Nekromanti Extra regler är inga extra regler - de är regler

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
krank;n106773 said:
Bara om man av någon anledning bygger äventyr där reglerna spelar en viktig roll.
Reglerna påverkar spelupplevelsen som påverkar vilka äventyr man vill spela. Ett pulp-äventyr i samma system som ett skräck-äventyr tilltalar två olika individer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Rickard;n106778 said:
Reglerna påverkar spelupplevelsen som påverkar vilka äventyr man vill spela. Ett pulp-äventyr i samma system som ett skräck-äventyr tilltalar två olika individer.
Absolut, men jag kan inte minnas att någon talat om extraregler som är såpass drastiska att de förvandlar ett pulpspel till ett skräckspel eller tvärtom.

Jag menar, det enda spel jag känner till som påstår sig ha såna regler är Trail of Cthulhu, och även där är regelförändringarna rätt kosmetiska. Samma äventyr kan användas, på samma sätt som samma fantasyäventyr kan köras i nästan vilken D&D-utgåva som helst (i princip). Kanske måste man konvertera lite stats för SLP:er, men det är ju knappast det centrala i äventyren generellt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
I min värld så är alla regler optional-regler. Jag använder de regler som passar mig, på det sätt som passar mig. Det är min vision som gäller, spelskaparens vision är ointressant för mig, förutom som tändande gnista för min egen vision.

För mig är det en viktig del av grejen med rollspel: Man skapar sin egen värld, regler och allt. Ingen spelskapare kan säga till mig att jag gör "fel".
 
Top