsat enkel mat man kan göra till en spelgrupp i ett enkelt kök?
Xyas said:
Jag gör alltid soppa till mina spelare. En (eller kanske två om jag vill lyxa till det) grönsak kokt i vatten + kryddor. Billigt, lättlagat och kan göras i förväg och varmhållas till matpausen infinner sig i spelandet.
BroderFluff said:
Soppor är ju bra. Har en jättestor gryta som jag borde kunna fixa det i. Behöver nog vara ganska matigt och innehålla något slags dött djur dock om jag ska kunna locka de andra.
Rymdhamster said:
Chilie con carne om alla äter kött. Köttfärs, passerade tomater, lök (massor av lök. Det är billigt, erm jag menar gott), bönor och massa kryddor. Vissa äter ris till, själv föredrar jag bröd och gräddfil.
Ymir said:
Jollof-ris är svingott, megabilligt och jättelätt att laga till typ en hel folkkommun: http://www.nigerianfoodtv.com/2013/02/jollof-rice-how-to-cook-nigerian-jollof.html
BroderFluff said:
Jollof-ris låter riktigt najs, måste jag pröva. Chilie con carne är schyst med och väldigt enkelt. Fan nu blev jag väldigt taggad på att börja laga käk till gruppen, så himla mycket roligare än att bara laga mat till sig själv :)
Rymdhamster said:
Jag gör något som påminner om jollofriset ibland. Jag kokar kycklinglår i passerade tomater med lite kryddor. När kycklingen är klart plockat jag upp den, hället i risgryn och kokar vidare tills detta är färdigt. Minimalt med fix, men man behöver hålla ett litet öga på det efter att man haft i riset.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag brukar ju försöka ha något med mig, och dom andra 2 i gruppen gör ju samma, och ibland så blir det ju någon typ av mat.

Men efter som vi spelar så pass sällan som vi gör (oftast en till någon månads mellanrum, den yngre av oss avgör ju lite när vi spelar (10 år yngre än oss två andra)... eftersom det är han som har mest grejer som pågår, universitet, reser runt i världen ibland, egna kompisar i sin egen ålder, festa, mm), och pga att vi alla inte har dom bästa tillgångarna till pengar, så har vi lite tur om det skulle falla sig in att vi spelar när vi har pengar att använda.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har väldigt skiftande ekonomi och är för tillfället inte spelledare, men jag brukar alltid försöka ta med mig något till möten irl, dricka och snacks är väl grundpelarna där kvaliteten beror på min ekonomi, men jag har även tagit med hemgjord lasange utöver detta, nu mot sommaren tror jag det hade passat bättre med tillexempel gazpacho då det är en mycket svalare måltid och om vi har något möte nu i sommar ska jag definitvit försöka göra det.

/Luna Lovegood
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har inte spelat på ett tag nu men det berodde oftast på var man var. alla brukade ta med sig något evän om det bara var en pose chips som alla fick äte från eller en dricka. Medan den person vi var hos, oftast var vi hos mig brukade hålla med något mer tilltugg eller ibland mat. Lite beroende å hur länge vi planerat att spela

Hade jag kunnat rita hade jag mer än gärna gjort sketcher av alla karaktärerna men skulle jag göra det skulle det bli ett gäng streck gubbar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Då och då gör jag rollformulär eller sånt enkom för gruppen/kampanjen, men det är nog mer för min skull egentligen. ^^;
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror jag till och med minns nån gång där jag tog med diverse kakor och sockerkaka, plus mjölk så klart, för att jag hadde inget annat... och för att min morsa jobbar på ett ställe som säljer sådant till en mängd affärer där jag bor. XD

Och tack för påminnelsen DeBracy (Ivanhoe?), jag brukar oxå göra rollfomulär lite då och då. Har gjort det till både DoD och Eon, men även till Blood Bowl... men lite samma som med dig så var det nog oxå för min egen skull. Tycker om att mixtra med photoshop, och även Excel.
DeBracy said:
Precis. :) Maurice DeBracy är min favorit bland riddarna i Ivanhoe.
Rhodryn said:
Jag gillade alla riddarna. Så klart så var jag ju partisk till Ivanhoe själv, men även för den svarte riddaren, Kung Rickard då ju.

Riddare har, på grund av / tack vare (beror på hur man ser det... tack vare i mitt fall) Ivanhoe blivit min favorit typ av krigare, kort följd av vikingar.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
I min stora Eonkampanj så hade en av karaktärerna i sin bakgrund att han älskade sin mammas fläskpaj. Vilket blev ett running gag då han klagade på att all mat inte var lika bra som fläskpajen.

Så, 10 spelmöten in i kampanjen ungefär så återvände han till sin hemby. Då hade jag som en duktig SL lagat fläskpaj år gruppen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
I söndags lagade jag en punka på en spelares cykel medan blåbärspajen stod i ugnen och skulle bli klar så vi kunde börja spela! :D
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
För länge sedan hade vi ett spelmöte som började på lördag förmiddag och alla sov över hos mig. I samma veva hade jag vunnit några tusen på travet så på lördag kväll bjöd jag ut alla 3 eller 4 med mig på restaurang. mat och var sin öl. var väldigt trevligt avbrott på spelet och stämningen var bra både på middagen och resten av kvällen.

Önskar bara man hade råd göra det oftare
 
Top