Extra liv?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, jag har en kampanj som förvisso är i dnd 5e men frågeställningen är mer allmänt egentligen, inte system bunden..

Det blir lite background om saker först och orkar man inte läsa det så kommer en tldr I slutet, plus att man alltid kan hoppa ut ur tråden.

Iaf så har jag en kampanj med 2 spelare, en erfaren och en ganska ny men ändå duktig om än inte så bra på reglerna ännu, eller har börjat bli hyfsat bra ändå men det var inte så viktigt i vilket fall..

Själva storyn rinner på oavsett vad de gör, eller snarare så länge de inte påverkar den för då ändrar jag ju så klart, men om de skiter i själva grundstoryn så rinner den på av sig själv och handlar om sånna där stora episka saker bara för att jag tänkte öva på att köra high fantasy istället för vad jag nu brukar köra.. Men iaf så gillar jag karaktärsutveckling vilket är anledningen till att en spelare, som självmant valt att vara cursad och ville lyfta cursen, har fått möjlighet att göra just det, lyfta cursen... Det kommer ske genom att de samlar in en massa saker, vilket är deras uppdrag just nu, och eftersom jag antagligen inte är snäll så går ritualens ingredienser ut på att göra honom ond eller så ångest fylld av sina val att han lika gärna kunde varit cursad, jepp, man byter inte bakgrund så lätt ;)
Första steget blev ett grip(griffon?) ägg, och de hade lite dålig känsla av att slå ihjäl en oskyldig monstermamma så det bådar ju gott eftersom nästa steg är en moders kärlek och kommer bokstavligt talat göra så en moder slutar älska sitt barn. Men vad gör man inte för att lyfta en curse? En sista ingrediens kommer också vara ett spädbarns första andetag, vilket då har dåliga konsekvenser för om man aldrig tar ett första andetag, well.. (also lite credit till folk I en annan tråd där jag frågade om olika idéer och fick underbara tips, som jag inte kan länka till för att jag är kass, men tack!)
??????
Men vi ser väl hur långt han tar det. Han är iaf fullt kapabel att styra sin egen utveckling och kan därför medvetet välja om han ska "falla" eller inte. Jo, han har dessutom ett magiskt svärd som är en polymorphad drake som inte kan bryta sig lös, men den försöker lura honom att släppa lös den.

Iaf som ni kanske märkt så har den ena karaktären rätt mycket att stå i, medan den andra som iofs också har ett magiskt vapen inte har lika mycket. Här börjar då frågan komma, jag tänkte mig att en gömd sak i artefakter hon har, eller eventuellt någon annan anledning, gör iaf att hon har några extra liv. Och jag tänker att hon när hon dör hamnar i något mörker och ser några saker svirvla omkring, kanske ljus som slocknar eller bollar som sprängs, poängen är iaf extra liv, osäkert hur många men en sorts känsla av att det blir mindre iaf om hon nu väljer att slösa dem.

Det jag tänker fråga är då dels hur tänker ni att ni skulle reagerat? Hur tror ni en ny spelare reagerar? Hur skulle ni reagera om en medspelare fick den förmågan men inte ni?

Tanken är ju inte en sorts plot armor utan precis tvärtom, en spelare är ju fullt kapabel att dö en hel drös med karaktärer Innan hon blir av med sin. Och i och med att jag ger extra liv kommer jag ju verkligen inte hålla tillbaka heller (inte för att jag egentligen brukar det men ändå) utan snarare öka på lite.

Tanken är lite dels att det blir lite kul få ett rykte om sig att vara odödlig osv, dels försöka vrida även henne.. Kanske inte till onda sidan men det är en glad liten halfling. Kan man döda en halfling om och om igen tills den blir ledsen? ;) nä men något som gör henne väldigt speciell, och som barbar riskerar man ju ändå att åka dit då och då så liven går säkert åt och istället för ett tråkigt "du dog" så blir det ett "mwahaha, du är sakta men säkert närmare döden". Jag tänker att det ska kunna byggas upp till ett bra stress moment, nästan mer än en "vanlig" död för den bara kommer när den kommer.

Jag vet ju oxå att det finns många spel med fate regler där man kan bränna ett för att överleva och det är ju liknande men mer ett medvetet val på nått sätt, det har är ju inte en spelregel för alla utan bara henne.

Så, ja, hur skulle ni reagera? Är det nått jag inte tänkt på?

Tldr: jag har tänkt ge en spelare (i dnd) x antal extraliv som denne sakta men säkert kommer märka försvinner. Hur skulle ni reagera, är det nått värt att tänka på?
??
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
.113;n343434 said:
Tldr: jag har tänkt ge en spelare (i dnd) x antal extraliv som denne sakta men säkert kommer märka försvinner. Hur skulle ni reagera, är det nått värt att tänka på?

TLDR :emb:

Men i grund och botten ser jag inga problem med det här. i just DnD med sin resurection kan det helt enkelt vara så enkelt som att ett tempel eller en gud är skydlig personen (eller personens förfäder och betalar av det så här) X antal tjänster, vilket översätts till X antal fria återupplivningar.

Om man vill arbeta in mer fluff så kommer jag osökt att tänka på första Hellboy-filmen:

Rasputin säger vid något tillfälle att varje gång han dör och kommer tilllbaka, följer lite mer av han gud med honom... vilket ju är ett jäkligt coolt sätt att sätta en begränsning på antalet gånger man kommer tillbaka. Efter exempelvis fem gånger är det inte man själv som kommer tillbaka, utan den där bortglömda guden som använt en för att smuggla in sig själv i världen igen.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n343435 said:
TLDR :emb:

Men i grund och botten ser jag inga problem med det här. i just DnD med sin resurection kan det helt enkelt vara så enkelt som att ett tempel eller en gud är skydlig personen (eller personens förfäder och betalar av det så här) X antal tjänster, vilket översätts till X antal fria återupplivningar.

Om man vill arbeta in mer fluff så kommer jag osökt att tänka på första Hellboy-filmen:

Rasputin säger vid något tillfälle att varje gång han dör och kommer tilllbaka, följer lite mer av han gud med honom... vilket ju är ett jäkligt coolt sätt att sätta en begränsning på antalet gånger man kommer tillbaka. Efter exempelvis fem gånger är det inte man själv som kommer tillbaka, utan den där bortglömda guden som använt en för att smuggla in sig själv i världen igen.
Eller hur det blev ganska långt, men nån kanske har tråkigt nån dag och läser det ;)

Sen så jo du har ju rätt, det finns ju faktiskt vanlig magi för att återuppliva folk, det är ju inte ens en big deal Egentligen eftersom det är high fantasy också ;)

Hon kunde ju få se ett ansikte på någon oskyldig som så klart dör i hennes ställe. Men ja det behöver ju inte vara så superkonstigt egentligen, tack iaf, bra tankar!

Och jo hade ju kunnat vara ett intressant sätt också att sätta press sådär att ok du har 5 extraliv men sen sista gången du dör då kommer helvetet bryta lös så slösa lagom.. Då får man nog dåligt samvete om man slösar liv iaf ;)
 
Top