Nekromanti Extra regler är inga extra regler - de är regler

krank;n106773 said:
Bara om man av någon anledning bygger äventyr där reglerna spelar en viktig roll.

Reglerna påverkar spelupplevelsen som påverkar vilka äventyr man vill spela. Ett pulp-äventyr i samma system som ett skräck-äventyr tilltalar två olika individer.
 
Rickard;n106778 said:
Reglerna påverkar spelupplevelsen som påverkar vilka äventyr man vill spela. Ett pulp-äventyr i samma system som ett skräck-äventyr tilltalar två olika individer.

Absolut, men jag kan inte minnas att någon talat om extraregler som är såpass drastiska att de förvandlar ett pulpspel till ett skräckspel eller tvärtom.

Jag menar, det enda spel jag känner till som påstår sig ha såna regler är Trail of Cthulhu, och även där är regelförändringarna rätt kosmetiska. Samma äventyr kan användas, på samma sätt som samma fantasyäventyr kan köras i nästan vilken D&D-utgåva som helst (i princip). Kanske måste man konvertera lite stats för SLP:er, men det är ju knappast det centrala i äventyren generellt.
 
I min värld så är alla regler optional-regler. Jag använder de regler som passar mig, på det sätt som passar mig. Det är min vision som gäller, spelskaparens vision är ointressant för mig, förutom som tändande gnista för min egen vision.

För mig är det en viktig del av grejen med rollspel: Man skapar sin egen värld, regler och allt. Ingen spelskapare kan säga till mig att jag gör "fel".
 
Back
Top